Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb/salg af flybilletter i rejseselskab

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er sammen med en partner i gang med at starte er lille rejseselskab som skal sælge gruppepakkerejser. Vi er ret langt i processen hvor vi har stiftet selskabet, er i gang med registreringen hos Rejsegarantifonden, har lavet budgetter, sammensat pakker, lavet aftaler med hoteller, osv. Det eneste som vi ikke har på plads endnu er flybilletter. Jeg er med på at man normalt enten registrerer sig hos IATA så man selv kan udstede billetter eller går igennem en grossist som f.eks. Billetkontoret. Men er der egentlig noget i vejen for købe flybilletterne selv direkte hos flyselskabet, ligesom når man rejser privat? Sagen er at vi i starten har så få og så konkrete ture, at det nemmeste og billigste ville være bare at gøre det på den måde, hvis man altså må. Vi ved helt konkret hvilket selskab og hvilken rute vi skal gå efter, og det pågældende selskab tilbyder også mulighed for køb af gruppebilletter i det antal som vi skal bruge. Jeg er bare i tvivl om hvorvidt der er nogle regler imod det når billetten skal bruges igennem et rejseselskab.

På forhånd tak

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ingen hindring for at købe billetter direkte hos operatøren/flyselskabet. Det kræver at du har kundens data for korrekt udstedelse af passenger name record (PNR). 

Du er naturligvis klar over, at de vilkår for ændring, tilbagebetaling m.m. som tilbydes kunden, ikke nødvendigvis harmonerer med den købte billetklasse, så der skal trædes lidt varsomt.

Juridisk laver kunden en aftale om transport med dig, og du laver en aftale med et flyselskab. I tilfælde af aflysning/forsinkelser/ombooking har du, som agent/rejseselskab, ansvaret for den indgåede aftale med kunden.

Hvis du øjner en mulighed for at lave en god forretning med en af de store low-cost operatører, lad os bare kalde det Ryanair for det hedder de, så bør du overveje om du har volumen i salg og reserver til at garantere det produkt du sælger (transport) uden egentlig indflydelse på eksekvering. 

Hvis du laver aftale med et netværksselskab (SAS, Lufthansa, KLM etc.) så er der større muligheder for kreative løsninger når tingene ikke går som planlagt. Husk på at det ikke er når varen leveres, at en ordentlig operatør viser sit værd, men i tilfælde af IRR. En profitmargin forsvinder hurtigt når operatøren ikke leverer, men du stadig har en aftale om transport med kunden.

Du kan godt blive oprettet som selvstændig udsteder af billetter. At blive 100% selvstændig er en større omgang, men du kan købe servicen af udbydere, som tilbyder netop billettering. Når du ser på et billetnummer vil de tre første cifre (SAS hedder til eksempel 117-xxx-xxxxxxx) tilhøre serviceudbyderen, men du kan sælge billetter i eget navn.

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret M. S.

Jeg er med på at det er os der står med ansvaret ift. ændring, tilbagebetaling og sådan. Vi planlægger at sende grupper af 15-20 personer afsted, og ser det som en acceptabel risiko hvis der opstår en ekstraudgift ift. flybilletter for få personer. Men i tilfælde af aflysninger eller lignede som påvirker hele gruppen så har vi naturligvis et problem. Hvordan skærmer man sig bedst mod disse problemer, både praktisk og juridisk? Er det her en fordel at bruge en af de andre flybilletløsninger frem for direkte køb hos flyselskab?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)