Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vækster en start-up organisk, hvis den får kapitaltilførsler fra VC?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som overskriften siger: Vækster en start-up organisk, hvis den får kapitaltilførsler fra venturekapitalfonde/investorer?

På forhånd tak :)

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

finansfyren:

Hej,

Som overskriften siger: Vækster en start-up organisk, hvis den får kapitaltilførsler fra venturekapitalfonde/investorer?

På forhånd tak :)

Det kommer jo helt an på hvad VC midlerne bliver brugt til. VC penge kommer oftest som Seed så en virksomhed kan komme i gang med/udvide organisk vækst. Alle VC investeringer kommer med en formodning om organisk vækst, da der ellers ikke er gode chancer for at det bliver en god forretning for en investor.

Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis nu pengene ikke bliver brugt organisk, hvordan skulle de så blive brugt?

Jeg mener bare, hvis en virksomheden vækster organisk, så bruger den sine egne ressourcer. Hvorimod hvis den får finansielle ressourcer fra investorer, så er det jo ikke virksomhedens egne ressourcer, der bruges.  

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

finansfyren:

Hvis nu pengene ikke bliver brugt organisk, hvordan skulle de så blive brugt?

Jeg mener bare, hvis en virksomheden vækster organisk, så bruger den sine egne ressourcer. Hvorimod hvis den får finansielle ressourcer fra investorer, så er det jo ikke virksomhedens egne ressourcer, der bruges.  

Der er forskel på størrelse og vækst!

Hvis virksomhed A får VC midler til at købe virksomhed B, eller købe produktionsudstyr..... så er der ikke tale om vækst før det udmøntes i noget andet. AB samlet er ikke nødvendigvis større end A og B.

Ofte er VC midler et plateau hvorfra organisk vækst skal ske. Vækst refererer oftest til forøgelse top linjen, ansatte.... men sjældent til balancen som jo reelt er hvad der ændres ved en VC investering.

Gødning kan få en plante til at vokse mere, men en plante som ikke har nok vand og lys vokser ikke, blot fordi du giver den gødning. VC midler fungerer på samme måde. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Med fare for at overkomplicere ville jeg sige, at organisk vækst er vækst ved hjælp af egen motor i modsætning til vækst ved at overtage konkurrenter og bygge på

VC ville jeg se som egen motor - som alle andre investorer - svarende til hvis ejerne selv skød mere ind - et ejertilskud fra en venturcapital - og det ville jeg ikke - helt uden at være sikker, se som noget der ændrede ved væksten som organisk - når der ikke tilføres andre virksomheder eller andet, men blot kapital

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Altså, for mig at se er jeg enig i, at organisk vækst er af egen motor. Men når der kommer eksterne ressourcer udefra såsom finansiering, så det vel ikke egen motor?

Nogen, der ved om der noget konkret litteratur herpå? Eller har dette emne ikke et konkret svar?

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

finansfyren:

Tak for svar!

Altså, for mig at se er jeg enig i, at organisk vækst er af egen motor. Men når der kommer eksterne ressourcer udefra såsom finansiering, så det vel ikke egen motor?

Nogen, der ved om der noget konkret litteratur herpå? Eller har dette emne ikke et konkret svar?

Jeg forstår ikke helt hvad formålet med dine spørgsmål er, men hvis du googler så er der mange forskellige forslag.

http://investeringsbloggen.dk/organisk-vaekst/

https://npinvestor.dk/indhold/organisk-vækst

Hvis det er til en opgave, så vil jeg foreslå at du laver din egen definition i et afsnit der hedder definitioner, så du ikke kommer til at diskutere dine konklusioner, men kun om du har defineret tingene rigtigt.

Det er meget klart hvad Organisk vækst ER, men det er mindre klart hvad det ikke er.

VC investeringen giver ikke vækst. Den giver grundlag for vækst! 

Tilmeldt 9. Jan 17
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar!

Det er til et projekt. Så en definition kunne være på sin plads, når der ikke er litteratur på om der kan vækstes organisk med kapitaltilførsler fra VC.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)