Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af mad

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsAAA:

Har fundet denne vejledning på Billy. https://www.billy.dk/support/article/fradrag-ved-koeb-af-mad/
D
e skriver øverst: "Normalt får du ikke momsfradrag ved indkøb af mad til din virksomhed og dens ansatte, dog er der visse undtagelser."
Jeg hæfter mig ved "Normalt". Forstår ikke helt, hvorfor man ikke må når man normalt ikke får fradrag

Har du et link, hvor jeg kan læse din påstand? 

Umiddelbart tænker jeg du kan starte med at læse juridisk vejledning afsnit c.c.2.2.1.3 https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2083470&chk=215961 og i forhold til dit link som omhandler moms, så skrives der jo netop "normalt ingen fradragsret". 

 

Uanset om det er tale om skat eller moms, så er hovedreglen at du skal betale for mad selv! Og ja der er undtagelser, som tidligere nævnt eksempelvis mad under rejse.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Okay. Jeg er med på, at der ikke er fradrag på. Men jeg vidste ikke, at man slet ikke måtte købe det. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsAAA:

Okay. Jeg er med på, at der ikke er fradrag på. Men jeg vidste ikke, at man slet ikke måtte købe det. 

Du må gerne købe mad på firmakortet, bare du bogfører korrekt.

 

Mad er ikke anderledes end alle andre private udgifter - kører du det via firmaet så er det at bogføre på hævninger

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads,

Nu kan du slippe afsted med nogle ting, fordi i et I/S kan man blande tingene lidt sammen uden at SKAT går amok.

Men hvis du gjorde det samme i et ApS eller A/S, så ville det være strafbart.

Husk en ting: Firmaets penge skal gå til firmaets aktiviteter. ALDRIG ANDET! NOGENSINDE!

Ellers får dit firma problemer med interessenterne (dine medejere) eller Skat. Så bare husk denne enkle lille regel, så får du ikke problemer med loven eller Skat.

PS: Dine medejere kan da heller ikke være interesserede i, at du bespiser dig selv for deres penge.

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej FLemming. 

Mange tak for rådene!

Det er vel ikke decideret ulovligt?  

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsAAA:

Hej FLemming. 

Mange tak for rådene!

Det er vel ikke decideret ulovligt?  

I et anparts- eller aktieselskab er det ulovligt. Der må man ikke foretage udlæg for private køb eller noget som helst andet, der vedrører ens privatøkonomi.

Der skal være dobbelte vandtætte skodder mellem din private økonomi og dit firma.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)