Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor skal jeg søge kapital? Er banken en mulighed?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino.

Er som nyligt sprunget ud som iværksætter, hvor jeg indkøber biler i Tyskland og videresælger dem i danmark til leasingselskaber.

Jeg har allerede købt de første 3 biler og solgt alle 3 med et meget fint overskud.

Har nu fået en ordre ind på en bil som koster mere end hvad jeg har af kapital.

Tror I at banken er villig til at give en driftskredit på kontoen?

Har selv 300.000+ på kontoen, samt. 40.000kr overskud på de 3 handler, jeg allerede har lavet

Har bare læst at chancerne er meget små for nystarteede virksomheder at få driftskredit til.
Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg tror umiddelbart hvis du kan vise dine tal, budgetter osv. til banken, at de gerne vil hjælpe dig. Deres mål er at tjene penge og hvis du kan vise at du kører en lukrativ forretning, så deres penge er sikret i tilfælde af brand, så vil jeg personligt mene at banken gerne vil med ind over. Om du så vil hoppe lidt rundt i mellem banker for at få det bedste bud, det er så en anden side af sagen, men dog noget der måske skal tages op til overvejelse.

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen,
Daniel

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Schjerlund:
Jeg tror umiddelbart hvis du kan vise dine tal, budgetter osv. til banken, at de gerne vil hjælpe dig. Deres mål er at tjene penge og hvis du kan vise at du kører en lukrativ forretning

Er ked af at sige det med du ud af trit med virkeligheden - bankerne er meget tilbageholdende og tør ikke løbe nogen som helst risiko, biler er klart en risiko forretning for dem, så sandsynligheden er absolut ikke stor for nogen bank vil hjælpe.

Hilsen

Ravn

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det var dog min overbevisning at hvis du kan bevise overfor banken at du har overskud og du også kan forsikre dem om at deres penge er i gode hænder, så vil de som regel gerne låne dig penge. Jeg har ikke meget forstand på biler og om hvorledes det er en risiko forretning men det tror jeg du ved meget mere om end jeg gør.

Jeg er ked af hvis jeg leder folk i den forkerte retning, det er ikke min intention.

Med venlig hilsen,
Daniel

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Daniel Schjerlund:
Jeg tror umiddelbart hvis du kan vise dine tal, budgetter osv. til banken, at de gerne vil hjælpe dig. Deres mål er at tjene penge og hvis du kan vise at du kører en lukrativ forretning

Er ked af at sige det med du ud af trit med virkeligheden - bankerne er meget tilbageholdende og tør ikke løbe nogen som helst risiko, biler er klart en risiko forretning for dem, så sandsynligheden er absolut ikke stor for nogen bank vil hjælpe.

Hilsen

Ravn

Bankerne kan være tunge at danse med men hvis din private formue er ok er det sikkert ikke for svært.

Har du hus/lejlighed kan du evt tage lån i kreditforening, men det er mest din provatøkonomi der afgør om bankerne vil låne dig penge.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

hansenAuto:
Hej Amino.

Er som nyligt sprunget ud som iværksætter, hvor jeg indkøber biler i Tyskland og videresælger dem i danmark til leasingselskaber.

Jeg har allerede købt de første 3 biler og solgt alle 3 med et meget fint overskud.

Har nu fået en ordre ind på en bil som koster mere end hvad jeg har af kapital.

Tror I at banken er villig til at give en driftskredit på kontoen?

Har selv 300.000+ på kontoen, samt. 40.000kr overskud på de 3 handler, jeg allerede har lavet

Har bare læst at chancerne er meget små for nystarteede virksomheder at få driftskredit til.

1. Det er godt at du selv har penge i klemme (300.000), samt at du mener at kunne fremvise overskud. 

2. Er du HELT sikker på at de 40.000 er reelt overskud? Har du indregnet en rimelig andel af alle dine omkostninger, herunder også noget aflønning til dig selv? Husk alle omkostningsarter, såsom forsikringer, økonomibistand/revision, markedsføring, .................

3. Hvis banken skal låne dig penge, så skal de have sikkerhed. Kan de have/få sikkerhed i noget af dette:

* Fast ejendom med friværdi?

* Den konkrete bil der købes (men jo ikke indregistreres mens din virksomhed ejer den)?

* Virksomheden samlet set (virksomhedspant)?

Hvis du f.eks. nu skal købe en bil i Tyskland til 500.000 kr., så må jeg antage at du f.eks. skal låne 200.000, fordi du har de 300.000 selv. 

Hvis det nu er en meget almindelig bil du skal købe (ud fra tyske standarder), så er der nok ikke den store risiko for banken. For en almindelig bil vil der nok være en del andre kunder til, så den skal jo nok kunne blive solgt igen for over 200.000, hvis du giver 500.000 for den. En sådan bil tænker jeg en stor Mercedes o.lign. 

Men hvis det virkelig er en nichebil du skal købe, så er risikoen jo meget større. Der er altid mange købere til f.eks. en stor Mercedes, men en langt mindre køberskare til f.eks. en halvsjælden Bugatti. 

Hvis jeg var dig, så ville jeg holde mig til almindelige biler, og så tage en snak med banken om at kunne låne f.eks. maks. 200.000, og måske - i starten - maks. til 1-2 biler ad gangen. 

Held og lykke 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

hansenAuto:
Tror I at banken er villig til at give en driftskredit på kontoen?

