Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kortfristet kapitallån til IVS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med Jer

Jeg har en god ven som netop har startet nyt IVS. Han skal nu indkøbe varer for 40.000kr. men har ikke kapital nok til
at forudbetale leverandøren.

Da han allerede HAR køber til varerne, så vil jeg ikke være betænkelig ved at yde ham et kortfristet lån, så han kan forudbetale
leverandøren. Men hvordan gør vi det rent praktisk? Han benytter Dinero som regnskabsprogram.

Jeg forestiller mig at yde et lån på 40.000kr. til 5% rente, mod at lånet tilbagebetales 100% indenfor 6 måneder.

Lyder det helt tosset, og hvordan vil han og jeg i givet fald skulle håndtere dette ift. Dinero?

Kim..
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52

Det er jo altid en risiko med lån mellem venner, men omvendt, jo venligt at dig. Vi ser ganske mange IVS som ikke lige kan betale tilbage men

Det håndteres med et simpelt lånebrev - a løber b 40.000 kr mod rente 5% (er det per år vel sagtens) med udløb og fuld tilbagebetaling dato xxxx

eller noget i den stil. Skulle pengene så ikke komme retur, så er du ude i inkasso med hans IVS, så du kunne jo tilføje, at låner A - personen - din ven - ejeren af det IVS hæfter personligt for hele lånet inkl renten og evt rykker udgifter, for det tilfælde, at lånet ikke er tilbagebetalt senest den dato eller lige så let, lån ham pengene på et personligt lånebrev med samme betingelser, så kan han låne sit IVS pengene. Han skal så huske markedsrente

I dinero er det kredit kortfristet gæld og debet bank hvor pengene går ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 13:57

I skal lave et gældsbrev og så kan du overføre pengene til hans firmakonto. Indholdet af gældsbrevet er dog den mere interessante del, som du kan gøre mere eller mindre ud af afhængig af hvor sikker du er på at få pengene retur. Der er flere online-tjenester som sælger aftale-templates.

Tilmeldt 5. Mar 19
Skrevet kl. 14:31
Tak for hurtigt svar John.

Nu er jeg en ganske venlig ven, men er heller ikke naiv. Jeg har naturligvis så meget hånd i hanke med tingene, at jeg er 100% sikker på at pengene
kommer tilbage.
Det med lånebrevet lyder jo egentligt simpelt nok, men ville det måske alligevel være nemmere at håndtere med et personligt lånebrev?
Vil det være en fordel for min ven, at han låner pengene af mig og så selv skyder dem ind i sit IVS?
Hvad vil være nemmest at håndtere i Dinero f.eks.?

Kim..
Tilmeldt 5. Mar 19
Skrevet kl. 14:34

Tak for svaret Steffen.

Som jeg skriver i svaret til John, så er jeg helt sikker på at få mit lån tilbagebetalt. Derfor synes jeg ikke rigtig om at skulle til at købe noget aftale-templates på nettet.

Jeg vil være helt tryg ved at lave et kortfattet dokument, som beskriver lånebetingelserne og underskrives af begge parter.

Kim..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09

Isoman:
Det med lånebrevet lyder jo egentligt simpelt nok, men

1

ville det måske alligevel være nemmere at håndtere med et personligt lånebrev?

2

Vil det være en fordel for min ven, at han låner pengene af mig og så selv skyder dem ind i sit IVS?

3

Hvad vil være nemmest at håndtere i Dinero f.eks.?

1 næh - blot nemmere at gå efter personlig hæftelse hvis det misligeholdes. I rent lån til IVS forsvinder muligheden hvis selskabet går konkurs eller tvangsopløses

2 Nej - same same - måske lidt mere besværligt for vennen der jo så først skal lave låne aftale med dig og så skal lave låne brev fra sig til IVS med lovpligtig markedsrente

3

Nøjagtigt lige nemt - ind som kortfristet gæld mod bank, men I må da ikke vælge efter hvad der er lettest i Dinero - men hvad der sikrer og passer begge parter bedst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)