Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri diæter og 25% småfornødenheder i VSO muligt?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

SÅ er vi der hvor jeg fra start - at 25% frardrag ikka kan tages af sestændige der bere kan tag fud udgifter æ og heler VSO bruger ret itl 25 % småfornåden heder mens VSO åbnr for brug af øvirge diætre tror jegvh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

SÅ er vi der hvor jeg fra start - at 25% frardrag ikka kan tages af sestændige der bere kan tag fud udgifter æ og heler VSO bruger ret itl 25 % småfornåden heder mens VSO åbnr for brug af øvirge diætre tror jegvh

Der blev lige pludselig skrevet meget, så præciserer lige hvad jeg skrev.

 

Først og fremmest; VSO eller ikke VSO har ikke betydning for den selvstændiges ret til fradrag. Selvstændige der bruger VSO skal følge samme regler som selvstændige der ikke bruger VSO (undtagelserne i virksomhedsskatteloven omhandler ikke rejseudgifter eller fradrag herfor).

En selvstændig erhvervsdrivende kan tage fradrag efter de satser som fremgår af ligningslovens § 9A, stk. 2 og 3. (det er ligningslovens § 9A, stk. 8 som giver lov)

Lier:

https://skat.dk/skat.aspx?oID=1976875&chk=215961

Slår så fast at selvstændige ikke kan tage 25% fradraget....

Det er rigtigt at selvstændige ikke kan tage et lønmodtagerfradrag - men det er heller ikke relevant!

Dit link er til JV for lønmodtager fradrag, der skal kigges i C.C.2.2.2.5.2 som er relevant for selvstændig erhvervsdrivende.

I øvrigt har Skat udgivet en vejledning https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2284094&chk=215961 omkring dette (afsnit 4 er for selvstændig erhvervsdrivende), hvor der henvises til at selvstændig erhvervsdrivende kan bruge som standardsatser som er gældende for lønmodtagere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Lier:

https://skat.dk/skat.aspx?oID=1976875&chk=215961

Slår så fast at selvstændige ikke kan tage 25% fradraget....

Det er rigtigt at selvstændige ikke kan tage et lønmodtagerfradrag - men det er heller ikke relevant!

Dit link er til JV for lønmodtager fradrag, der skal kigges i C.C.2.2.2.5.2 som er relevant for selvstændig erhvervsdrivende.

Mit link henviste til den del der omfatter selvstændige under personbeskatning. Hvis du har læst teksten vil du se at afsnittet ikke specifikt vedrører lønmodtagere:

"...

Selvstændigt erhvervsdrivende
Selvstændigt erhvervsdrivende kan ikke tage 25 pct. fradrag for småfornødenheder. Se LL § 9 A, stk. 8, der alene henviser til LL § 9 A, stk. 2 og 3. Selvstændigt erhvervsdrivende er i øvrigt underlagt samme principper og satser for fradrag, som gælder for lønmodtagere. Selvstændigt erhvervsdrivende kan derfor fratrække rejseudgifter med de satser og på de betingelser, der gælder for lønmodtagere med det samme hverv.

En selvstændigt erhvervsdrivende, der driver vognmandsvirksomhed og selv kører som langturschauffør, kan derfor eksempelvis ikke fratrække logiudgifter med standardsats. Se LL § 9 A, stk. 8 og LL § 9 A, stk., 2, nr. 4......" 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Jesper_nl:

Lier:

https://skat.dk/skat.aspx?oID=1976875&chk=215961

Slår så fast at selvstændige ikke kan tage 25% fradraget....

Det er rigtigt at selvstændige ikke kan tage et lønmodtagerfradrag - men det er heller ikke relevant!

Dit link er til JV for lønmodtager fradrag, der skal kigges i C.C.2.2.2.5.2 som er relevant for selvstændig erhvervsdrivende.

Mit link henviste til den del der omfatter selvstændige under personbeskatning. Hvis du har læst teksten vil du se at afsnittet ikke specifikt vedrører lønmodtagere:

At klippe teksten ind fra linket ændrer ikke på du skrev "Slår så fast at selvstændige ikke kan tage 25% fradraget...."

 

Det eneste din henvisning siger er at selvstændige erhvervsdrivende ikke kan tage det samme fradrag, hvilket som sagt er irrelevant når de kan tage et fradrag svarende til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Bliver ikke så klar. Må selvstændge uden doukentation for udgfter af nogen art - trække 25% fradraget fra som udgift - eller - betyder det bare at de jo gerne må trække et beløb fra til så fornødenheder.
jeg er i alle fald stadgit ikke sikker

1 må ejere af personlig virksomhed tage et beløb svarende til 25% i fradrag uden bilag alle sammen

2 Må ejere af personlig virksomhed gøre det hvis de driver det under VSO

3 må ingen af dem gøre det - uden bilag (hvor lønmodtager/ansatte jo må tage fradraget netop helt uden bilag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Må selvstændge uden doukentation for udgfter af nogen art 

Selve rejsen samt formål skal stadig kunne dokumenteres. Og dertil at den har været på mere end 24 timer. Men den selvstændige kan som udgangspunkt altid vælge fradrag efter standardsatser, uden at have dokumentation for faktiske udgifter af nogen art.

 

Hvad der måtte være af faktiske udgifter (inkl. tilhørende dokumentation) er ikke ligegyldig, da fradraget efter standardsatser er en valgmulighed i forhold til de faktiske udgifter.

Cookie - John Hannover:

1 må ejere af personlig virksomhed tage et beløb svarende til 25% i fradrag uden bilag alle sammen

2 Må ejere af personlig virksomhed gøre det hvis de driver det under VSO

3 må ingen af dem gøre det - uden bilag (hvor lønmodtager/ansatte jo må tage fradraget netop helt uden bilag

vh John Hannover

Ejere af en personlig virksomhed må, såfremt de har været ude at rejse mere end 24 timer, tage et fradrag efter standardsatserne fremfor at udgiftsføre de faktiske udgifter.

 

VSO gør ingen forskel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Ejere af en personlig virksomhed må, såfremt de har været ude at rejse mere end 24 timer, tage et fradrag efter standardsatserne fremfor at udgiftsføre de faktiske udgifter.
ved godt jeg må være tungnem  men betyder det-  at ejer af personlig virksomhed må betale hvad det koster rent faktisk, for hotel og fortæring - kunne være 1000 kr for hotel og 2000 for fortæring - langt over standarddiætern (ganske som man må for ansatte) OG så men ejeren af personlig virksomhed stadigt - uden dokumentation for udgiften - tage de 25% fradrag på 127,25 som fradrag - til småforødenheder - 

Det er den jeg mener er forbeholdt ansatte?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, 25% satsen fremgår af stk. 4. Selvstændige kan efter stk. 8 fradrage std satserne efter stk2+3.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Nej, 25% satsen fremgår af stk. 4. Selvstændige kan efter stk. 8 fradrage std satserne efter stk2+3.


Så tror jeg at jeg kom i mål tak

Selvstændige kan trække fra efter statens takst (stk 2+3) men kan IKKE - hvis der betales direkte efter udgifter - som rent ekstra tage 25% fradraget (stk 4). Håber fattet (som så var som jeg hele tiden troede) men sig ikke det er let at læse den lov altså

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)