Banker er tøsedrenge, når du kommer med noget der er fornuft i. Men en KÆMPE stor pose varm luft, så er de med. Det har jeg sagt til min egen bank. Og jeg blev ikke smidt ud. Men direktøren blev lidt anløbet i øreflippen.

Banken vil have virksomhedsplan, budget, likviditetsbudget osv., men jeg hører mange gange, at de slet ikke forstår at læse disse.

Et lille firma spurgte i august 2018 om en kassekredit på kr. 5.000,00 i 2 måneder!. Rådgiveren skulle nok se på det og i januar, var der stadig ikke kommet svar om "JA" eller "NEJ". Siden januar har CF på bankkontoen været ca. Kr. 100.000,00. Nu skal banken slet ikke spørge om det stadig er aktuelt. De klarer sig selv.

hansenAuto:
Har nu fået en ordre ind på en bil som koster mere end hvad jeg har af kapital.

Nu skriver du ikke hvad den koster, men det er vel 340.000,00+. Prøv at lav en opstilling: indkøb, afgift mv. fortjeneste, samt tag højde for kreditdage. Forelæg det for din bankrådgiver (håber det er en erhvervsrådgiver) og få et bevilget overtræk (dette skal også tages højde for i salgsprisen) og se hvad denne siger.

Når så betalingen kommer så får du nok en reaktion, forhåbentlig.

PØJ PØJ

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville glemme alt om at låne pengene i banken. 300.000 kr kontant er ingenting, hvis de skal stille med 2-300.000,-

Selv startede jeg en bricks&mortar forretning med investering i inventar, udstilling, pc-udstyr, reklameskilte og hele pivtøjet og de gik meget modvilligt med til at yde mig en kassekredit på kr 200.000 og jeg har endda selv skudt 800.000 ind.

Kassekreditten har været i brug i 2x14 dage med et træk på under 50.000 foreløbig og idag står der 7 cifre på kontoen. DET TIL TRODS - så har jeg svært ved at skifte bank, fordi de øvrige banker som jeg har været i dialog med ønsker hele regnskaber (har driftet i 9 måneder) og pis og papir. Jeg fik kun den indledende kassekredit, fordi jeg har været i banken i 15 år.

Samme bank vil endda ikke låne mig penge til realkredit (har eget rækkehus i dag, men ønsker villa), FØR jeg har afleveret første årsregnskab, så de kan se, at jeg har råd til at betale mig selv løn (jeg tager 48k om måneden idag). Jeg sagde til hende, hvad hun mente med det - for havde jeg været lønmodtager, så ville jeg jo max være garanteret ansættelse i et halvt år frem i tiden.

Banker er lige til at lukke op og sk*** i.

Mit bedste råd er: Vækst organisk, sig nej til de større ordrer og koncentrer dig om at vokse stille og roligt og klar regningerne med egne penge. Så er der ingen, der bestemmer over dig og du risikerer ikke, at de pludselig trækker tæppet væk under dig, som de sagtens kunne finde på.

Tilmeldt 23. May 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for jeres mange svar.

Jeg var i dialog med banken tidligere og min rådgiver mente faktisk at det ikke ville være en stor bekymring, de ønskede blot lige information omkring mine kommende ordrer og hvilke kunder det var... MEN jeg ville først kunne få svar næste uge...

Så jeg har optaget et privatlån på 300.000 kr. (pengene udbetales i morgen)

Derfra låner jeg de 300.000kr. til min virksomhed til den nævnte ÅOP samt. omkostninger med lånet.

Når jeg så har solgt den nye bil, vil jeg stadig lande på et pænt overskud på 23.000 efter alle omkostninger er fra trukket :)

Men banken vil vende retur næste uge med henblik på oprettelse af driftskreditten, så jeg fremadrettet ikke står i samme situation.

Banken får sikkerhed i den købte bil, virksomhedspant og så hæfter jeg privat for det også.

Der er snakket om en driftskredit på 750.000kr.

Troede godt nok at det var umuligt, men det ser ud til at lykkes.
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

hansenAuto:
Tak for jeres mange svar.

Jeg var i dialog med banken tidligere og min rådgiver mente faktisk at det ikke ville være en stor bekymring, de ønskede blot lige information omkring mine kommende ordrer og hvilke kunder det var... MEN jeg ville først kunne få svar næste uge...

Så jeg har optaget et privatlån på 300.000 kr. (pengene udbetales i morgen)

Derfra låner jeg de 300.000kr. til min virksomhed til den nævnte ÅOP samt. omkostninger med lånet.

Når jeg så har solgt den nye bil, vil jeg stadig lande på et pænt overskud på 23.000 efter alle omkostninger er fra trukket :)

Men banken vil vende retur næste uge med henblik på oprettelse af driftskreditten, så jeg fremadrettet ikke står i samme situation.

Banken får sikkerhed i den købte bil, virksomhedspant og så hæfter jeg privat for det også.

Der er snakket om en driftskredit på 750.000kr.

Troede godt nok at det var umuligt, men det ser ud til at lykkes.

Det lader til at lykkes - lad os håbe på det. 

En væsentlig forudsætning er, at du har vist dig villig til at - personligt - påtage dig de største risici. Det har du gjort. Så nu kan banken dokumentere over for tilsynet og revisionen, at du selv er klar til at have "hånden på kogepladen" i stort omfang. Det er sådan det skal være. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)