Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte kæreste i firma + Barsel

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 05:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har i en længere årrække, haft min kæreste til at hjælpe mig med mit firma. Vi har begge enkeltmandsfirma.
Hun har faktureret mig løbende for timer. Det har været hendes eneste indkomst.

Hun er nu gravid igen, og skal føde i slut juli 2019.
Sidst hun var gravid, kunne hun ikke få barsel, da mit firma var hendes eneste kunde.

Vi har snakket om nu, at jeg (mit firma) ligeså godt kan ansætte hende nu, da det arbejde hun laver alligevel bærer præg af at være alm. lønansættelse.

Mit spørgsmål er.

1. Må man det, eller er der specielle regler ifht. ansættelse af kæreste / samboer?

2. Hvis jeg ansætter hende pr. dd + udbetaler løn osv., kan hun vel søge barsel på normale vilkår eller?

3. Er der nogle andre væsentlige ting, jeg skal være opmærksom på her?

Hvis det hele er for bøvlet, kan jeg selv gå på halv barsel, da jeg ofte kun arbejder 20ish timer om ugen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke lov mod at ansætte sin kæreste/samlever - eneste armslængde krav er, at hun ikke må lønnes anderledes end alle andre ville blive i samme job for samme arbejde - jeg mener også samlever kan være medhjælpende hustru og dele indtægt men vent på andre

Det er ikke super godt at du skriver det er lønmodtager rent faktisk - og at du tilmed var hendes eneste kunde, for så KAN skat og MOMS jo sige, at hendes fakturering af dig var snyd med kildeskattelov og f.eks kræve hun skal betale skat af momsen og nægte dig momsfradrag for hendes fakturaer,, der er ikke moms på løn. det er ikke noget man bare aftaler, heller ikke mellem samlevere og enkeltmands - det er selve jobbets karakter der afgør det.

Hvis ellers det ikke sker og ansættelsen afspejler et helt almindeligt lønmodtager forhold, så må du undersøge resten med barsel.dk / udbetaling Danmark. Når man ikke får barsel på baggrund af at overskud fra fakturere en samlever, så kan jeg ikke reglerne for at være ansat hos en samlever, om det kunne have betydning - Jeg ville ikke tro det men er ikke sikker

Hvis det er OK, så vil barsel følge alle alm. regler med A kasse og optjeningsperiode inden

Uanset du vælger at forsætte faktura og selv tage halv barsel - så overvej risiko ved den fakturering af løn I laver

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

seoplus:
Havde i været gift kunne hun arbejde som medarbejdende ægtefælle
det kan man da også med en egentlig samlevende https://skat.dk/skat.aspx?oid=1976882  hvad mener du her¨- mener du at det er krav at man er gift????

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

John, det du linker til handler om ægtefæller er samlevende efter separation m.m. og beskatning i den sammenhæng.

---

https://www.d-i-f.dk/2010/01/13/naar-aegtefaellen-eller-kaeresten-arbejder-for-dig-864/

citat:

Derimod er det helt i orden at ansætte sin ægtefælle eller kæreste på helt almindelig løn, uanset hvilken virksomhedsform, der er tale om.

Hvis I er gift, er der også mulighed for at få et fradrag for medarbejdende ægtefælle på selvangivelsen frem for at udbetale løn til vedkommende, det vil sige, at en del af virksomhedens overskud overføres til ægtefællen. 
Betingelsen er, at der ikke er et åbenbart misforhold mellem arbejdsindsats og honorar. Den mere præcise formulering af disse regler, kan du finde i kildeskattelovens §25A. 

---

Så vidt jeg ved ligger der i ordne medarbejdende ægtefælle, at man skal være gift / registreret partnere.

Men jeg er ikke ekspert. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener - uden at være ekspert- at det er korrekt man skal være registrerede samlevende .en ikke nødvendigvis gifte - for at anvende medhjælpende ægtefælle (burde være formsag her hvor trådstarter og samlevende venter barn sammen - men det er jo op til dem) Ægteskab = gift - mener jeg ikke er et krav - men der er fint hvis nogen her har et konkret svar -
Kan registreret partnerskab vær nok? eller hvad er kravet - Skal man være lovformeligt gift - eller er fælles bo og total fælles økonomi nok - evt sammen med reg. partnerskab

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige for at være sikker på vi taler om det samme.

Ægteskabregistreret partnerskab og ugifte samlevende. Ægteskab kan indgås mellem personer af forskelligt køn og samme køn. Personer af samme køn kan ikke længere indgå registreret partnerskab. ... Et registreret partnerskab kan omdannes til et ægteskab ved henvendelse til kommunen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

ikke med på hvor du vil hen. Jeg spørger - i håb om nogen kan svare:
Kan man være medjælpende ægtegælle ved at være samlevende? Hvis ja- hvad er så kravet til MEDHJÆLPENDE ÆGTEFÆLLE

  1. Er det ægteskab formelt?
  2. Er det nok med registreret partnerskab
  3. Kan andet række - f.eks sambo over en eller anden tid med påviselig fællesøkonomi


Jeg ved godt hvad ægtefæller er og at man kan giftes formelt med samme eller andet køn og at man kan leve i registreret partnerskab med anden af andet køn - men det er ikke spørgsmålet. Du vil ofte gerne diskutere, men kan du ikke enten svare lidt klart på de 3 spørgsmål, eller overlade det til en der vil fokusere på svaret til vor trådstarter - KAN han - uden at være gift - bruge regler for medhjælpende ægtefælle? 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)