Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En nem måde at spare på strømmen

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:18

Hej Martin.

Den kan jeg desværre ikke matche, jeg har ikke nogen LED Pærer med den sokkeltype.

Med venlig hilsen
Brian Christensen
www.trenden.dk

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:27

Helt ok.

Dbh Martin

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 20:19

Lige lidt hurtig info om LED-belysning fra en fagmand :)

LED betyder teknisk, at en diode udsender radiobølger i et spektrum, der nærmere defineret i forhold til dens konstruktion. Hvor glødepærer/halogenpærer/lysstofrør udsender mange forskellige bølgelængder, udsender LED kun en meget begrænset mængde bølgelængder. Til gengæld omdanner lysdioder mere energi til lys end mange tilsvarende lyskilder.

Den meget omdiskutterede "hvide" lysdiode, som til dato har været omdrejningspunkt for mange dårlige anmeldelser, lyser med en kold blålig nuance. Dette er i dag "fikset" og dioderne findes nu i en varm hvid udgave.

De fleste lysdioder forsynes med 3V 125mA, hvilket giver 0,375W. Dette er strømforbruget - ikke lyseffekten! Lysintensiteten måles i mcd (millicandela) og er et udtryk for hvor kraftigt lyset er i en ret vinkel 1 meter fra lysdiodens udsendingspunkt. 1000 mcd = 1 stearinlys.

Des større lysspredning lysdioden har, des lavere mcd kan der måles. Sammenlign evt. med en spotlight, der har en meget koncentreret lyskegle. Det er klart, at lysintensiteten er højere, end hvis lyset blev spredt ud i alle retninger.

Pas derfor på med at sammenligne lysdioder på mcd alene.

Jeg benytter selv lysdioder til skilte og er meget tilfreds med det lys, der afgives. Jeg benytter dog de mere specielle superflux-dioder, som har en højere lysintensitet end standard 3, 5 eller 10mm dioder.

Skal lysdioder sammenlignes, så sammenlign på strømforbrug (W) og lysafgivelse (Lumen). Det gælder naturligvis om at have færrest W og flest Lumen :)

Håber, at jeg var til hjælp :)

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 20:58

Tusind tak for jeres fine tekniske svar begge 2.

Så er jeg jo nok snart klar til at investere Wink

Venlig hilsen, Christian

Tilmeldt 15. May 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:39
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:50

Hej Martin,

Vedrørende dit spørgsmål om de spots du har i dit hus:
http://www.design4home.dk/shop/spots-downlights-3c1.html

Så vidt jeg kan se, så er det en almindelig GU5.3 sokkel hvilket er det samme som en MR16.

Det vil sige at du kan bruge denne her: http://www.aaplus.dk/shop/12v-mr16-3%2a1w-180p.html som er den absolut kraftigste jeg har. Jeg bruger den selv i stuen, som erstatning for en 35W halogen, og jeg kan med bedste vilje ikke se forskel på hverken lysstyrke eller farve, selv om den sidder lige ved siden af en traditionel halogen. Jeg har prøvet at matche den med en 50W halogen, og selv her har jeg svært ved at se forskel. Men lysstyrke er meget subjektivt. Der er også flere med MR16 sokkel du kan bruge, uden at blive skuffet. Om få uger får jeg en MR16 pære på lager, som har 160 lumen i varm hvid, som også sagtens kan matche en 35W (min påstand). Den kommer til at ligge på omkring 140,- inkl. moms. Både Trenden og Proled har tilsvarende produkter.

Jeg har en almindelig lysdæmper på, og disse spots dæmpes fint. Dog skal man være opmærksom på at lysfarven ikke ændres ved dæmpning, som den gør ved halogen. Halogen har en tendens til at blive mørkegul derefter grønlig og rødlig ved dæmpning. Den effekt ser man ikke ved LED. Men det er jo smag og behag om man kan lide det.

Med venlig hilsen

Nicolaj Elias Nielsen
AAPlus I/S

Tilmeldt 15. May 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:41

Hej Nicolaj

Jeg er lidt nysgerrig, hvilken dioder bruger du i dine spots, (type og bin, Ra)?

Ps. en 50Watt 230VAC Halogen giver ca. 600 Lumen typisk. Wink

- Vi har hos Proled ikke noget der kan erstatte en alm. 50Watt 230VAC halogen, endnu...Idea

Mvh.

Proled

http://www.proled.dk

Tilmeldt 23. Sep 08
Skrevet kl. 11:45

Hej Mike,

På de gode spots er det enten Cree P2 eller P3. Jeg har så også denne http://www.aaplus.dk/shop/12v-mr16-3%2a1w-187p.html som ikke er særlig god. Jeg fik prøver hjem fra Kina, men selve leverancen, var slet ikke det samme som prøverne. Dem har jeg sat til 90 lm, men de er nok lidt højere. Hvilken LED de bruger ved jeg ikke, men prøverne var P2. Så dem sælger jeg ud til nær indkøbspris, da de ikke overholder den kvalitetsstandard vil ønsker at holde.

Jeg ved godt at en 200lm LED spot ikke giver ligeså meget lys som en 600lm halogen. Men som jeg også skriver, så er det en subjektiv vurdering der ikke er baseret på måling. Jeg har blot ladet dem begge oplyse en hvid væg samtidig, og kunne ikke se en nævneværdig forskel. Forskellen vil naturligvis blive væsentlig mere markant efterhånden som LED'en degenererer.

Jeg kan også se af din webshop at du selv, ligesom os, prøver at holde en høj kvalitetsstandard, og har mange gode pærer der nemt kan matche 35W halogen. Jeg ser mange andre på nettet der i deres webshop påstår at en 140 eller 160lm LED spot kan erstatte en 35W halogen, og det er til gengæld useriøst.

Iøvrigt vil jeg gerne rose dig for din webshop, fordi den som en af de få, faktisk giver mange reelle oplysninger, og ikke stikker folk blår i øjnene. Vi er stadig i vores vorden med vores webshop aaplus.dk, så vi har et stadig lidt vej endnu. Men vi arbejder selv hen mod, at oplysning er den eneste vej, for at nedbryde fordommene mod LED-pærer. Fordomme som mange af de useriøse har været med til at underbygge.

Med venlig hilsen
aaplus.dk

Tilmeldt 23. Sep 08
Skrevet kl. 23:53
Side 2 ud af 2 (20 indlæg)