Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS udvidelse af ejerkreds hvordan?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Oct 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg har et tomt driftselskab ApS 100% ejet af mit holdingselskab. Nu skal jeg have 2 nye medejere ind så vi hver ejer 33% svarende til 50.000kr / 50 andele pr ejer. 

Da selskabet er tomt og derfor værdiløst (der har aldrig været aktivitet i selskabet) burde det  vel ikke være et problem skatte-teknisk at nye ejer skyder penge ind i en kapital-forhøjelse?

Hvordan gøres dette rent praktisk, er det 'bare' på VIRK.dk med nye vedtægter, ejerbog og ejeraftale, eller hvordan gribes det an? 

Jeg har fundet denne vejledning, er det 'bare' sådan man gør?  https://www.legaldesk.dk/artikler/kontant-kapitalforhoejelse

*venter spændt*  

mvh Louise 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Louise

Den vejledning du refererer til ser meget komplet ud. Den væsentligste udfordring er ejeraftalen ... den er altså vigtig.

Du skriver at selskabet er "tomt og værdiløst", men er der penge i banken svarende til selskabskapital, eller?

En ekstra ting som ikke er nævnt i vejledningen... Når dit holdingselskab går fra 100% ejerskab til 1/3, så formoder jeg at du ikke længere via holdingselskabet har bestemmende indflydelse. Derfor skal dit driftsselskab og holdingselskab ikke længere være sambeskattede (det registreres på skat.dk)

Helt praktisk så er trin 1 at få skrevet udkast til ejeraftalen og to stk 'aftale vedr. kapitalforhøjelse' (som er en slags bilag for de to transaktioner)

Trin 2 må være en ekstraordinær generalforsamling i driftsselskabet hvor kapitalforhøjelsen og evt. andre vedtægtsændringer besluttes og dokumenteres med et beslutningsreferat.

Trin 3 er nok underskrifter på aftalerne fra trin 1 og indbetaling af pengene

Trin 4 er registrering på virk.dk

Tilmeldt 28. Oct 12
Skrevet kl. 07:28

Hej Steffen

Tak for dit svar...

Ja, det er selvfølgelig rigtig, der står den krævede kapital 50.000 men der har ikke været køb/salg i selskabet endnu :-) 

Ejeraftalen er der styr på.

Det er mest den praktiske øvelse i at få 2 nye ejere ind...

'aftale for kapitalforhøjelse', 'nye vedtægter' og 'beslutningsreferat'  

Er der nogen der ved om og evt hvor man kan finde skabeloner for de ting? 

En advokat tilbød mig at lave det for 15-20.000 det syntes jeg alligevel var lige i overkanten for noget jeg fornemmer at man selv kan gøre på virk, hvis man har de rigtige dokumenter eller i det mindste en ide om, hvordan de de skal se ud...

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:34

Hej

Advokatens pris lyder som en opgave der inkluderer ejeraftalen.

Send mig gerne en mail på sbj@portfolio.help

vh

Steffen

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 12:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skal I bruge de 150.000 kr. i virksomheden?

Ellers er det også en mulighed, at dit holdingselskab sælger anparter til de 2 nye medejere, så I hver ejer 16.667 anparter (den ene vil kun eje 16.666). Så sparer I kapitalforhøjelsen og måske de nye vedtægter.

Tilmeldt 7. Apr 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:28
Jeg kobler mig lige på denne tråd står i nogenlunde lignende situation

Tilmeldt 7. Apr 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:41

15.000-20.000 så er det vist nemmere at åbne et nyt aps er det ikke? 

Tilmeldt 28. Oct 12
Skrevet kl. 15:45

Ok, jeg har fået det løst via et privat bekendtskab.

Tak for jeres svar og hjælpsomhed! 

@MartinJe 
Du kan måske kontakte Steffen hvis han stadig er klar på at hjælpe, det er lidt krøllet for os nybegyndere :-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)