Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pension og udbetaling af løn i APS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har oprettet et APS og har fuldtidsjob ved siden af hvor jeg allerede er i top skat. Derudover har jeg en kone der tjener 300k om året. Jeg kan se der er en regel der hedder 30% reglen hvor man kan indbetale 30% af overskud til en pensions ordning. Min kone er ikke ejer, vil der være noget til hindre for hun overtager opgaver i firmaet, og hun ikke modtager løn men jeg i stedet indbetaler de 30% til hendes pensions ordning? Og hvis jeg udbetaler løn til hende vil der så øge kompleksitet og udgifter i henhold til AM bidrag etc etc? Vil dette evt blive mere simpelt hvis hun også er ejer?

Sidste ting, er det forstået rigtigt at man har en dobbeltbeskatning på virksomheds skat? Så først betaler man 22% og efterfølgende top skat hvis jeg trækker løn ud til mig selv senerehen hvis jeg vil lade penge stå i firma. Eller bliver de 22% trukket fra hvis man trækker løn ud til sig selv? Lyder jo helt absurd man først betaler 22% og så bagefter top skat. Jeg er bekendt med udbytte skat delen så det er beløb over dette jeg tænker. Tænker hvis man ville lade penge stå i form af investeringer i aktier etc.

På forhånd tak. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57

Først og fremmest er de 30% til personlig virksomhed og ikke noget du kan betale til ansatte i et ApS . eller ejer som jo kun kan få løn eller udbytte også og så skal du - hvis du lønner din kone i ApS være sikker på der laves arbejde for det, for ellers kommer skat garanteret efter dig - det er ikke et område at fidle med

Du må da skaffe dig en revisor ud fra dette og dine tidligere spørgsmål med alle de penge du tjener er det helt galt ikke at have en sådan
Nej man skatter ikke dobbelt . løn er jo en udgift og så har man ikke det i overskud til 22% selskabsskat. At lade penge stå til investering i aktier er ikke en udgift og så er der selskabsskat + lagerbeskatning af aktierne (realiseret som urealiseret) så det gør ikke den store forskel om de står i firmaet eller privat i mange fald

Du kan tage 22% grænsen i udbytte og dermed forhøje topskattegrænsen med ca 50 t men den grænse udnytter du sikkert på private aktier allerede og så gør det ikke forskel

Du kan betale lige så meget du vil personligt i livsvarig livrente og dermed helt undgå topskat ved at udskyde til pension (og du kan betale til ratepension også)

Få en gennemgang af hele din økonomi og regnskab for dit nye ApS ved at sidde 1 time med en dygtig revisor - det er noget af det første du skal bruge dine gode penge på, og skulle du så ende med topskat, så lev med det.

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 21:20

Hej John,

Tak for dit rigtig gode svar, og har skaffet mig en revisor. Men prøver også selv ved siden af at skaffe mig lidt viden da jeg syntes det er spændende. Forstår jeg dit indlæg rigtigt at jeg som ejer af APS kan sætte alt overskud ind på en livrente? Ikke kun 30%?

Mvh. Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:45

Microsoft Konsulent:

Hej John,

Tak for dit rigtig gode svar, og har skaffet mig en revisor. Men prøver også selv ved siden af at skaffe mig lidt viden da jeg syntes det er spændende. Forstår jeg dit indlæg rigtigt at jeg som ejer af APS kan sætte alt overskud ind på en livrente? Ikke kun 30%?

Mvh. Thomas

du kan hæve løn - og så betale på livrente - det er via at tage løn og så indbetale alt på livrente om du vil - og så er der ingen skat hverken i firmaet eller personligt - af beløbet før du får pension - du skal dele store engangsbetalinger over 10 års fradrag dog så det er noget du skal regne på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)