Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bil til firma - Hvad må jeg

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg er lidt på herrensmark, og SKAT kan ikke rigtigt svare mig af en eller anden årsag og nu har jeg brugt +2 timer i telefonen og er lidt fortabt, så håber en her kan guide mig lidt.

Sagen er den at jeg har en lille hobby biks som sælger udstyr til biler, ekstra udstyr og hovedsageligt til bagsædet. I den forbindelse har jeg brugt min egen bil til demo, men nu her til sommer skal jeg på en del udstillinger og markeder, så jeg vil gerne have en bil til formålet. Så mit spørgsmål er:

Må jeg købe en bil på hvideplader og pakke den ind i reklamer og bruge den til shows i firmaet?

Bliver jeg beskattet af det på nogen måde?

Må jeg køre i bilen, eller kan jeg undlade og gøre det og spare noget på det, da jeg ikke har behov for at køre i bilen?



Dem jeg har snakket med hos SKAT mener jo bare jeg skal betale skat af mit overskud også købe en bil som privat og bruge den til formålet, det syntes jeg bare lyder lidt åndsvagt. Ellers kunne jeg købe en bil på guleplader hvilket åbenlyst er dumt når langt det meste af mit udstyr er til bagsædet i bilen.


Så er der nogen der ved hvor jeg kan finde reglerne, eller nogen der ved hvem hos SKAT der ved sådan noget ?
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

deedsmag:
Hej Amino

Jeg er lidt på herrensmark, og SKAT kan ikke rigtigt svare mig af en eller anden årsag og nu har jeg brugt +2 timer i telefonen og er lidt fortabt, så håber en her kan guide mig lidt.

Sagen er den at jeg har en lille hobby biks som sælger udstyr til biler, ekstra udstyr og hovedsageligt til bagsædet. I den forbindelse har jeg brugt min egen bil til demo, men nu her til sommer skal jeg på en del udstillinger og markeder, så jeg vil gerne have en bil til formålet. Så mit spørgsmål er:

Må jeg købe en bil på hvideplader og pakke den ind i reklamer og bruge den til shows i firmaet?

Bliver jeg beskattet af det på nogen måde?

Må jeg køre i bilen, eller kan jeg undlade og gøre det og spare noget på det, da jeg ikke har behov for at køre i bilen?



Dem jeg har snakket med hos SKAT mener jo bare jeg skal betale skat af mit overskud også købe en bil som privat og bruge den til formålet, det syntes jeg bare lyder lidt åndsvagt. Ellers kunne jeg købe en bil på guleplader hvilket åbenlyst er dumt når langt det meste af mit udstyr er til bagsædet i bilen.


Så er der nogen der ved hvor jeg kan finde reglerne, eller nogen der ved hvem hos SKAT der ved sådan noget ?

Din virksomhed må gerne købe et aktiv - også en bil på hvide plader - og anvende 100% erhvervsmæssigt af. Det bliver du ikke beskattet af. 

Den må selvfølgelig også pakkes ind i reklamer. 

Hvis du kører så meget som 1 meter privat i bilen, så bliver du beskattet af fri bil. Der er vist aldrig tilladelse til svinkeærinder for hvidplade. 

Du skal huske at føre nøjagtig kørebog efter reglerne, så  det kan kontrolleres at du ikke har kørt bare 1 meter privat. 

Det er jo ikke noget problem. Med mindre du havde håbet at du også kunne køre bare LIDT privat i den. 

Hvis du har behov for at kunne køre privat, så køb en bil privat. Så kan firmaet betale udgifterne til at få den pakket ind i reklamer. Firmaet kan så også betale dig skattefri km-penge når du kører privatbilen til erhvervsaktiviteter. (betaling sker rent praktisk lidt forskelligt, afhængig af din virksomhedsmodel).  

Tilmeldt 18. Feb 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Fantastisk, takker.


Jeg har ingen intentioner om at køre noget som helst privat i den, det har jeg en Tesla til. Men til hobby biksen var at finde en ældre famile bil, og indrette den så børnefamilier kunne se hvordan de kunne slippe for skrål på bagsædet.

Men mange tak, så bare der ligger en kørebog efter reglerne også kun køre den til og fra messer, så burde alt være i den skønneste orden ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Se til at bilen aldrig er på privaten - da det kan udløse skat alene af rådighed når vi taler fri bil - og så selv om du har 100 teslaer i øvrigt - 
Det bliver ikke lettere synes jeg af - du selv betaler det som en lille hobby biks - for hvor mange af dem har mon hvidpladebil som del af arrangementet uden skat - Jeg ville være bange helt ærligt - >Ville i alle fald ikke turde have den på privaten en eneste dag.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

JEG tror at dit firma må have bilen UDEN at DU bliver beskattet af fri bil. Bare der konstant føres troværdigt kørselsregnskab HELT efter bogen. Også selvom firmaet har samme adresse som privatadressen.
Jeg kan se at John har en anden vurdering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:

JEG tror at dit firma må have bilen UDEN at DU bliver beskattet af fri bil. Bare der konstant føres troværdigt kørselsregnskab HELT efter bogen. Også selvom firmaet har samme adresse som privatadressen.
Jeg kan se at John har en anden vurdering.

ja ud fra, at beskatning af fri bil sker som rådighedsbeskatning TROR jeg der er stor risiko ved at have en hvidpladebil placeret på privaten - ganske som en mobiltelefon bare en gang - https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947965   og teksten 

Hensigten med at indføre § 16, stk. 4, i ligningsloven om beskatning af fri bil var bl.a. at undgå tvister mellem skatteyderne og skattemyndighederne om omfanget af skatteyderens konkrete brug af dette gode. Hvis der blot køres privat i en firmabil en gang om året, udløser det beskatning for fri firmabil for hele året, dog højst for den periode af året, hvor firmabilen er til rådighed for den ansatte, herunder til rådighed for erhvervsmæssig kørsel.

Eksempel

Landsskatteretten har i en konkret sag fundet, at en hovedanpartshaver skulle beskattes af fri bil for hele året og ikke kun for de måneder, hvor den blev benyttet privat. Klageren var den eneste ansatte i selskabet, og bilen holdt på selskabets adresse, som var sammenfaldende med klagerens bopæl. 

Andre der vil byde ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg noterer mig, at i den konkrete sag blev bilen også anvendt privat.
Det kan have været udslagsgivende.

Det er lovligt at drive erhverv fra privatadressen (ud over undtagelser).

Jeg er enig i, som jeg skrev, at hvis man kører bare 1 meter privat, så bliver man beskattet. Har man først anvendt bilen privat, så er jeg også enig i, at rådighed på privatadressen normalt kan udløse beskatning.

Tilmeldt 19. Feb 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Helt enig med den af Wcon anvendte fortolkning af ovennævnte sag.

Umiddelbart er dette også den korrekte.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)