Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Automatisk stjernealias og ulovlig anvendelse af konkurrents navn?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en hjemmeside: mitdomæne.dk

Serveren, som ligger hos i123.dk, opretter automatisk stjernedomæner - så hvis jeg indtaster 1234.mitdomæne.dk eller hkjhjkh.mitdomæne.dk i en browser, ledes jeg til mitdomæne.dk

Nu har et firma, som opfatter sig som konkurrent, kontaktet mig fordi deres navn også kan indgå i adressen, som leder til min hjemmeside: deresnavn.mitdomæne.dk

De mener, at jeg på den måde bruger deres navn i markedsføring for min egen side.


Jeg har søgt direkte på url'en med deres navn i Google, og får ingen hits. Derfor kan jeg ikke forestille mig andet, end at konkurrenten har indtastet url'en direkte i en browser.


Spørgsmålet er: Er det mit problem? Kan jeg klandres for at bruge deres navn i markedsføring? Og hvis ja; hvad kan jeg gøre ved det?

Mvh

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du kan ikke klandres for at bruge deres navn i markedsføring fordi du bruger det jo ikke. De har selv skrevet url'en.

Men du skal have fat i  i123.dk for at stoppe det med stjernedomæne fordi det kan ramme dig selv hvis søgemaskinerne ser det. Så vil de muligvis tro at det er duplicate content og straffe dig for det.

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, tak for det. Det er godt at vide. Det kan jeg jo så fortælle konkurrenten.


Jeg tror det har kørt sådan i 6-7 år uden problemer med søgemaskiner.

På i123.dk har jeg følgende muligheder:

  • Viderestil: De viderestilles straks til "nærmeste" eksisterende co-domæne, i eksemplet ovenfor er det domæne.dk. Dette er standard-indstillingen. Hvis du opretter sub.domæne.dk, vil folk der skriver ikkeeksisterende.sub.domæne.dk automatisk viderestilles til sub.domæne.dk osv.
  • Behold: De viderestilles ikke, og dit eget system bestemmer om det subdomæne de er på viser det samme indhold som din hovedside - dette er et egentligt stjernealias. Det er meget få systemer hvor dette er fordelagtigt! Aktiver kun denne mulighed hvis du ikke på nogen måde kan forudse hvilke subdomæner der skal bruges.

Den er pt. indstillet til "Viderestil".

Vil det hjælpe noget at ændre det - eller kan jeg bare lade den stå?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv * alias på nogle af mine domæner men så håndtere jeg det i koden. Du kan gøre det at du skal sørge for at redirecte asafdas.domæne.dk til domæne.dk - det er noget der kan gøres kodemæssigt. Du skal bare have fat i en der kan den slags.

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Dobbeltpost

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok.

Jeg har ikke brug for disse stjernealiasser - jeg tror ikke mange tilgår min side ad den vej.

Men umiddelbart kan jeg vist ikke slå dem fra, men blot lade være med at omdirigere dem til hoveddomænet? Og så får de vel blot status af 404?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis din konkurrent har et unikt firmanavn, dvs det må ikke være genetiske ord, som f.eks billigste-hatte, så må du ikke anvende deres navn i din markedsføring eller domænenavne på nogen måde. Alt anvendelse af deres navn, vil både være en overtrædelse af markedsføringsloven og varemærkeloven, også selvom deres firmanavn ikke er et registreret varemærke (her vil reglerne om ibrugtagning træde i kræft).

Så hvis du anvender din konkurrents firmanavn i din URL, og det er unikt, skal du asap få det skiftet, det kan ende med at blive ret dyrt, såfremt du benytter dette...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 06:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg med på. Spørgsmålet er, om jeg bruger det? Konkurrentens navn skal tastes direkte ind i en browser sammen med min hjemmesideadresse: http://konkurrentnavn.mitnavn.dk. Den adresse findes ikke, og der viderestilles derfor til http://mitnavn.dk. Der viderestilles også fra Bilka.mitnavn.dk, Apple.mitnavn.dk, Haribo.mitnavn.dk og enhver anden ugyldig adresse, der slutter på .mitnavn.dk.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis man skriver Bilka.mitnavn.dk burde man få en fejl 404 eller andet, eller en besked om at siden ikke findes. Det andet der, er noget juks, især hvis der kommer URLs online, som folk kan klikke på...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Det er åbenbart en standardindstilling hos mit webhotel. Jeg ved ikke om det kan slåes fra.

Spørgsmålet er, om jeg kan klandres for at bruge en konkurrents navn, når det er indstillet som nu?

Jeg har søgt efter den specifikke url på Google, og får ingen hits - så jeg tror, at konkurrenten selv har indtastet den i en browser. Hvorfor, ved jeg ikke.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)