Jeg har i et par år arbejdet med at certificere bionaturgas fra et dansk biogasanlæg. I korte træk, så sender jeg månedligt et regneark med anvendte biomasser videre til en rådgivningsvirksomhed, der laver såkaldte GHG-beregninger, hvilket udløser certifikater (= penge) hos det købende gasselskab. Dette stykke arbejde tager rådgivningsvirksomheden sig ganske godt betalt for i dag. Jeg vil gerne digitalisere hele processen og give biogasanlæggene et værktøj, så de selv kan klare det hele. Softwaren skal de så betale for. Umiddelbart skal værktøjet kunne klare min. to ting: 1. Fungere som lagersystem over anlæggets biomasser 2. Kunne udføre GHG-beregninger til at udløse certifikater Grundet min erfaring har jeg et rimeligt godt billede af, hvordan lagersystemet kan se ud. Jeg bruger pt. et regneark, jeg selv har bygget op. GHG-beregningerne kender jeg ikke tilstrækkeligt til endnu. Jeg har dog kontakter i branchen, som siger, at det er til at finde ud af (alternativt kunne en evt. tredje co-founder have forstand på denne del). Jeg kan ikke programmere el., hvorfor jeg har brug for en co-founder, der kan hjælpe mig med den del. Og nok så vigtigt, at kunne skabe grobund for en evt. virksomhed. Hvis ovenstående skulle blive en succes, så har branchen et umætteligt behov for yderligere optimering. Den har længe været det vilde vesten, men mange anlæg kigger nu mod større professionalisering. Det potentiale kan udnyttes. |
Det vil nok invilvolvere noget hardware der læser fra diverse målere... da det ikke dur at en medarbejder skal taste MANGE ting ind.
Du er nød til at have et færdigt produkt, som de ikke har i forvejen..
co-founder: du skal ha fat i en erfaren datafagtekniker, de kan både programmere og lave hardware (er jeg selv)