Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed - Partnerskab - 1 har penge, 1 har tid

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

fake:
Og jeg ved at han kan sine ting, inden for hans fejl

:-)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bedste ville klart være at stifte et ApS fra starten. Problemet er vel så primært at B (skattemæssigt) ikke bare kan forære A 50% af et selskab.

Et bud på en model kunne være at B privat låner A 25.000. Derefter stifter A og B selskabet med hver 25.000 og B låner herudover selskabet 50.000. Dermed er der 100.000 i selskabet som i praksis kommer fra B, ejerskabet er 50/50 fra start og det er et ApS.

Undervejs i selskabets levetid kan selskabet så udbetale "ekstra" løn til A sådan at A kan betale lånet ud. Der skal lige regnes på hvor stor den "ekstra" løn skal være  fordi den halvvejs bliver betalt af A selv (qua mindre overskud i selskabet som A ejer 50% af)

Tilmeldt 17. Oct 18
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe tak for oplysningen den havde jeg ikke lige selv set... Mente dog felt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

#Philip:

Hej John

2 - A har en god ide/concept og starter et IVS - går ud i markedet og finder en invester B, der godt vil betale den pris som A nu mener virksomheden er værd.

3 - De næste 50.000 låner B til virksomheden - det glemte jeg at skrive.

Vi skal helt sikker ha lavet en ejeraftale.

/Philip

2 hvis det kan ses som erstatning for løn - at du får overpris - så kan det givet give problem og - hvis ikke det har noget med erstatning af løn at gøre, hvad jeg ser det som muligt - da du jo skriver du A har tiden og skal arbejde og B pengene - ja så vil det jo i alle fald udløse skat af fortjenesten a får ved at sælge sin halvdel for 50 t

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Feb 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

2. Da de 50.000 er en kapital udvidelse, så realiserer A jo ikke fortjenesten, og dermed ikke beskattet, før et eventuelt salg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

#Philip:

2. Da de 50.000 er en kapital udvidelse, så realiserer A jo ikke fortjenesten, og dermed ikke beskattet, før et eventuelt salg.

tal med revisor - jeg kan ikke se hvordan B skyder 50 t ind ved kapitaludvidelse (ind som ny ejer med 50 t) uden det udvander din del voldsomt (1 kr delen) - der skal aktieklasser mm til - du kan ikke bare stifte med 1 kr og så skyder en anden 50.000 ind og så ejer du 49 mod 51 - ligesom det vil kunne ses som betaling for arbejde rent faktuelt
Se om andre har bedre råd - jeg kan ikke følge dig rigtigt.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lad os tage et eksempel som forhåbentlig illustrerer hvorfor SKAT har noget at sige i forhold til overdragelse af ejerandele, kapitaltilførsler, etc.

X har arbejdet for Y og lavet et arbejde som han egentlig skal have 1 mill. kr i løn for og det ville selvfølgelig være skattepligtigt.

Så sætter de sig ned og bliver rigtig kreative.... X opretter et IVS til en kr og så laver Y en kapitaltilførsel med overkurs så selskabskapitalen bliver 2 kr og hertil 1.999.999 kr i overkurs.

Nu har Y overdraget X et aktiv som er 1 mill. kr værd uden at X har betalt skat, og det er selvfølgelig åbenlyst ikke i orden. Man kan ikke uden videre overdrage værdier fra en person til en anden på den måde.

Tingene skal foregår på markedsvilkår, så i tilfældet ovenfor skal X og Y kunne argumentere for at andre end Y også ville være villige til at foretage den transaktion.

Hvordan SKAT vil se på jeres konkrete situation tør jeg ikke spå om, men jeg håber at have illustreret problematikken.

Prøv at tage et ekstra kig på mit tidligere forslag som involverer et lån. Det er helt efter bogen og meget enkelt. Det koster lidt skat på måske 12.500 kr, men sparer til gengæld en omdannelse af IVS til ApS og måske også rådgivningstimer til en mere kompliceret proces. De to ting kan hurtigt løbe op i samme beløb.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)