Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering i selskab som står som gæld i selskabet, ved overdragelse eller konkurs

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Las os sige vi har Sko ApS

Jeg(som ejer) smider 1.200.000 kr i Sko ApS. Dette står som kortsigtet gæld i selskabet.

Jeg sælger eller lader selskabet gå konkurs. Hvad kan jeg så få ud af de 1.200.000 millioner der står som gæld i virksomheden?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kommer an på, hvordan du "smider" pengene ind...

Generelt...

Du har fradrag for tab på unoterede aktier/anparter. His du laver en udvidelse af selskabskapitalen, vil du have fradrag.
Hovedaktionær har ikke fradrag for lån til selskabet, men du kan lave et konvertibelt gældsbrev, som grundlæggene skulle give de samme fradragsmuligheder (ved tab) og samme fleksibilitet som et lån.

Det er en kendt problemstilling, så du kan finde massere af information på nettet.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. konvertibelt gældsbrev er det vigtigt at formalia er overholdt, ellers anses det ikke for gyldigt af skat og så kan du miste et evt. fradrag.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Vedr. konvertibelt gældsbrev er det vigtigt at formalia er overholdt, ellers anses det ikke for gyldigt af skat og så kan du miste et evt. fradrag.

enig - lidt mere om det her https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/konvertibelt-lan-til-selskab-fra-ejer.html

Hvis trådstarter sælger er der jo ikke noget fradrag som sådan - så følger gælden jo bare med til ny ejer. Fradrag er let hvis det er kapital der er skudt ind for så er de 1,2 mio skattefrie ved salg til over det beløb. 

CEF og andre: Hvis det er lavet korrekt konvertibelt, hvad så hvis ejer selv beslutter at indstille al aktivitet i sko ApS - Kunne der så være risiko for at skat kunne sige, at det ikke var et tab men ejerens helt egen beslutning at indstille? Med andre ord, skal et sådan tab konstateres ved at selskabet lukkes ved konkurs - eller er lukning efter ejerens/långiverens helt frie vilje at se som - tabet er konstateret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

ok, men hvad så hvis jeg har investeret 1 million i Sko ApS, men vil videregive firmaet til min søn, uden at han får gælden med over. Kan det lade sig gøre på en måde at noget af den tabte investering  kan reddes (fradrag eller andet)?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:


CEF og andre: Hvis det er lavet korrekt konvertibelt, hvad så hvis ejer selv beslutter at indstille al aktivitet i sko ApS - Kunne der så være risiko for at skat kunne sige, at det ikke var et tab men ejerens helt egen beslutning at indstille? Med andre ord, skal et sådan tab konstateres ved at selskabet lukkes ved konkurs - eller er lukning efter ejerens/långiverens helt frie vilje at se som - tabet er konstateret

Tabet følger af selskabets opløsning.

Hvordan og hvorfor selskabet er opløst er umiddelbart ikke relevant, i hvert fald ikke i forhold til fradragsretten.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

FrankJor:

ok, men hvad så hvis jeg har investeret 1 million i Sko ApS, men vil videregive firmaet til min søn, uden at han får gælden med over. Kan det lade sig gøre på en måde at noget af den tabte investering  kan reddes (fradrag eller andet)?

Fradrag, ja. Der er lidt udfordringer omkring prissætning mellem interesseforbundene parter, men princippet er;

Anpartskapitalen giver fradrag for anskaffelsessum fratrukket overdragelses/salgssum.

Et evt. lån giver fradrag i det omfang der er tale om et konvertibel lån (fint forklaret tidligere i tråden)

 

Alt i alt, du er ikke stillet hverken bedre eller dårligere hvad angår fradragsret, når du sammenligner konkurs med en overdragelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:


CEF og andre: Hvis det er lavet korrekt konvertibelt, hvad så hvis ejer selv beslutter at indstille al aktivitet i sko ApS - Kunne der så være risiko for at skat kunne sige, at det ikke var et tab men ejerens helt egen beslutning at indstille? Med andre ord, skal et sådan tab konstateres ved at selskabet lukkes ved konkurs - eller er lukning efter ejerens/långiverens helt frie vilje at se som - tabet er konstateret

Tabet følger af selskabets opløsning.

Hvordan og hvorfor selskabet er opløst er umiddelbart ikke relevant, i hvert fald ikke i forhold til fradragsretten.

som jeg ventede - men det kræver så en opløsning og der vil ikke være tab hvis långiver selv bare trækker sit krav tilbage. Det skal konstateres ved selskabets lukning - konkurs, tvang eller erklæring forstår jeg det så som

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)