Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer man ud af dette krav fra skat.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa.

Tilbage i 2014 oprettede jeg et cvrnr. da jeg muligvis skulle bruge dette hvis jeg skulle yde professionel hjælp til en tidligere kollega.
Jeg kom dog aldrig i gang, og et år senere kom jeg i tanke om at jeg vidst stadig havde cvrnr. og afmeldte det.

Så tænkte jeg ikke mere over det.

Her 3 år efter jeg havde afmeldt det, vi er nu i okt/nov 2018 får jeg en besked i min e-boks at gældstyrrelsen har afskrevet noget gæld.

Da jeg kigger nærmere ser jeg et beløb på 8000,- og tænker hvad for noget gæld har jeg på 8000,- og kontakte Skat og får af vide at jeg skal sende dem en besked via Skat.dk

Det gør jeg så og får af vide at det er fra den periode hvor jeg har oprettet cvrnr.
De har valgt at ligge 800,- på hver måned for manglende moms angivelse.

Jeg bliver helt rundtosset bare ved tanken.

På intet tidspunkt har jeg vidst at det var noget jeg skulle angive eller foretage mig noget da jeg jo aldrig kom i gang med at bruge cvrnr. eller evt. konsulentydelse til andre.

Jeg har haft en mindre webshop tilbage i 2003 og der angav jeg moms hver eneste måned for der var jeg jo aktiv med mit cvrnr.

Jeg skrev en længere forklaring, for at tale Skat til noget fornuft i denne sag og der kom lige pludseligt en besked om at sagen var sat til "ansøgning om fritagelse" og så tænkte jeg at nu var der en hos Skat der havde forstået sagen og godt kunne se at det var hul i hovedet at opkræve penge for noget der aldrig har været taget i brug.

Nu ca. 2 mdr. kom der en afgørelse om at der ikke er medhold og at jeg kan klage over sagen.

Jeg er absolut ikke enig i at betale 8000,- til noget som jeg ikke har brugt, eller som jeg ikke er blevet oplyst om tidligere at der vil komme strafrenter hvis jeg ikke gør noget.

Og så slet ikke sende mig en opgørelse 3 år senere at jeg skylder penge.

Er der noget man kan gøre i sådan en sag?
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Med CVR følger der nogle pligter. Og en af dem er indberette moms, selvom det er "0".

Da du samtidig ikke har tjekket din virksomhedens e-boks - er du på den.

Desværre. Alt er efter bogen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke noget at gøre. Ukendskab til regler og betalingsfrister medfører ikke fritagelse for den afgift.

Afgiften for manglende indberetning af moms er sket med hjemmel i opkrævningslovens § 4.

At starte virksomhed medfører pligter. Om du bruger dit cvr-nr eller ej er i denne sammenhæng uden betydning. Her skulle du have angivet med et 0.

Tilmeldt 6. Feb 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan jeg se, men jeg vidste engang at jeg havde en e-Boks til erhverv. Det havde jeg ikke i 2003 og jeg havde regnet med at hvis og når jeg skulle bruge cvrnr aktivt så ville jeg sætte mig ind i sagerne igen.
Men kom aldrig i gang og afmeldte cvrnr igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Formentlig - når du jo skriver du kan klage over sagen, så skriver de også hvordan, ellers må du hører dem. Jeg forestiller mig det er til landsskatteretten. Der er ikke så meget tvivl om, at ved momsregistrering får man pligt til at angive moms sjovt nok, og gør man ikke det, får man en bod - dog normalt mig bekendt ikke hver måned - men per moms (kvartal normalt) men jeg har nu aldrig selv fået en bod så jeg kan huske galt i hovedet

Der er så også givet slip på frister da skat inddrivelsessystem ikke har virket, og det er jo også lovbekræftet.

emertx:
Jeg er absolut ikke enig i at betale 8000,- til noget som jeg ikke har brugt, eller som jeg ikke er blevet oplyst om tidligere at der vil komme strafrenter hvis jeg ikke gør noget.

  • Der er ikke tvivl om du HAR brugt systemet ved at registrere dig for moms.
  • Der er vel heller ikke tvivl om du ikke har fuldt reglerne
  • Skat skal opkræve bod - og der er tilmed givet yderligere frist grundet problemer med inddrivning men det her kunne godt være inden for oprindelige frister tilmed.
  • Der er ikke tale om at man kan sige, "Jeg vidste ikke man fik bod og rente" og hævde den uvidenhed som grund til ikke at skulle betale (jeg vidste ikke det kostede 3000 kr at køre 20 km for hurtigt er heller ikke grund til at slippe for bøde i trafikken)


Tilbage står så at klage - men umiddelbart synes jeg ikke du står stærkt, da du rent  faktisk har undladt momsindberetning som momsregistreret og manglende opfyldelse af simple pligter, er jo del af det som blokerer systemer og tager tid, og er rent faktisk lovreguleret, hvad krav om bod angår.

Der er ikke andet for, end at se hvor du skal klage (landskatteretten ?) og vurdere om 8000 kr ikke er for lidt til at tage yderligere risiko for at skulle betale for den tur. Måske en ½ time med en revisor med erfaring for klage til skat kan give godt mening til en start.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Med mindre revisor er gratis vil det være som at smide perler for svin.

Fritagelsen for gebyr kan kun gives, hvis der er tale om pludseligt opståede hændelser, som man ikke selv har haft indflydelse på og ikke har kunnet forudse.

Ellers kun hvis der er tale om en overskridelse på ganske få dage, og der er tale om et førstegangstilfælde eller der foreligger undskyldelige forhold (hvor ukendskab til loven ikke tæller med).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Med mindre revisor er gratis vil det være som at smide perler for svin.
enig - det var mere for det tilfælde, at trådstarter ville følge det som skat skrev, at den kan indklages - så kan det være ½ time med en revisor kunne afklare, om det var den tid og de penge værd (hvis det er landsskatteret?) eller om man  - efter at have givet revisor 2000 kr - så bare skal betale de 8000 kr - som billigere end landskatteret turen (som jeg heller ikke tror giver mening)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

emertx:

Er der noget man kan gøre i sådan en sag?

Jeps betal, så er den sag uden af verden ;-)

Sjovty nok gøt du som om SKAT er helt forkert på den. Det er ene og alene din engen skyld, når du vælger at moms reg. dig så må man antage at du har sat dig ind i spillereglerne. I øvrigt kan du da ikke have været helt uvidende for SKAT sender jo meddelelse om manglende moms angivelse! 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som flere har skrevet, så fritager uvidenhed dig ikke for at overholde regler for indberetning, tjekke boks osv. - MEN

emertx:
Her 3 år efter jeg havde afmeldt det, vi er nu i okt/nov 2018 får jeg en besked i min e-boks at gældstyrrelsen har afskrevet noget gæld.

Du skriver at gældsstyrelsen har afskrevet gælden, så hvad er problemet?
EDIT: Ved nærlæsning kan jeg se at det sikkert er noget andet gæld du har fået eftergivet og derfor skylder de 8.000,- :-)

De bedste hilsner
/Brian

Tilmeldt 6. Feb 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forstået at uvidenhed ikke er den bedste undskyldning.

Men havde jeg vidst at der var noget som var forkert så havde jeg gjort noget tidligere men får først noget omkring dette 3 år efter og der står at det er

Moms kvartal (foreløbig fastsættelse) 8000kr.

Den bliver sat i 2016 jeg lukkede cvrnr i 2015

Det beløb er til det cvrnr. Derfor har jeg først set det nu.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)