Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af dele af virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber i kan hjælpe derude.

Hvis man køber sig ind i en virksomhed fx 25% af en virksomhed (et ApS selskab), med den eksisterende egenkapital fra sin virksomhed. I dette tilfælde et enkeltmandsselskab.

Hvordan indfører man dette "køb" rent regnskabsteknisk?

Og hvis man efterfølgende opretter et ApS-/Holdingselskab, hvordan overdrager man det så rent teknisk fra sin enkeltmandsvirksomhed til ApS /Holdingselskab?

Tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det køber man privat og ikke fra sin enkeltmands som ikke kan bruges her -  og det er jo i alle fald beskattede penge man bruger til at købe anparter

Hvis man vil have holding - så stifter man det først for egne beskattede penge og så lader man holding købe de anparter man vil købe
Du kan sagtens hæve penge fra enkeltmands hvis du vil, det har jo ingen skatteeffekt men er bare privat hævning (går ikke ud fra du bruger VSO)

Bland enkeltmands udenom - private midler - holding først hvis du vil have holding - det er ikke et must http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John - tak for hurtigt svar. Det er mit selskab, som skal eje aktivet og ikke mig privat, hvorfor jeg gerne vil købe det i selskabet, men som jeg læser det du skriver, så er det ikke muligt, hvilket jeg ikke forstår. Kan du uddbybe det yderligere? 

Vh. Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

MartinMøller:

Hej John - tak for hurtigt svar. Det er mit selskab, som skal eje aktivet og ikke mig privat, hvorfor jeg gerne vil købe det i selskabet, men som jeg læser det du skriver, så er det ikke muligt, hvilket jeg ikke forstår. Kan du uddbybe det yderligere? 

Vh. Martin

du har ikke et selskab men en personlig virksomhed og den må ikke eje som holding- hvad det jo ville blive. Du må stifte holding privat hvis du vil have holding og lade det købe - du kan ikke købe med beskattede virksomheds midler - OM du så behøver holding er op til dig men din personlige virksomhed kan ikke eje hverken dit holding selskab eller driftsselskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Apr 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John igen tak for svar.

Jeg vil lige dele det op i 2 dele, bare så jeg er sikker på at vi taler om det samme.

1) I mit personlige selskab, var tanken at købe en andel i et helt tredje selskab, som ikke ejes af mig, men en tredjepart.  Dette i form af en investering.

2) På sigt var min tanke at fremfor at eje aktiviteter i mit personlige selskab, så var tanken at oprettte et Aps og et holdingselskab, der således skal overtage ejerskabene på de investeringer jeg har gjort mig i mit personlige selskab. Det personlige selskab lukkes så ned efterfølgende.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at du vil gøre klogt i at få en revisor med på at lave en konkret plan, så tingene bliver gjort i den rigtige rækkefølge og så nemt som muligt.

Umiddelbart tror jeg mest på at få omdannet det personlige selskab til ApS først og evt. indskyde et holdingselskab ovenover. Dernæst foretage investeringen.

Dog meget afhængigt af hvor store beløb der er indblandet, skattemæssige konsekvenser, etc.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

1 dit personlige selskab kan ikke købe og eje andel i tredie selskab som nævnt - kan ikke være holding

2 så skal du enten omdanne det personlige til ApS først (koster og lad være med bare at lukke eller stifte ApS der skal lave samme sag - skatgoodwill og aktiver kan være meget høj, så tag revisor på, eller - stifte nyt holding - alt efter hvad der økonomisk er smart. Du kan først eje del af selskab i personlig virksomhed og du kan ikke bare stifte ApS og lukke personlig uden beskatning af goodwill og aktiver i det personlige- betal nu en revisor for lidt råd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)