Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring med valutakonti

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har en bank med flere valutakonti i hhv. USD, EUR, GBP og DKK. Jeg fører regnskab i DKK og har i mit regnskabsprogram oprettet de ekstra konti som valutakonti. Så vidt så godt.

Jeg kan nu se, at efter at have haft transaktioner fra min USD konto (betalt i USD) viser den en saldo på -3,03 DKK og 8,17 USD. USD beløbet er korrekt ift. banken men DKK beløbet giver jo ikke helt mening, slet ikke hvis man beregner kursen ift. USD.

Jeg har prøvet at kontakte support for mit regnskabsprogram som forklarer at det hænger sammen med kursdifferencer og afrundinger på transaktionerne. Det kan jeg jo godt gennemskue, men jeg mener at det håndterer beregningerne forkert.

Jeg kan forstå, at alt selvfølgelig skal omregnes til regnskabsvalutaen (DKK), men jeg synes ikke det giver mening at gøre det på denne måde, hvor hver transaktion omregnes til DKK og derfra beregnes saldoen i DKK. Efter min mening vil det give mere mening at beregne saldoen i USD ud fra transaktionerne i USD og derefter omregne saldoen til DKK. Håber, I kan følge mig..

Så længe der bruges en fast kurs, kan det selvfølgelig komme ud på ét, men den vil jo aldrig være fast, uanset om man kører med dagskurs eller regulerer på uge- eller månedsbasis eller efter behov.

Jeg har ikke helt kunne finde noget konkret i bogføringsvejledningen eller lovgivningen, bortset måske fra §39 i Årsregnskabsloven, så jeg håber, at nogle regnskabskyndige herinde kan kaste lidt lys på sagen.

På forhånd tak.

Mvh. Robert
Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Simpel.

Regnskabs program er ikke optimalt.

Brug old school metoden.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal periodisk (og i hvert fald ved årsskiftet) gå ind og bogføre så den bogførte værdi af bankkontoen bliver korrekt i danske kroner - hvilket selvfølgelig giver tab/gevinst. I dit eksempel bliver det en gevinst på ca 50 kr.

I mit regnskabsprogram får man en rapport hvor transaktionerne både står i DKK, men også i f.eks. USD. Det gør det meget nemmere at afstemme med kontoudtoget fra banken og det lyder lidt som det du efterspørger.

Problemet med at "holde saldoen i USD" er vel at DKK værdien så ændres hver dag, men jeg er enig i at under visse forudsætninger, så kunne et regnskabsprogram godt holde styr på USD saldoen og selv foretage værdireguleringen månedligt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Regnskabsprograqmmerne er vel bygget op om hovedprincippet i bogføringsvejledningen, hvorefter bogføringen sker på transaktionsniveau med dagens kurs.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

enig Lier, men i scenariet hvor man har en bankkonto i en fremmed valuta, så har man også et aktiv hvor værdien i DKK ændres. Den ændring i værdien skal bogføres - som minimum ved afslutningen af regnskabsåret.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan måske finde inspiration her til hvilke regnskabssystemer, som kan håndtere valuta: https://regnskabsguiden.dk. Jeg hører mægtig gerne, hvis udbyderne lover mere, end de kan holde.

Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for alle svarene.

@Skygge Manden:
Old School metoden er desværre heller ikke særligt optimal for en international webshop :-P

@Steffen Bering Jensen:
Præcist, eftersom bankkontoen er et aktiv, synes jeg det ville være mest logisk, hvis det blot var saldoen/balancen, der blev omregnet. At ende med en negativ saldo, selvom der står 8 USD på den virker jo skørt. Resultatmæssigt er det jo allerede beregnet på transaktionsbasis, hvad værdien i DKK er (f.eks. brugt 10 USD = 65 DKK én dag og 10 USD = 70 DKK en anden). Det bør vel ikke have indflydelse på en balancekonto senerehen (værdien af resterende USD må afhænge af tidspunktet, man ser på den, formentligt ved regnskabets afslutning).

Men det kan da være, at jeg skal gøre, som du først skriver og regulere DKK værdien her ved årsafslutningen, så det passer. Har du en god idé til, hvordan det bogføres uden at ændre på USD saldoen?

I øvrigt, vil en sådan regulering ikke fremstå som at jeg har en gevinst på 50 DKK, som føres ind på resultatet? Gevinst/tab er vel allerede registreret på transaktionerne - f.eks. en regning på 10 USD = 65 DKK betales senere fra pågældende konto = 70 DKK -> Det er jo i og for sig også derfor, at kontoen er endt i et negativt DKK beløb.

@Jørgen Kierkegaard:
Tak for forslaget. Jeg kan nævne med det samme, at Dynaccount ikke henter kurser fra Nationalbanken, men fra Google (ved oprettelse af valutaen). Der bliver desuden heller ikke kørt med kørt med opdaterede eller historiske kurser. Så det er som udgangspunkt fast kurs. EU moms var også noget begrænset, sidst jeg tjekkede. Har selv måttet finde ud af at oprette relevante koder og konti. Det blev nævnt i en mail tidligere, at de ville have det på plads inden 2019, men har ihf ikke set nogle ændringer på min konto.
I øvrigt, hvis du er administrator på den side, så skulle I måske prøve at besøge den fra en mobil.. *nudge* *nudge* :-)
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

>>Men det kan da være, at jeg skal gøre, som du først skriver og regulere DKK værdien her ved årsafslutningen, så det passer. Har du en god idé til, hvordan det bogføres uden at ændre på USD saldoen?

Jeg kender ikke noget til Dynaccount, så kan ikke hjælpe konkret der.

>> I øvrigt, vil en sådan regulering ikke fremstå som at jeg har en gevinst på 50 DKK, som føres ind på resultatet? Gevinst/tab er vel allerede registreret på transaktionerne - f.eks. en regning på 10 USD = 65 DKK betales senere fra pågældende konto = 70 DKK -> Det er jo i og for sig også derfor, at kontoen er endt i et negativt DKK beløb.

Jo. Der kommer en påvirkning af resultatet. Den difference du nævner opstår ved valutakurs-ændringer fra en faktura bliver udstedt til den bliver betalt. Den er bogført som du skriver.

Der opstår imidlertid også gevinst/tab fordi værdien af de USD du har stående på kontoen ændres (hver dag). Det kræver en særskilt bogføring.

Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Der opstår imidlertid også gevinst/tab fordi værdien af de USD du har stående på kontoen ændres (hver dag). Det kræver en særskilt bogføring.



Ja ok, men jeg skal da vel forhåbentligt ikke ind og bogføre hver eneste dag, hvor meget DKK værdien af beholdningen har ændret sig? Det har jeg umiddelbart svært ved at overskue, hvordan det overhovedet skulle gøres :-/
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er op til dig hvor ofte det skal ske, men som minimum på regnskabsårets sidste dag.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)