Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Undervisningsvirksomhed - moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 4
Fra  CK LearnIT Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer 

Jeg har et firma der hovedsageligt kommer til at bestå af undervisning der er fritaget for moms

Jeg kan dog ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre når jeg så fx skal købe udstyr eller materialer til firmaet. Så bliver mit momsregnskab jo negativt og det tænker jeg er no-go? 

Nogen der kan hjælpe? 

Mvh Camilla 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

g-mille:

Hej med jer 

Jeg har et firma der hovedsageligt kommer til at bestå af undervisning der er fritaget for moms. 

Jeg kan dog ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre når jeg så fx skal købe udstyr eller materialer til firmaet. Så bliver mit momsregnskab jo negativt og det tænker jeg er no-go? 

Nogen der kan hjælpe? 

Mvh Camilla 

For det første er momsregnskab kun relevant hvis du er momdregistreret, er du det?

 

Hvis du er momsregistreret, skal du opgøre hvor meget af din omsætning der er med moms og hvor meget der er uden.

Når du køber udstyr m.m. som bruges af både den momspligtige og ikke momspligtige del af virksomheden, må du tage et fradrag i købsmomsen svarende til den andel af din omsætning som er med moms.

Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 4
Fra  CK LearnIT Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper 

Jeg er momsregistreret - men det giver mening tak. 

Kan du måske hjælpe med det næste spørgsmål der presser sig på? 

Hvis jeg fx har en indtægt på 50.000kr om året og køber udstyr til brug i undervisningen for 30.000kr - så er det vil reelt kun de 20.000 kr jeg så skal beskattes af ikke? :-) 

på forhånd tak for hjælpen. 

Mvh Camilla 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

g-mille:

Kan du måske hjælpe med det næste spørgsmål der presser sig på? 

Hvis jeg fx har en indtægt på 50.000kr om året og køber udstyr til brug i undervisningen for 30.000kr - så er det vil reelt kun de 20.000 kr jeg så skal beskattes af ikke? :-) 

Det meget firkantede svar er; ja, indtægter minus udgifter giver skattepligtig indkomst.

 

Helt så simpelt er det så bare ikke altid. Det vil nok være en god idé at læse lidt omkring det grundliggende i at være selvstændig - eks. findes denne blog https://johnhannover.blogspot.com/p/indholdfortegnelse.html

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Camilla, du kan holde for øje, at når du køber udstyr/et aktiv skal dette aktiveres og afskrives, medmindre købet falder ind i grænsen for småanskaffelser. En anden sondring du i den opstart bør gøre dig er, sondringen mellem etableringsomkostninger og omkostninger afholdt til at sikre/vedligeholde din indkomst. Ligeledes vil din årlige udgift til lønsumsafgift påvirke den skattepligtige indkomst.

Skab dig et overblik for hvordan du i din bogføring adskiller og kæder 1. udgifter til momsfritaget omsætning, 2. udgifter til momspligtig omsætning, 3. omkostninger der afholdes for pkt. 1 & 2, her er der momsfradrag efter omsætningsfordeling.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)