Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal hvervgiver indberette honorar til skat?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg undrer mig over, at et forlag, som jeg har arbejdet freelance for i 2018 ikke har indberettet mine honorarer til Skat, hvilket fremgår af den foreløbige årsopgørelse.

Mit spørgsmål er, om indberetning er lovpligtig, eller om det er almindeligt, at det er mig - eller 'lige så godt kan være mig', der gør det, altså hvis det ikke er sket fra hvervgiverens side.
Jeg har cvr-nr., men til disse opgaver har jeg givet mit CPR, bare sådan lige til orientering her (dog ikke på opfordring, gav det bare til forlaget som en selvfølge).

Jeg har oplevet det før, hvor et forlag både-og indberettede honorarerne (hvor forlaget i øvrigt selv havde bedt om CPR/eller cvr.).

Så hvad siger loven om, hvem der skal indberette b-indkomst/honorar? Eller om det evt. er frivilligt for hvervgiveren (og dermed selvfølgelig lovpligtigt for modtageren)?

I disse tilfælde er der tale om fast tilknytning/mange opgaver over længere tid, så jeg tænker faktisk også på, om der kan være nogle fordele for hvervgiveren (her forlagene) i ikke at indberette -?
Fx for at undgå, at Skat skulle opdage, at der benyttes freelancere i for stort omfang og altså svarende til fuldtidsansættelse. Der er jo noget der, har jeg hørt lidt om.

Hvad siger I kloge? Er det helt o.k., at forlaget ikke har indberettet mine honorarer?

:-)


 






Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det virker jo tydeligt nok, det hele.
Jeg har ikke set alle dine links, men har også tjekket lidt rundt selv - og alt i alt har jeg svært ved virkelig at finde 'Lovens bogstav'.

Fx dit link her - der står 'Historisk Forældet' på den:
https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2062337&fref=gc&dti=44076347394

Og denne her, § 7A, er 'ophævet pr. 1.1.19' (omend dermed vel gældende for 2018):
https://www.foxylex.dk/skattekontrolloven/7A/


Det samme gælder denne med § 10A, som Skat selv henviser til:
https://www.foxylex.dk/skattekontrolloven/10A/

Er de mon ophævede eller hvad, og hvad er i så fald ophævet/gældende?

I Skattekontrolloven her er der slet ingen § 10A og 10B:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=196403

- - - selvom jo altså Skat selv henviser til disse to paragraffer, altså 10A og 10B her:
https://skat.dk/skat.aspx?oid=217698


Til gengæld er der §10A og 10B her, men de handler om noget andet:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152434

Så jeg er ved at være lidt svimmel!

Hvor kan jeg finde den blåstemplede og gældende ordlyd, der slår fast, at forlaget selvfølgelig skal indberette mine honorarer?

??  :-) 


Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil jo kontakte forlaget, og jeg vil derfor være helt klar på, hvad der gælder, og derfor også hvad der kan tænkes at være årsagen til den manglende indberetning. Umiddelbart tænker jeg, at der er noget fusk inde i billedet, men det vil jeg jo gerne være sikker på, i så fald.

Jeg har ringet til Skat flere gange i dag, men 'ingen ledige medarbejdere, prøv igen senere'.
Tja, virkelig svært efterhånden, synes jeg.

Tak for dine svar! :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ja årsopgørelsen har blokeret en del for telefon siden mandag-  men iøvrigt er det klogt at skrive til skat for svar men - ingen tvivl, hvis de er CVR og du er CPR skal de opgive det til skat
Jeg kan sige Saxo som forlag sidste år kiksede med mig- godt nok opgav de men galt i 3 omgange som så blev korrigeret - hvis det skulle være forlaget :) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har din ryg fri, når du får opgivet omtalte B-honorar til Skat. Skat er forberedt på, at udenlandske opdragsgivere ikke indberetter til dem. Men danske opdragsgivere skal indberette. Jeg kan forstå på medarbejder jeg kender hos Skat, at man stiger i deres interne ratings, når man opgiver beløb, de ikke har fået indberettet fra arbejdsgiverside.

Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der tale om honorar eller afregning efter regning fra virksomhed?

Hvordan har du afregnet med forlaget - du skriver "Jeg har cvr-nr., men til disse opgaver har jeg givet mit CPR, bare sådan lige til orientering her (dog ikke på opfordring, gav det bare til forlaget som en selvfølge)."

Har du bare opgivet dit cpr til orientering men ellers sendt en regning med de cvr må de jo forvente det er en selvstændig virksomhed som de har handlet med og så må indkomsten jo indgå i dit firma.

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bruger CPR til faste kunder, i tidens løb tre forskellige forlag. De får mit CPR, og der er derfor hverken cvr-nr. eller moms (dvs. der står: Moms:  0) på fakturaen.

Cvr-nummeret bruger jeg en sjælden gang, hvis kunden ikke er fast eller ikke er en virksomhed, og for at have et cvr-nr. udadtil. Jeg arbejder on and off som freelancer, men klart professionelt, hvilket ses af både faktura og hjemmeside.
Fordelen med CPR er, at der ikke er indkomstloft ift. momsregistrering, og det er i det hele taget en nem administration for mig selv. Fakturaerne er samtidig mit regnskab.
Disse ting har jeg snakket med Skat om flere gange.

Mht. indberetning, så er det mit klare indtryk, at der skal indberettes fra forlagets side, uanset om jeg er selvstændig eller honorarmodtager.

De to andre forlag, jeg har arbejdet for, har haft det hhv. helt og delvist på plads, helt uden videre.
Og altså udelukkende med mit CPR-nummer.

... :-)

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

John de Summer: Godt at høre, :-), det er også meget nemmere, og det forstyrrer i hvert fald ikke nattesøvnen ... :-)

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

I øvrigt mht. indberetning fra forlagets side: Jeg indgår i forlagets kerneydelse, dvs. bogproduktion, som grafiker og korrekturlæser. Derfor må mine honorarer nødvendigvis indgå i deres regnskab, hvis ellers det er, som det skal være - skulle jeg da mene - ?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)