Jeg har forsøgt at søge en del men har ikke kunnet finde et enkelt entydigt svar, så ny prøver jeg her. (Meningen med opslaget er ikke at debattere om de få valg der allerede er truffet er de rigtige - det er hvordan jeg kommer videre)!
Sitiuationen er nu: Jeg har lavet et IVS, med et indskud på 1 kr. En webshop, med let produktion af varer.
Ønsket resultat - som jeg, lavpraktisk, ikke ved hvordan jeg opnår: Jeg ønsker at overføre 30.000 kr. fra min privat konto til firmaet for at komme i gang. Jeg ønsker at bruge af de 30.000 kr til bl.a. hjemmeside (cirka 19.000 kr.) webhosting (cirka 500 kr.) forsikringer (cirka 2500 kr.) produkter/varer (cirka 5000 kr.) - til en start) marketing (XXXX kr.) bank-konto oprettelse (2500 kr.)
Altså bruge nærmest alle 30.000 kr. ! - altså på jævnt dansk: have frit spil til at bruge de 30.000 kr.
NB: Jeg har hele tiden tænkt at det er et delmål ikke at optage gæld (og slet ikke ikke andre steder end hos mig selv som privat person, hvis det endelig skulle være).
MEN jeg synes der er nogle barierre som jeg ikke rigtig kan gennemskue: - Jeg er efterladt med det indtryk, at hvis jeg indskyder f.eks. 30.000 i firmaet, så skal jeg komme med en lang redegørelse for hvordan jeg skal få pengene ind igen, idét jeg bruger mere end 50% af kapitalen ???
Så: hvad kan/skal jeg gøre for at kunne bruge de 30.000 som det passer mig ? - Gerne en NEM metode, som er til at fatte for et simpelt menneske :)
De 30.000,- er IKKE din kapital. Det er den 1 krone, der er din kapital.
Du låner dit selskab kr 30.000,- som du laver et gældsbrev på. Det er et almindeligt anfordringslån med en rente på 4% per år.
Du må bruge de 30.000,- fuldstændig som du vil og du kan når som helst trække dem ud igen, ved at nedbringe restgælden på dit lån til selskabet.
Jeg tror simpelthen at du overtænker hele proceduren. Det er fuldstændigt enkelt. Du sætter bare pengene ind i selskabet og kan hæve dem, når de er på kontoen igen.
Jeg ønsker at overføre 30.000 kr. fra min privat konto til firmaet for at komme i gang
Det kræver blot et lille lånebrev - det er IKKE kapitalindskud - som sker ved vedtægter mm - og er på 1 krone. De 30 t er et lån og for at det skal være lovligt, så skal dit IVS betale markedsrente til dig for lånet (ellers beskattes du af beløbet uden at få det og uden dit IVS fra fradrag for beløbet - så sørg for at få det korrekt)
markedsrente er det dit IVS skulle give i f.eks. banken - ofte sat til 4-9%
Du skal ikke redgøre for det andet end i regnskabet hvor det bliver kortfristet gæld mod bank - og så for renten du beskattes af og selskabet har fradrag for
Christian ML:
Jeg har hele tiden tænkt at det er et delmål ikke at optage gæld (og slet ikke ikke andre steder end hos mig selv som privat person, hvis det endelig skulle være).
så kunne du måske med fordel have været personlig virksomhed - ingen logkrav om du skal have arbejdsskadeforsikring som jo koster lidt - ingen rente eller noget - bare ind og ud med penge uden skat påvirkes og - ved underskud i starten - direkte fradrag i personlig skat/indkomst
Husk IVS lov som nu kommer betyder, at du skal bruge 50.000 kr overskud før skat inden 2021 for at afsætte 40.000 kr bunden kapital (ikke noget du låner ind med overskud der overføres eller skydes ind som regulær kapital) - så du skal helst ikke have underskud. Ellers tvangslukket dit nye IVS så sørg for at kunne have et overskud omkring de 50 t før skat og lønudtræk kommende 2 år
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du skal ikke redgøre for det andet end i regnskabet hvor det bliver kortfristet gæld mod bank - og så for renten du beskattes af og selskabet har fradrag for.
Man skal også nævne det i årsrapporten når selskabet har mistet over 50% af kapitalen, men det er ikke noget der behøver være særlig omfattende. Mange folk skriver bare noget i retning af "kapitalen forventes genoprettet gennem driften."
Du skal ikke redgøre for det andet end i regnskabet hvor det bliver kortfristet gæld mod bank - og så for renten du beskattes af og selskabet har fradrag for.
Man skal også nævne det i årsrapporten når selskabet har mistet over 50% af kapitalen, men det er ikke noget der behøver være særlig omfattende. Mange folk skriver bare noget i retning af "kapitalen forventes genoprettet gennem driften."
der er ikke tale om mistet kapital her vel. Der er et lån fra ejer - det har intet med kapitalen at gøre og det må mistes helt uden at redegøre for det (over for andre end ejer der nok ved det)
Hvis kapitalen (her 1 kr) er mistet - skal der redegøres men ikke som sådan for lånet hverken ind eller ud - Kun evt underskud osv kan "fjerne" kapitalen - lånet i sig selv har ikke indflydelse på den del - lånet giver ikke i sig selv underskud eller kapitaltab
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ifølge trådstarter skal lånet bruges på udgifter til selskabet. I så fald vil selskabet stå med negativ egenkapital, og der skal holdes generalforsamling hvor der tages stilling til hvordan kapitalen kan genoprettes. Hvis det lykkes at genoprette kapitalen i løbet af regnskabsåret, vil det naturligvis ikke være nødvendigt at nævne det i årsrapporten.
Ifølge trådstarter skal lånet bruges på udgifter til selskabet. I så fald vil selskabet stå med negativ egenkapital, og der skal holdes generalforsamling hvor der tages stilling til hvordan kapitalen kan genoprettes. Hvis det lykkes at genoprette kapitalen i løbet af regnskabsåret, vil det naturligvis ikke være nødvendigt at nævne det i årsrapporten.
ja hvis ikke der også kommer hurtige indtægter - men bare ikke bland - løn og kapital sammen som sådan - Slet ikke for en der lyder til at have svært ved forskellen - selskabskapital og - indløn-
Udgifter kunne erstattes af indtægter lige efter eller - her betyde varer f.eks og de ændrer intet ved kapitalen da de jo har samme værdi som "udgiften"
Det er for mig rod at blande kapitalen ind ved indlån - den hænger med udgifter og indtægter og ikke som sådan med et lån ind
vh John H
Hvis det nu skulle ske at selskabet ikke får den forventede succes, så kan det være vældig nyttigt at kunne trække et tab på lånet fra i den private skat. Se f.eks.
Jeg driver selv en startup-virksomheder der af naturlige årsager ikke giver overskud med det samme. Der har vi sat penge ind via forhøjelse af selskabskapital og så er der fradrag ved tab og ikke noget bøvl med renter. Som det fremgår af den første artikel er et 'konvertibelt gældsbrev' et alternativ til forhøjelse af selskabskapital.