Her kommer mit første spørgsmål - Af mange :) Jeg overvejer kraftigt at indgå i ind i udlejningsbranchen, men dog på en lidt utraditionel vej. Jeg ønsker at bygge huse, og efter udleje dem. Problemet er dog at jeg ikke ved hvilken løsning, hvor jeg vil få mest ud af det økonomisk, og samtidig skal jeg og have noget at leve af under bygge perioden. Da jeg byggede mit eget hus lånte jeg 80% i et realkreditlån, og de sidste 20% blev finanseret ved "eget arbejde". Jeg overvejer nu at gøre det samme, dog med det formål at udleje huset efter endt byggeri. Jeg forestiller mig følgerne: Huset vurderes til 1.000.000 Der hjemtages et realkreditlån på 800.000 Heraf bruges 600.000,- på materialer og de sidste 200.000 bruger jeg som "løn" i min private husholdning. Det store spørgsmål er så: Skal jeg beskattes af disse 200.000,- lånte penge? Jeg skulle ikke da jeg byggede hus til mig selv, men hvad så når det er med formål at udleje? Jeg er uddannet smed og maskinmester, så jeg bør ikke falde ind under reglen med beskatning af bygningsarbejdere. Hvis omvendt gør det i eget firma, så skal byggeriet stadig belånes, men mig forstået kan det kun belånes med 60% er vurderingen i et realkreditlån, og hvis jeg skal give mig løn af disse, skal der også en beskatning til - jeg vurdere derfor ikke at denne er den bedste løsning. Er det muligt , lovlig? - er der noget jeg overser? på forhånd tak. |
Ja du kan ikke låne penge og bruge noget på det du kalder løn uden det er med skat. Der er jo ikke fradrag for afdrag men kun for renter
Du skal slet ikke gå igang med det der uden at sidde med en revisor og lave budget og alt
og du skal ikke være sikker på altid at få 60% lån uden personlig sikkerhed
vh John Hannover