Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytte fra ApS beskattes som "aktieindkomst" - spørgsmål

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Mar 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa derude :)

Jeg har et lille ApS hvori jeg udbetaler normal løn til mig selv som privatperson. Når året er omme påtænker jeg at udbetale et udbytte, idet jeg vil spare en smule på skatten (over topskattegrænsen).

Jeg kan forstå at skattesatserne for aktieindkomst er relevante, nemlig; 27 procent af de første 54.000 kr. og 42 procent af resten.

Spørgsmål: Skal det forstås således at både aktie-gevinst/tab og udbytte vil "konteres" på samme rubrik i årsopgørelsen?
Fx: 50.000kr. aktiegevinst + 50.000kr. udbytte = 100.000kr. i "aktieindkomst" i rubrikken til beskatning.

Mit egentlige spørgsmål kommer her. Idet jeg har et aktieunderskud på min årsopgørelse, fra tidligere års tab, kan jeg så udbetale et højere udbytte end 54.000kr. og stadig kun blive beskattet 27 procent?
Fx: -200.000kr. i aktietab på årsopgørelsen 2018. Udbetale udbytte på 254.000kr., hvilket så giver et samlet "overskud" på rubrikken på 54.000 i 2019, som så beskattes med 27 procent?

Med andre ord; Vil selskabs-udbytte blive modregnet i tidligere års aktietab på min årsopgørelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Når dit tab fra tidligere år er fremført, må det være et tab på børsnoterede aktier.

Det tab kan ikke modregnes i udbytter fra unoterede aktier, hvilket udbytte fra dit holdingselskab vil være.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole,

Se det var lidt interessant - det må vel gælde indenfor samme år også eller hvad?

Jeg troede det hele endte i samme aktie-skatteopgørelse.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Hej Ole,

Se det var lidt interessant - det må vel gælde indenfor samme år også eller hvad?

Jeg troede det hele endte i samme aktie-skatteopgørelse.

Tab selvangivet i rubrik 66 kan kun fratrækkes i aktieudbytter og -gevinster, der er aktieindkomst og vedrører børsnoterede aktier. Det kan altså ikke modregnes med fx aktieudbytter fra unoterede aktier.

Et eventuelt tab modregnes først hos ægtefælle, og et resterende beløb overføres derefter til fradrag i efterfølgende år.

Hvis der derimod er gevinst eller udbytter fra børsnoterede aktier, så indgår det hele i forhold til progressionsgrænsen for 27/42% skatten.

Tilmeldt 25. Mar 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret :)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser ikke ud til at være nævnt ovenfor, men for ægtefæller er det først ved en samlet fælles aktieindkomst på 108.000 kr at skatten bliver 42%.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)