Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af overskud fra associerede selskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige et spørgsmål til bogføring i mit holdingselskab af et overskud fra den associerede virksomhed.

Selskab1 ejer 50% af selskab2. 

I 2017 stiftes selskab2 og årets resultat i 2017 i selskab2 er +100.000 

I 2018  er overskuddet 200.000 kr. Det aftales på generalforsmaling i maj-2019 at der udbetales 50.000 kr i udbytte fra Selskab2 til Selskab1

Er det rigtig forstået at jeg i 2017 laver debet 50%*100.000 på konto "5232 Kapitalandele, årets tilgang" med modkonto "4370 Indtægter af ass. virksomheder"

og at jeg i 2018 laver debet 50%*200.000 på konto "5232 Kapitalandele, årets tilgang" med modkonto "4370 Indtægter af ass. virksomheder"

Således at ultimo 5232 er på 50%*100.000 + 50%*200.000 = 150.000?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du ser ud til at have truffet et valg om at benytte 'netto-opskrivning efter indre værdi', men jeg kan ikke helt følge dine bogføringsforslag. Jeg kan f.eks. ikke se at 'årets tilgang' skulle påvirkes af et resultat i datterselskabet.

Jeg vil foreslå at du hopper ind på www.portfolio.help og sætter det op der. Du kan bare prøve systemet ganske gratis og det vil vise dig hvordan du bogfører den slags.

Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for svar.

Jeg kandesværre ikke nå at prøve den service til 2018 regnskabet, men jeg har det lige i hukommelsen til fremadrettet.

Det er netop og den foreslåede bogføring er blot min tolkning af hvad der beskrives herinde https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2018/nettoopskrivningsreserven-for-kapitalandele-til-indre-vaerdi

men jeg er som sagt noget i tvivl.

Der er ikke en der kan forklare hvordan det skal bogføres? (ikke at det nødvendigvis er så relevant)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

PS: Du har sikkert deadline for din årsrapport nu, men der er ingen bøde eller lignende for at overskride fristen en uges tid. Der kommer også et "varselsbrev" fra Erhvervsstyrelsen inden det bliver rigtig alvorligt. Brug hellere en time eller to ekstra for at få det rigtigt.

Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo lidt "smag og behag" med finanskonti, men det Portfolio gør er at lave tre finanskonti i resultatopgørelsen for hver unoterede ejerandel

... samt 3 finanskonti under aktiver

For de to tilfælde hvor de hedder noget med "opskrivning" kan der selvfølgelig også være tale om "nedskrivning".

I dit eksempel har du konti med "afskrivninger", men det er jo noget andet end "opskrivninger", så det synes jeg er misvisende.

Du har kun én konto til "indtægter fra kapitalandele" og det kan jo også godt fungere

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)