Hej Per.
Vi opsagde sidst i november, og havde derefter 3 måneder fra december og frem. Få dage efter opsigelsen kommer hostingpartner med en trafikopgørelse omkring 50 gange højere end normalt. Vi har kørt et regnskabsprogram for 40 ansatte med tidsregistrering, almindelig bogholderi og fakturering på egen server, men overgik til en cloud hosted løsning 1. juli, hvorefter det har stået stort set stille. Der har været adgang af hensyn til revisionen, så derfor ventede vi lidt med at opsige.
Vi havde 300 GB i kvartalet i abonnementet, men få dage efter opsigelsen præsenterer de et 16 TB forbrug over de seneste 3 måneder, hvilket er helt skørt. Vi har næsten ingen aktivitet på server, og de ansatte brugte den ikke længere. Det helt morsomme er, at vi straks efter den chokerende meddelelse slukkede server, men forbruget fortsatte stadigvæk. Ganske vist kraftig reduceret i forhold til de sindsyge flere hundrede MB om dagen, men stadig 5-6 mb om dagen; - også da vi tog server helt ud af skabet fortsatte det. Så det ender også efter endt opsigelsesperiode med en ekstraregning for overforbrug.
Hostingpartner peger på, at ansvaret ligger hos os, selvom det er dem, der inviterer den slags trafik indenfor egne mure. De kan oven i købet følge det, når vi spørger ad, men de vil ikke tilbyde mulighed for at lukke det af. Vi kan logge på kundeportalen og følge det, men står uden muligheder for at lukke det af. Ved få mindre overskridelser fra tidligere har det lydt samme ansvarsfraskrivelse, men der har vi blot trukket på skulderen, da det var små beløb. Denne gang er det imidlertid 30-40.000 kroner, de vil have. De siger, at de måler, men vi kan ikke konstatere noget på server, og står derfor med deres tal og intet andet. Hele indholdet på serveren kan ligge på en 1-2 TB ekstern harddisk som back-up, og vi streamer ikke noget.
Så det jeg taler om er, at de måler forbrug, selvom der ingen server er til at tage imod. Det lyder som om, at de kræver regning for trafik, der er sendt til vores hidtidige IP uden at der er noget udstyr/server til at tage imod disse mærkelige forespørgsler. Først da mange måneder er gået, og opsigelsesperioden er færdig, melder de, at de kan "lukke for en gateway", som svar på at holder uønsket trafik væk. Her forstår jeg ikke, hvorfor det ikke blev foreslået de mange gange tidligere, hvor vi har spurgt, hvad der kan gøres.
Er det en normal måde for en hostingpartner at lade regningen gå helt uhindret videre på den måde? Jeg vil da ikke håbe, at udbyderen af den nye cloud løsning får lignende ideer til at malke kunden med. - Eller er det bare mig, der er sensibel.