Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav til dokumentation for mellemregningskonti

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle der kan opridse mindstekrav til dokumentation og rentefiksering på mellemregningskonti for selskaber (IVS/APS/AS):

Mellemregning fra Holding til Datter-drift.

Mellemregning fra reel ejer til Datter-drift.

Mellemregning fra reel ejer til Holding.

Krav:

Rentefiksering/tilskrivning: diskonto +4% eller hvad der tilsvarende kna opnås på markedet.

Reel-ejer må kun foretage indlån da udlån altid anses for maskeret udbytte og derfor skal anses for løn/udbytte.

Alle postering bogføres med bilag.

Men hvad med lånebreve, rentebestmmelse, osv. Hvad skal være dokumenteret rent formelt. Skal det over direktion, bestyrelse, eller generalforsamlings protokoller?

Og er der noget krav til indlånets størrelse ifht. egenkapitalens størrelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43

Hanssing:

Mellemregning fra Holding til Datter-drift.

Mellemregning fra reel ejer til Datter-drift.

Mellemregning fra reel ejer til Holding.

Krav:

Rentefiksering/tilskrivning: diskonto +4% eller hvad der tilsvarende kna opnås på markedet.

Reel-ejer må kun foretage indlån da udlån altid anses for maskeret udbytte og derfor skal anses for løn/udbytte.

Alle postering bogføres med bilag.

ja den del er korrekt opfattet- - i alle fald skal reel ejer ikke tage penge ud - uden revisor som har været det meget nøje igennem, og skattemæssigt er den reelt altid gal - og  markedsrente svarende til det som lånTAGER skulle betale for tilsvarende (vel usikret) lån - min. diskonto +4%)

Lånet skal være vedtaget af de med tegningsret selskabet har vedtaget på området - inden for de regler disse personer har for at tegne den løbende drift, og er det beløb og forhold ud over den løbende drift, så ville jeg få bestyrelse med når en sådan findes - og skal de laves konvertibelt for at give ret til fradrag for tab - så er der en masse andre forhold at iagttage https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/konvertibelt-lan-til-selskab-fra-ejer.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:51

Hej John,

Tak for svar, men nu er det netop ukonvertibelt indlån jeg tænker på - der skal vel ikke ustedes et lånebrev for hver eneste postering på mellemregningskontoen - eller hvad?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:56

Nej på mellemregningskonto behøver ikke aftale. Som udgangspunkt nok at der dokumenteres at der løbende tilskrives renter på kontoen. Det kan eksempelvis ske månedsvis.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24

Ja nej - Ikke for udlæg nej - derimod skal der være klar aftaler mellem selskab og indehaver - ikke som krav skriftlige - men anbefales helt klart her f.eks https://inforevision.dk/viden/nyhedsbrev/nyhed/aftaler-mellem-selskab-og-hovedaktionaer-boer-altid-vaere-skriftlige/

Mellem selskaberne med nær forbundne ejere er der vel også behov for en eller anden lille simpel aftale der beviser, at man har aftalt en rente og hvornår den betales (eller overkurs ved indfrielse osv)

Små udlæg giver ikke behov men jeg synes, mellem nærtbeslægtede selskaber, at du bør kunne dokumentere hvad der er aftalt for indfrielse og rente.

Evt dækkende alle de små indskud der måtte være på mellemregning men - ordet mellemregning er jo her udtryk - i selskabsform, for kortfristet gæld

I øvrigt synes jeg mange små indskud kan give mere besvær med renteberegninger end hvis man vælger nogle få større, men det er jo en anden sag.

Med en lille dokument for aftalt rente er du i alle fald på sikrere grund end uden

vh John H

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har et holding og et datterselskab, der drifter. Jeg har også et lån til holding, som er lånt videre til drift.

Personligt har jeg valgt at lave et gældsbrev fra mig til holding og et fra holding til drift.

Yderligere har jeg et dankort og mobilepay i datter, som samtlige betalinger/indkøb klares med - hvis de ikke klares over banken. På den måde undgår jeg fuldstændig enhver mellemregning og kun sporadisk udbetaler datter lån tilbage til drift og i ordentlige portioner (mindst 10.000 hver gang)

Der er med andre ord absolut intet bøvl, alt kører efter bogen - og ingen kan sætte en finger på driften i datterselskabet eller på pengestrømme. Hverken SKAT eller revisor vil nogensinde stå med spørgsmål til, hvad der foregår.

Det synes jeg er enklest og man slipper for mistanker.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00

Ville give 5 stjerner - men ramte 4 - normalt kan man så bare trykke igen - men ikke denne gang

og så jo - ved at gå ud af amino og ind igen - kunne jeg ændre 4 til 5 :) 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)