Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af ikke-fradragsberettigede udgifter

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 18
Indlæg ialt: 3
Fra  VM Autoteknik Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer alle
Først et stort tak for alle jeres kloge indlæg. Som nybegynder er det en stor hjælp at kunne følge med i, hvordan I andre griber især bogføringen an. Jeg har dog et spørgsmål, som udfordrer mig lidt og som jeg håber, nogle kan hjælpe mig med.

Jeg kan simpelthen ikke helt forstå, hvordan man bogfører udgifter, der ikke er fradragsberettigede?
Er det bedst at bogføre dem på status som en del af egenkapitalen eller bogfører man dem som en del af driften for så senere at skatteregulere?

I alle fald skal de jo (vel) ikke indgå som en del af driften, idet det så vil give et forkert billede af resultatopgørelsen til skat (når nu jeg ike kan trække udgifterne dfra)?
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:29

Hej Pia,

Hvad er det for en udgift, som du mener man ikke kan trække fra? Er det udgifter, hvor du ikke kan få momsrefusion eller hvordan?

Jeg har ingen udgifter, som ikke kan trækkes fra, men jeg har udgifter, som jeg ikke kan få moms retur for, såsom repræsentation til julefrokost i netværk, hvor momsen ikke kan refunderes, men jeg har jo stadig haft udgiften og den indgår jo i driften.

Kan du sætte ord på udgifterne?

Mvh Flemming

Tilmeldt 27. Dec 18
Fra  VM Autoteknik Skrevet kl. 10:43
Hej Flemming
Vi har i vores enkeltmandsvirksomhed en varebil (totalvægt over 3000 kg) på papegøjeplader.

Så vidt jeg kan forstå, kan vi ikke trække driftsudgifterne til den erhvervsmæssige kørsel fra men kun afløfte momsen heraf. Idet virksomheden jo har betalt for driftsudgifterne, skal jeg finde ud af, hvordan disse skal bogføres. Håber at det giver mening ...det er det mest bøvlede område, jeg endnu har givet mig i kast med.

De bedste hilsner fra Pia
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 12:11

Pia Viborg:
bogfører man dem som en del af driften for så senere at skatteregulere?

Uden jeg hel forstår dine augmenter for fradrag men det er jo en udgift firmaet har 

Du opretter en selvstændig konto der kunne hedder EJ FRADRAG, senere reg

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 12:48

Så vidt jeg kan forstå, kan vi ikke trække driftsudgifterne til den erhvervsmæssige kørsel fra men kun afløfte momsen heraf. Idet virksomheden jo har betalt for driftsudgifterne, skal jeg finde ud af, hvordan disse skal bogføres.

Som eg læser det nu så må du få kørselsgodtgørelse så skal biludgifterne ikke bogføres da disse er privat, men det er rigtig med momsen

Tilmeldt 27. Dec 18
Fra  VM Autoteknik Skrevet kl. 13:09

Jep, jeg tænker også at vi må kunne få kørselsgodtgørelse efter statens takster.

Men det ændrer vel ikke ved, at udgifterne skal bogføres et sted, da de er jo er betalt af virksomheden men samtidig ikke skal influere på virksomhedens resultatopgørelse til skat?

Jeg er bare i tvivl om, hvorvidt jeg skal bogføre det på balancen som privat hævet/egenkapital eller som en del af driften for senere at skatteregulere? Eller om det i virkeligheden går ud på et i sidste ende (fordi det er en enkeltmandsvirksomhed)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:28

Da det er en privat sag ville jeg bruge privat hævet mellemregning - men du har vel ret i, at det ender ens - mellemregning giver bare hele tiden det korrekte resultat for dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 14:45

Pia Viborg:
Jep, jeg tænker også at vi må kunne få kørselsgodtgørelse efter statens takster.

For f.....

Hvis ikke du får kørselgodtgørelse, skal udgifterne med i virksomhedens skattemæssige resultat

Du bogføre som om du får kørselgodtgørelse, så er det rigtig du medtager bilomks i driftregnskabet men kun for momsens skyld ved årsafslutning krediter du kontoen for summen uden moms og debiter mellemregning (privatforbrug). 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04

Den vejer over 3 t - men under 4 t og så er der mig bekendt kun delvist fradrag for såvel købsmomsen som for momsen af de løbende driftsudgifter. Fradraget fastsættes efter et skøn, der kan være baseret på forholdet mellem private og erhvervsmæssige kilometer
Kun papegøje under 3 t kan mig bekendt udnytte statens takst OG fuldt momsfradrag for drift - mod at være købt privat med momsen betalt privat

Jeg er ikke skarp i over 3 t - men mener ikke de må bruges privat andet end mellem arbejdssteder osv - og dermed må statens takst vel også være ud af sagen - men ikke sikker på de her over 3 t biler.

Hvis ikke du er sikker i det her- så få et svar fra en revisor helt konkret så du ikke få en dum overraskelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)