Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Passiver og Aktiver stemmer ikke grundet immaterielt aktiv.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde! Blot til info er det et ApS

Først og fremmest har jeg et spørgsmål til hvordan jeg i Dinero indskriver et immaterielt aktiv, et patent, som virksomheden allerede har udstedt? 

Hvis jeg kan få det gjort håber jeg resten kommer af sig selv.. 

Men ellers sidder jeg i Regnskab 2.0 -Basis (en årsregnskabs skabelon på virk.dk), her har jeg så et problem med at få passiver og aktiver til at stemme overens. 


Som eksempel kunne jeg vurdere at patentet har en værdi af 850.000 kr. og derudover har jeg som eksempel i likvider 3500 kr. Altså i alt aktiver for 853.500 kr -

Dette bliver i min (forkerte) optik ikke skrevet nogle steder i passiver. Under passiver har jeg jo Registreret kapital mv. -Som jo er virksomhedskapital (50.000 kr.) og et overført resultat fra 2017 på (tilfældigt tal) (-95.000 kr.) og et indbetalt registreret kapital (periodens resultat) på (tilfældigt tal) (-13.000 kr.). og fremmedkapital på (tilfældigt tal) (64.000 kr.) . Altså i alt vil der så være passiver for 6.000 kr.. 

Håber nogle herinde kan forklare mig hvordan det hænger sammen, eller måske ihvertfald hvordan jeg skal indskrive det i dinero så jeg kan se hvordan programmet indregner det i passiver.

  

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej, hvordan er dette patent opstået? Købt eller egenfremstillet?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du må kun indregne patentet til din kostpris, altså hvad du har betalt for det / afholdt omkostninger for.

Du kan altså ikke bare sætte værdien, til den af dig vurderede dagsværdi.

Tilmeldt 29. Oct 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ødegård ApS:

Hej, hvordan er dette patent opstået? Købt eller egenfremstillet?

Patentet er egenfremstillet

Tilmeldt 29. Oct 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Du må kun indregne patentet til din kostpris, altså hvad du har betalt for det / afholdt omkostninger for.

Du kan altså ikke bare sætte værdien, til den af dig vurderede dagsværdi.

Kan man få en værdiansættelse af en revisor og på den baggrund gør rede for et immaterielt aktiv? 

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En indregning til dagsværdi vil kræve et aktivt marked hvor tilsvarende aktiv handles, er der det?

Du bør ligeledes vurdere, om aktivet kan indregnes helt grundlæggende, hvor sikker er du på indtjening f.eks.? For det andet, når du selv har udviklet det, skal du se på de kriterier for indregningen af et udviklingsprojekt, og de krav der stilles for at registrere omkostninger medgået på projektet. Når man udvikler et produkt opdeles dette i flere faser, og det er ikke alle faser der kan aktiveres, nogle af omkostningerne skal i resultatopgørelsen. Det der aktiveres skal ligeledes bindes på egenkapitalen, på en ikke frireserve, som du ikke kan udlodde.

Skattemæssigt skal du være opmærksom på det forøget fradrag på afskrivningssaldoen, og såfremt du har lavet et godt beskrevet dokument om udviklingsprojektet, kan du ansøge om at få udbetalt skatteværdien af dit underskud, for de omkostninger direkte afholdt i forbindelse med udviklingsprojektet, kan være en fordel hvis du mangler penge.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)