Jeg har et isoleret værksted herhjemme som jeg har fået indrettet som kontor til min selvstændige virksomhed. Det benyttes kun som kontor, dvs. der findes ingen private genstande herude. Der er egen separat indgang, uafhængig af huset, med Ruko lås. Af fradrag for driften forestiller jeg mig at kunne fratrække: internet (40% af min private internetforbindelse), strøm (der er separat måler), rengøring (ugentlig rengøringshjælp på faktura), husleje (jeg bor i et andelshus, husleje / husets kvm * kontorets kvm). Alt i alt løber det op i ca. 1.500 kr. om måneden i udgifter. Nu kommer spørgsmålet så.... Er det muligt, og kan det betale sig rent skatte- og tidsmæssigt, at jeg som privat person udlejer kontoret til min virksomhed, til f.eks. 1.500,- om måneden, og så kalder vi det "inkl. forbrug", så jeg slipper for at skulle bogføre de mange forskellige poster, og kan nøjes med en enkelt huslejepost (ex. moms self.)? Ligesom det ville være sådan, i et kontorfællesskab hvor alt er inkluderet...? Eller skal jeg (og kan det bedst betale sig) at dele det hele op? Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, men jeg har også et ApS - er det nogen fordel at bruge det ene frem for det andet, hvis man benytter den model? Hvordan foregår det rent privat, skal jeg angive en lejeindtægt på min selvangivelse? Og bliver denne beskattet? Takker på forhånd for hjælpen :-) |
hele internet må fratrækkes når adgang til virksomhedens netværk og behov - momsen skal du derimod alt dele i privat og firma % Forbrug efter bimåler fint - Special indrettet og egen indgang lyder fint, går ud fra behov findes naturligvisR-8600:internet (40% af min private internetforbindelse)
Jeg mener andel må være ligestillet med ejer, og så duer husleje ikke, da indtægten er fuldt skat uden bundfradrag, og det er ligemeget om enkeltmands eller ApS
Du kan fratrække % del af skatter i forhold til m2 forudsat de har samme værdi de m2
Vent lige og se om andre ved, om det er rigtigt at andel = ejerbolig og ikke leje men jeg kan ikke tro andet
vh John Hannover