At fylde produkter på reolerne i en webshop kan være en meget tung og stor opgave. Det kan vi hos Print2people tale med om – da vi netop har beskrevet tusindvis af varer i vores webbutik.. Når man sætter varer på reolerne i den rigtige verden kræves der en masse logistik – men hos os som blandt andet sælger visitkort, blev detailhandelens traditionelle kasser og lifte udskiftet med computere, tekstfolk og enorme mængder af kaffe, sodavand, vand og vingummi. Nu er der i vores shop lagt vægt på at fortælle om det enkelte postkort og andre varer meget detaljeret. Før lagde vi naturligvis meget vægt på det grafiske udseende – men af hensyn til vores mange kunder har vi nu valgt at lave såkaldt alt-tekst på de enkelte varer – og det var et særdeles stort stykke beskrivelsesarbejde. At fortælle om alle konvolutter og alle vores mange slags brevpapir er en nødvendighed, hvis man gerne vil findes på søgemaskinerne, men det er også en omfattende arbejdsopgave og hos os gjorde vi det til en slags event. Således lukkede vi ned en hel dag og samtlige medarbejdere skrev så med hele dagen og og det blev en spændende men hård dag. Når man skal udtrykke sig skriftligt bliver der taget stilling på en anden måde og der blev en anden heftig debat om eksempelvis fordelene ved vores folietekster og dørskilte, lige som at der blev diskuteret takkekort og indbydelser. Opgaven hos os har været at skrive individuelle tekster om de enkelte elementer –og lige som i en fysiske butik har ideen været at gøre de enkelte tekster spændende og sælgende – men det er godt nok svært at finde på hundredvis af forskellige tekster om stempler og blokke og derfor havde vi også hyret forskellige webtekstfolk til at hjælpe med teksterne. Men hvad gør andre store shops? Skriver i alt selv – eller har i folk til det?
|
Hej
Det er meget forskelligt, nogle har ansatte, andre har tid til det selv og andre igen outsourcer det arbejde som de ikke selv kan overskue eller har kompentencer til.
F.eks har vi nogle af vores kunder, som ikke gider betale for at få lavet tekstarbejde, grafik, nyhedsbrev kampagner osv., for det har de selv styr på og har selvfølgelig også tiden til det. Så er der dem, som ikke har tid, som outsourcer markedsføring, indholdsopdateringer og alt hvad der hører til.
De store har ansatte i større og mindre grad, dog outsourcer opgaver som de ikke har en fuldtidstilling til f.eks. markedsføring, grafisk arbejde, lagerarbejde eller noget helt andet. I bund og grund handler det om, hvordan man som virksomhed vil fordele de daglige opgaver ift. strategi og slagsmål, hvormeget tid og resoucer der skal afsættes til hvad, og det findes der nok ikke nogen ens løsning på
Uanset hvad skal man tjene penge på alle sine investeringer og gøre dem så målbare som muligt.
Det var lige hvad jeg har af erfaring med mine kunder, håber det kan bruges.