Hej, Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed og påtænker at etablere et baderum med toilet og håndvask i en ny bygning jeg opfører. Bygningen består af en erhvervsdel og en privat garage. Jeg er i tvivl om jeg har lov til at afskrive på dette rum, da jeg jo ikke har ansatte. Jeg bor på adressen, så det er udelukkende af praktiske årsager så jeg ikke skal ind i stuehuset ved hvert toiletbesøg og så jeg evt. kan bade inden jeg går ind. En håndvask er jo også meget praktisk.
Absolut praktisk ja men det vil jeg klart mene du ikke kan få fradrag for selv om jeg går ud fra, at den ny bygning er rent erhvervsrelateret - men her er der jo så vel også tale om privat ejet hus/grund og jeg kan ikke lige se dig afskrive på bygingen af selve rummet heller - da det jo ikke opløses ved evt lukning og ikke kan lejes ude fra privat til dig selv heller (erhvervsleje fuld skat uden fradrag) så blot forbrug og skatter der er direkte henførbare for samme m2 værdi
Jeg vil da ikke helt udelukke muligheder - specielt da for håndvask hvis du er slagter eller autolakerer hvor behovet er lidt mere end det, at skulle gå ind i huset på toilettet, og hvor værdien af de ting givet vil øge den private værdi
Du må derfor vente på andre - eller høre skat skriftligt
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja jeg var bange for at det var lidt en gråzone. Jeg kunne jo også ansætte en medarbejder et kort stykke tid og så var det vel et krav at det skulle etableres. Nu da det er så uklart vil jeg etablere det i den private del og ja så er det stadigvæk meget praktisk men også helt uden fradrag. Jeg føler mig bare lidt begrænset i rollen som lille enkeltmandsvirksomhed. Hvis ikke bygningen var på bopælen var det vel anderledes?
Hvis ikke bygningen var på bopælen var det vel anderledes?
ja det må man forvente klart - jeg tror heller ikke opførelse af toilet og baderum med fuldt fradrag på privat grund ville gå hvis du i kort tid lige ansatte en for at begrunde det
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
John du skriver "Absolut praktisk ja men det vil jeg klart mene du ikke kan få fradrag for selv om jeg går ud fra, at den ny bygning er rent erhvervsrelateret"
Men hvis bygningen er erhvervsmæssigt anvendt så er der ikke noget i afskrivningslovens § 14, der skulle hindrer at et toilet/baderum indgår.....
Men hvis bygningen er erhvervsmæssigt anvendt så er der ikke noget i afskrivningslovens § 14, der skulle hindrer at et toilet/baderum indgår.....
heller ikke når hele bygningen opføres på privat grund af personen der ejer grunden og det private hus på den?
Skal man så bare ved evt lukning af personlig virksomhed - eller omdannelse til selskab, behandle bygningen som alle andre aktiver - værdisætte og tage ud - eller går den med som aktiv i en skattefri omdannelse eller hvordan - - da den jo ikke bare kan indgå i det private?
vh John Hannover