Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Psykolog momsfritagelse hjælp

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Aminoer,

Jeg vil om nogle måneder til at starte en selvstændig virksomhed (Terapi-Psykolog praksis). Jeg ved ikke endnu om jeg kommer til at tjene under eller over 50.000 årligt.

Jeg har kigget på lovgivningen og ud fra hvad jeg kan se er terapeutiske sessioner givet af både uddannede psykoterapeuter og psykologer momsfrie. Jeg går ud fra at man så skal betale lønsumsafgift på disse.

Jeg har dog svært ved at vurdere hvor jeg falder ind. Jeg er ikke uddannet Psykoterapeut. Jeg har en bachelor i Psykologi og venter pt på svar til at starte min kandidat her efter sommer.

Jeg tænker jo at en Bachelor i psykologi (fuldtids 3 års studie) må være mindst ligeså kvalificerende indenfor "sundhed" som en deltids Psykoterapi uddannelse, men kan ikke finde noget konkret. Er der nogle der kan hjælpe mig og har erfaring eller en holdning til om jeg vil kunne tilbyde terapi moms-frit?

Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Thjaaaa om du vil tilbyde terapi samtaler er jo nok op til dig selv :-) MEN du skal nok ud i lidt krumspring i.f.t hvad du vil kalde det og hvordan du vil beskrive dig selv. Psykolog er en beskyttet titel - 

"Både titlen “psykolog” og titlen “autoriseret psykolog” er beskyttet i Danmark. Det betyder, at det kun er personer, der har gennemført psykologuddannelsen, der må kalde sig og fungere som psykologer."

Taget fra psykologer Danmarks hjemmeside(google).

Så skal du nok bare lige opfinde din titel og din arbejdsform :-)

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

du prøver bare på at smutte rundt i loven og undgå skat.

det er ligelemeget :)

bare begynd, og loven siger "når det er åbenlyst" at du tjener mere end 50000, så skal du momsregistreres

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikreste vej er - skriv til skat som indlogget i skat - og hør dem om du med din bachelorgrad i psykologi og det at du tilbyder ydelser i form af terapeutiske sessioner  er momsfrit - og dermed lønsumspligtig efter de regler i stedet

De vil kunne sige, om det er fagligt niveau nok til at udføre momsfri sundhedsydelse vil jeg mene

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra SKATs Juridiske Vejledning, afsnit D.A.5.1.5 om anden sundhedspleje.

Godkendt uddannelse

Uddannelseskravet anses for opfyldt, hvis behandleren har gennemgået  et uddannelsesforløb bestående af minimum 660 undervisningstimer, hvoraf følgende som minimum skal indgå:

  • Anatomi/fysiologi 200 undervisningstimer  
  • Sygdomslære/farmakologi 100 undervisningstimer  
  • Den primære behandlingsform 250 undervisningstimer  
  • Klinikvejledning/klientbehandling 10 undervisningstimer  
  • Øvrig sundhedsfaglig undervisning 100 undervisningstimer

For så vidt angår psykoterapi vil undervisningstimerne i anatomi/fysiologi og sygdomslære/farmakologi skulle erstattes af undervisningstimer i den primære behandlingsform, herunder eksempelvis i teoretisk uddannelse inden for det psykoterapeutiske område, egenterapi og modtagelse af supervision.

Er det ikke muligt for behandleren at fremlægge dokumentation for, hvor mange uddannelsestimer uddannelsesforløbet består af eller er dette forbundet med uforholdsmæssige udfordringer, kan der fremlægges dokumentation for tilsvarende opnåede ECTS-point i forholdet 1 ECTS-point = 28 undervisningstimer.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)