Hej Aminoer 👍 Jeg håber at der er et klogt hoved derude som har mulighed for et kvalificeret svar. spørgsmålet: kan en håndværker udskrive en faktura på ikke udført arbejde ? - jeg mener nej! baggrund: jeg har fået et tilbud på noget tag ventilation. Håndværkeren gav mundligt tilsagn om at gå i gang hurtigst muligt her efter. (Aftalte umiddelbart først kommende uge) håndværker sender skriftligt tilbud, som accepteres. Herefter høre jeg intet fra håndværkeren, jeg har gentagende gange forsøgt at ringe til ham. (Ingen svar, tlf enten slukket eller på svarer) . Beskeder lagt. efter 6 mdr. Får jeg så en mail om at han er klar til at udføre arbejdet !! Jeg afviser ham da han ikke har overholdt vores aftale. Efterfølgende har han nu sendt faktura på arbejdet (stadig ikke udført) ... har forsat afvist at betale. Har nu fået to rykker iløbet af ca 4 mdr. (jeg har pænt afvist dem og forklaret mit synspunkt, har kun fået vredt svar retur om at jeg bare har at betale) og nu et advokat brev med inkasso krav efter yderligere nu 7 mdr. Alt ialt har sagen stået på siden Januar, start februar 2018 .. og nu d.d incasso/advokat brev... hvad Tænker I der ude.... har jeg retten på min side? beløbet var på ca 6500 kr den gang og nu med advokat mm på 8700 kr. på forhånd tak. |
Han kan først og fremmest ikke bare sende til inkasso når du skriftligt har afgivet en, tror jeg man må sige, rimeligt protest mod fakturaen
Han kan naturligvis heller ikke fakturere et ikke udført arbejde som sådan, men helt afhængigt af aftalen muligvisfakturere sit tab ved at miste en given ordre. Holder din beskrivelse helt, synes jeg dog ikke det er specielt sandsynligt
Først må du se hvad det skriftlige tilbud siger.
- Var der en tidsplan i det på nogen måde?
- Var der noget bindende for dig i tilbuddet
- hvordan har du accepteret det?
- Var der noget om hvad det evt skulle koste ikke at fuldføre ordren?
Så går der 6 mdr - og du rykker flere gange uden at få svar -men ikke noget skriftligt her - kun at du ringer og taler ind på telefonsvarer. Det kan evt bevises at du ringede via dit teleselskabs ringelister, men har du noget skriftligt er det en fordel.
Så skriver han mail om, at nu er han klar - efter de 6 mdr (var det vinter og umuligt at gå på tag måske) I alle fald, svarer du NEJ tak til tilbuddet på det tidspunkt - og så har du fået en faktura
- Lyder den på arbejdet helt enkelt - som var det udført?
- Eller lyder den på noget andet - kompensation elle andet?
Med alt jeg kan læse umiddelbart, har du jo god grund til at nægte at betale og har du det i forhold til hovedstolen - de 6000 kr - så har du det også overfor advokatomkostninger og andet.
Det er afgørende, at du skriftligt har gjort klart over for håndværkeren, hurtigt efter regningen, og siden over for advokaten, at du ikke vil betale og at der ikke er udført noget arbejde og - hvis ikke du har skrevet en aftale med håndværkeren om arbejdet - at det var et tilbud du så ikke accepterede da der gik 6 mdr, og hvis du har accepteret tilbuddet, at de 6 mdr betød, at det blev forpasset og at du takkede klart nej, da håndværkeren endeligt var klar
Jeg tror i alle fald ikke advokaten så kører simpel inkasso, da den formentlig afvises og bare er en omkostning, og tvivler på, at han vil køre retslig twist - en i så fald vil han komme med en meget mere detaljeret forklaring du må forholde dig til
vh John Hannover