Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Evt. Beskatning af lejlighed for medarbejder.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Mar 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg har en medarbejder som bor 250 km fra virksomheden. Derfor arbejder medarbejderen det meste af tiden hjemmefra. Dog er han hos os to dage om ugen, hvor han bor på hotel.
Men vi overvejer at leje en lejlighed som han kan anvende i de dage istedet.
Der der nogle beskatningsmæssige problemer derved for os og ham?
Mvh Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:33

Ikke som jeg ser det - hvis det alene er til rådighed i forbindelse med at spare hotel overnatninger i forbindelse med arbejdet alene. Var der rådighed og brug i weekender - ferier osv for medarbejder og familie evt - så kunne det udløse skat for medarbejderen men - kun i forbindelse med arbejde må være at sidestille med hotel - specielt hvis du kan vise du sparer noget ved dit valg (vel uden det i sig selv kan være stand alone krav)

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 23:16

Det skal betragtes som et gode og tillægges løn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37

kah:

Det skal betragtes som et gode og tillægges løn

hvorfor dog det? Det er jo alene for at medarbejderen kan overnatte uden for hjemmet under en forretningsrejse til et arbejdssted hvor denne normalt ikke arbejder - Medarbejderen bor alt for langt væk til det - 500 km ialt om dagen i transport tager tid - og medarbejderen arbejder ellers hjemme fra

Enten booker trådstarter hotel til medarbejderen - helt som når jeg var på vort kontor i Holstebro eller Borås i Sverige - og betaler hotel - eller - hvis det er billigere - så lejer trådstarters firma en lejlighed som medarbejdere alene må bruge - når de er kaldt til, og SKAL overnatte for at kunne være et par dage på kontoret - langt fra hjemmet
Det kan jeg da aldrig se kan være et personalegode - så længe den aldrig kan bruges til privat formål men alene til, når der kaldes til arbejde og afstanden ialt 500 km om dagen gør det uaktuelt at køre i bil frem og tilbage (tager jo let en arbejdsdag i transport) - så hvorfor skulle det være gode?

Det forudsætter at lejemålet ALENE må benyttes den nat mellem de to tilkalde dage på kontoret.

Man måtte vel også betale et fly fra Billund til KBH hvis det var praktisk og man kaldte en medarbejder der ellers arbejde hjemme fra i nærheden af Billund - ind til kontoret i København - uden det var et gode

vh John Hannover

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 01:16

Det er lidt mere kompliceret end det.

Hvis der er tale om et midlertidigt arbejdssted, fx i forbindelse med en forretningsrejse, så må arbejdsgiveren afholde "boligudgiften", fx. hotel eller lejlighed.

Men hvis der er tale om et fast arbejdssted, så er boligudgiften altså en privat udgift - vi har jo også ligningslovens bestemmelser om beskatning af fri bolig, og de gælder ikke kun for direktører m.v., men også for andre ansatte.

Hvis der er tale om en nyansættelse, så kan arbejdsgiveren fx. betale for boligen i prøvetiden uden konsekvenser, hvis hjemmet ligger tilstrækkeligt langt væk. Hvis der er tale om en midlertidig ansættelse på op til et år, så kan arbejdsgiveren også betale for den midlertidige bolig, så længe medarbejderen beholder den faste bopæl, og den er tilstrækkeligt langt væk.

I trådstarterens tilfælde, lyder det som om der er tale om fast ansættelsesforhold, der har kørt i noget tid. Derfor vil arbejdsgiveren ikke kunne betale for en lejlighed, uden at det har skattemæssige konsekvenser for medarbejderen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19

Ole Lynge Andersen:
I trådstarterens tilfælde, lyder det som om der er tale om fast ansættelsesforhold, der har kørt i noget tid. Derfor vil arbejdsgiveren ikke kunne betale for en lejlighed, uden at det har skattemæssige konsekvenser for medarbejderen
heller ikke hvis den ansatte står som beskrevet - som arbejdende hjemmefra?

Jeg f.eks arbejde hjemmefra men var så ca 1 nat om ugen - skiftende på vor fabrik i Holstebro - eller vort kontor i Borås - og fik da med fuld revisor godkendelse betalt hotel ved de rejser +  flyrejse -fra hjem til det sted i koncernen jeg skulle besøge.
Jeg havde kontrakt på at arbejde hjemmefra.

Jeg er med på, at hvis det er hver mandag tirsdag på kontoret i københavn og ellers arbejde hjemmefra i Kolding, så kan der være problem, men jeg vil da mene, at skat vil godkende en hjemmefra arbejdende medarbejder får betalt hotel når denne bliver kaldt ind - uanset en gang om ugen

Kender da også folk i store firmaer der arbejder i En by - men sendes til anden afdeling i koncernen et par dage hver uge, og de får da betalt hotel i sagens natur, også selv om det måtte være hver uge de blev sendt fra KBH til Ålborg?

Tror du ikke - når det er arbejde hjemme - og så kaldes ind til kontor - også selv om en gang om ugen lidt skiftende - at hotel ville gå? Måtte arbejdsgiver så ikke spare penge ved at anvende en lejlighed eller have rum på arbejdspladsen, den medarbejder blev beskattet?

vh John hannover 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 12:29

Det helt springende punkt er, om der er tale om en rejse. 

Du kan også læse lidt i juridisk vejledning: https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947951

Når der er tale om du skal være på arbejdspladsen et par dage om ugen, og kan arbejde hjemme resten af ugen, så er det efter min opfattelse ikke en rejse. Ellers ville medarbejderen også kunne få skattefri kørselsgodtgørelse for kørslen frem og tilbage.

Det er en anden situation, hvis du har din faste arbejdsplads i København, men bliver sendt ud til datterselskabet i Stockholm for at udføre konkrete opgaver - det er rejse mellem arbejdspladser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:38

Ole Lynge Andersen:

Det helt springende punkt er, om der er tale om en rejse. 

Du kan også læse lidt i juridisk vejledning: https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947951

Når der er tale om du skal være på arbejdspladsen et par dage om ugen, og kan arbejde hjemme resten af ugen, så er det efter min opfattelse ikke en rejse. Ellers ville medarbejderen også kunne få skattefri kørselsgodtgørelse for kørslen frem og tilbage.

Det er en anden situation, hvis du har din faste arbejdsplads i København, men bliver sendt ud til datterselskabet i Stockholm for at udføre konkrete opgaver - det er rejse mellem arbejdspladser.

fino - så her - arbejde hjemmefra men skal være på kontoret der kræver en overnatning per uge - medarbejder skal selv betale hotel eller andet ophold den dag. Klart nok
Det må så jo tages hensyn til i løn når medarbejder selv betaler hotel og jo med 500 km samlet transport ikke har kinamandschance for andet - end at skulle overnatte
Jeg “håbede” skat ville se det at medarbejderen arbejde hjemme men i snit en gang om ugen skulle komme til kontor - som rejse, hvor firmaet der kaldte ind fra hjemmearbejdspladsen måtte betale overnatning - men tror dig naturligvis

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)