Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kostgodtgørelse på faktura

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 13
Indlæg ialt: 14
Fra  Pinligtavshed Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg arbejder sommetider i udlandet og plejer at trække diæter fra pr. Skats takster.

Nu har jeg dog fået en opgave hvor diæterne skal faktureres til kunden. Er det korrekt at de diæter så bare indgår i regnskabet (uden moms, fordi det er uden for DK) og ikke længere kan trækkes fra?

Det er kun kostgodtgørelse, da transport og hotel er dækket.

Mvh. Aske

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

askeb:

Hej,

Jeg arbejder sommetider i udlandet og plejer at trække diæter fra pr. Skats takster.

Nu har jeg dog fået en opgave hvor diæterne skal faktureres til kunden. Er det korrekt at de diæter så bare indgår i regnskabet (uden moms, fordi det er uden for DK) og ikke længere kan trækkes fra?

Det er kun kostgodtgørelse, da transport og hotel er dækket.

Mvh. Aske

Du skal tænke på tingene som 2 seperate forhold. Hvad du fakturerer til kunden er din personlige skat uvedkommende (udover det giver en højere indtægt...). Så du fakturerer bare dem for kostpenge, som i har aftalt. Er den leverede ydelse momspligtig, skal kostpengene ligeledes indgå i momsgrundlaget og momsen

Herefter skal du se på det private, hvor du foretager en af 3 valgmuligheder:

a*) virksomheden betaler dine udgifter og du modtager nedsat godtgørelse.

b*) Virksomheden udbetaler skattefrie diæter mv. til dig.

c*) du tager diæterne som fradrag.

* Svaret forudsætter naturligvis, at du opfylder betingelserne til hver kategori.

Så ja, om du fakturerer kunden eller ej, har intet med dine private skattemæssige beslutninger og gøre, så hvis du kan trække det fra kan du fortsætte med det, uagtet du har faktureret det.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 1. Aug 13
Indlæg ialt: 14
Fra  Pinligtavshed Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar!

Du skriver at hvis den leverede ydelse momspligtig, skal kostpengene ligeledes indgå i momsgrundlaget og momsen.

Egentlig er min ydelse ikke momspligtig, da jeg er omfattet af kunstnermoms.

Skal der i det tilfælde så heller ikke moms på kostpengene?

Mvh.

Aske

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal behandle kostpengene efter samme metodik som hovedydelsen. Hvordan det lige går i spænd med kunstnerroman skal jeg dog ikke gøre mig klog på.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)