Hej. Jeg står her midt i en opgave og er gået lidt i stå på dette punkt. Opgaven lyder således:
Elgiganten overvejer at importere en lampe fra England. Elgiganten har fået et tilbud på et parti af lampen på 10.000 styk a 7.00 europr styk. Kursen på 100 euro er 744,69 kr. Forsikringspræmien er på 1% af indkøbsprisen. For hele partiet gælder, at fragt fra england til danmark udgør 5.345, og at speditionsomkostninger udgør 1280kr.
Hvis Elgiganten beslutter at importere lamperne fra england, skal virksomhedens salgsmatrialer, herunder webshop opdateres. prisen på opdateringen er på 15.000kr.
Hvad er de variable enhedsomkostninger her? Mit umiddelbare bud vil være de 15.000kr?
Du har 10.000 stk - og du har prisen per stik - 7 euro gange kurs 744,69 - = du har prisen per stik
Så har du forsikring 1% oven i - og du har pris per stk inkl forsikring
Så kender du fragt og spedition og webshop opdatering . som lægges sammen og deles med antal styk 10.000 og lægges oven i styk prisen - alle disse omkostninger er jo variable enhedsomkostninger som jeg lige hurtigt ser det i alle fald. Har I ikke en lære I kan spørge lidt eller bog der fortæller om variable enhedsomk, for du kan nok ikke regne med Amino som fast lektiehjælp
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ikke hvis den alene laves for at disse 10.000 stk lamper skal sælges og ikke for andet vil jeg da mene - så er det en nødvendig omkostning per lampe der skal sælges
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er INGEN af de nævnte omkostninger, som er faste omkostninger forbundet med varekøbet. Det vil sige, at du investerer ikke i en form/skabelon, som kan bruges igen. Oprettelsen af varenummeret kunne sammenlignes med en skabelon, men da der ikke nævnes noget om, at varen skal købes ind igen og igen, så er denne omkostning snarere forbundet med salget af de 10.000 stk.
Jeg vil derfor mene, at de totale variable omkostninger (TVO) udøgr alle de nævnte omkostninger ovenfor. VE er TVO/10.000 stk.