Hej Alle Jeg roder med en ide ang. en internet-portal, som jeg gerne vil prøve af. Mine udgifter vil bestå af ca. 50.000 kr til udvikling af hjemmesiden, og herefter udgifter til markedsføring, revisor osv. Jeg skal ikke have noget varelager, lokaler, eller ansatte. Jeg tænker på at oprette et ApS, og har følgende spørsmål: 1: Hvordan opretter jeg "bedst" et ApS ? Jeg har læst om en etableringskonto, hvor jeg vil kunne få et personligt fradrag for de 125.000 jeg skal indskyde som startkapital. TIl gengæld vil jeg ikke kunne bruge de 125.000 til at afskrive i firmaet, sådan som jeg har forstået det.. Vil det være en fordel at bruge denne konto i mit tilfælde, hvor jeg "kun" vil have ovennævnte udgifter til hjemmeside + revision + markedsføring? 2: Såfremt jeg opretter mit ApS, og bruger de 50.000 på udarbejdelsen af hjemmesiden, og herefter finder ud af at ideen falder til jorden pga. uforudsete ting (andre kan have oprette samme ide inden min bliver klar), er det så muligt for mig at "hive" de resterende 75.000 ud af ApS, og tilbage i min egen lomme uden at skulle beskattes af pengene (igen) ? Jeg har også overvejet at starte som enkeltmandsvirksomhed, og derved sikre at jeg ikke "brænder inde" med 125.000, hvis min ide ikke fungerer.. Jeg håber har lyst til at komme med råd og vejledning.. Mvh Jannick |
Hej Jannick,
Mit forslag:
Start med at få lavet din internet portal - i helt privat regi ( det vil jeg godt hjælpe med: http://www.amino.dk/forums/t/30405.aspx )
Du må godt arbejde uden at starte virksomhed ell. og du må også tjene penge op til grænsen ( mener det er 50.000kr. før du skal momsregistreres - men det kan du høre en revisor om ) - Når du begynder at tjene penge kan du bruge investeringen i din portal ( fx. 50.000 ) kr. som delvis indskud og indskyde resten i kontanter ( minus det din site allerede har tjent ) - derved kan du altid sige stop og har ikke mistet dine 125.000,-
Du kan også starte med en privatr virksomhedsform, og så vente til du har aktiver for 125.000 til omdannelsen til Aps. Aktiver består af Cash+Website+div inventar+ Domænenavne osv.
Etableringskonto er også god men: du må maximalt investere 100.000 pr år og minimum 5000, og når du etablere virksomheden skal du investere for minimum 104.800,- til gengæld får du fradrag for investeringen. Så du kan evt. lave det som tillæg til det første forslag.
1) Start med at lave din webportal nu, invester så meget som du kan ( max 100.000 ) på en etableringskonto - vent med at bruge dem, og vent med at starte virksomhed før du tjener penge.
2) Næste år indskyder du resten på investeringskontoen ( og får fradrag ) - derefter afgør du om du skal starte virksomehden eller ej - går det godt så hæver du hvad du skal bruge for at få et ApS ( minus aktiver som du allerde har ).
nb. der er nogle forskellige grænse ved etableringskont, fx, skal de være indbetalt inden 15-16 maj, og det indbetaltye beløb må max udgøre 40% af din nuværende årsløn osv. osv - men det er en god idé at bruge for at komme hurtigt igang med et APS.
vh.
Micahel