Lige lidt hurtig info om LED-belysning fra en fagmand :)
LED betyder teknisk, at en diode udsender radiobølger i et spektrum, der nærmere defineret i forhold til dens konstruktion. Hvor glødepærer/halogenpærer/lysstofrør udsender mange forskellige bølgelængder, udsender LED kun en meget begrænset mængde bølgelængder. Til gengæld omdanner lysdioder mere energi til lys end mange tilsvarende lyskilder.
Den meget omdiskutterede "hvide" lysdiode, som til dato har været omdrejningspunkt for mange dårlige anmeldelser, lyser med en kold blålig nuance. Dette er i dag "fikset" og dioderne findes nu i en varm hvid udgave.
De fleste lysdioder forsynes med 3V 125mA, hvilket giver 0,375W. Dette er strømforbruget - ikke lyseffekten! Lysintensiteten måles i mcd (millicandela) og er et udtryk for hvor kraftigt lyset er i en ret vinkel 1 meter fra lysdiodens udsendingspunkt. 1000 mcd = 1 stearinlys.
Des større lysspredning lysdioden har, des lavere mcd kan der måles. Sammenlign evt. med en spotlight, der har en meget koncentreret lyskegle. Det er klart, at lysintensiteten er højere, end hvis lyset blev spredt ud i alle retninger.
Pas derfor på med at sammenligne lysdioder på mcd alene.
Jeg benytter selv lysdioder til skilte og er meget tilfreds med det lys, der afgives. Jeg benytter dog de mere specielle superflux-dioder, som har en højere lysintensitet end standard 3, 5 eller 10mm dioder.
Skal lysdioder sammenlignes, så sammenlign på strømforbrug (W) og lysafgivelse (Lumen). Det gælder naturligvis om at have færrest W og flest Lumen :)
Håber, at jeg var til hjælp :)
Vh
Peter