Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skift af leasing bil fra erhverv til privat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg som IT konsulent får forskellige kontrakter (mellem 3mdr og 1år af gangen), men har nu været hos den samme kunde i fire år (derfor er split leasing ikke en mulighed).

Min bil er privat leaset, og jeg laver kørerbog for de 60 dage om året hvor jeg beregner kørselsgodtgørelse, og de resterende arbejdsdage laver jeg befordringsgodtgørelse. Jeg kører ca. 25000,- om året hvoraf de ca. 5000,- er private.

Men jeg har hørt at det er rimeligt udbredt for andre i samme situation som mig, at de erhvervsleaser men undgår fuld beskatning. Jeg har ikke forstået det, og håber derfor på lidt yderligere forklaring.

Som jeg har forstået det: Det er 1 års leasing af gangen, og hele beløbet bliver betalt på en gang eks. 120.000,-. Efter årsskiftet bliver den så ændret til en privat bil og derfor undgår beskatning men leasing ydelsen er betalt af firmaet. Så vidt jeg kan forstå er det hele noget revisor "gymnastik", men synes umiddelbart ikke det lyder helt korrekt.

Håber på lidt yderligere info. :-) 

Godt nytår 

Fra Esbjerg V
Tilmeldt 9. Jan 19
Indlæg ialt: 19
Fra  Apino ApS Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jerry,

Det som du tænker på er en nedskrivning af dit aktiv via flexleasing.

Lad mig sætte et eksempel op som burde være til at forstå (for jeg giver dig ret, det er revisorgymnastik).

Hvis du eksempelvis leaser en bil erhvervsmæssigt, så er der regler om salg til 3part.
Så du kan som udgangspunkt ikke selv købe bilen efter endt leasing, den skal sælges til en part der ikke indgår i leasingaftalen. (Det kan du dog aftale dig ud af).

Lad os sige bilen koster 300.000 uden registreringsafgift og med en årlig afskrivning på 25% (din afskrivning matcher ca. det førstegangsbeløb du betaler til selsskabet).

Forløbet:
Du leaser bilen af xxleasing og betaler en straksoverførsel på 75.000 + kontraktoprettelse o.l. lad os bare sige 80.000,-

Så betaler du en månedlig løbende udgift som svarer til 1% af afgiften inkl. rente af det "lånte" beløb (En leasing aftale er egentlig bare et kreativt lån). Lad os sige 3.500,-

Når aftalen er færdig efter 1 år og bilen enten skal releases eller købes fri fungere det således at bilen har en restværdi på 225.000 uden afgift.

Det optimale er så at du finder en 3part som vil købe bilen fri og sælge den til dig privat - du skal selvfølgelig have så tæt på 225.000 som muligt.

Efter endt salg og køb til dig privat, har du "sparet 75.000".

Nu kommer halen så, for i perioden du har kørt i bilen og haft den privat, skal du betale beskatning af fri bil.

Beskatning af fri bil fungere således at bilens værdi skal beskattes med din skatteprocent.

Du kan finde en beregner på google bare søg på "Beskatningsværdi beregner".

Ved en beskatningsværdi på 600.000 koster bilen netto ca. 3500 pr. måned.

Så i det tilfælde vil der være en lille besparelse, men generelt skal vi op i biler på over 400.000 i handelspris (bilens pris inkl. afgift og moms) før end at du får noget ud af det - ellers er kørselsgodtgørelse faktisk bedre med privat bil såfremt den kører økonomisk.

Håber det er til at forstå, for der er mange aspekter i det - skriv endelig en besked hvis du ønsker uddybelse eller hjælp :-)

Vh Glenn - Apino.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Glenn Skovby Hansen:
Hej Jerry,

Det som du tænker på er en nedskrivning af dit aktiv via flexleasing.

Lad mig sætte et eksempel op som burde være til at forstå (for jeg giver dig ret, det er revisorgymnastik).

Hvis du eksempelvis leaser en bil erhvervsmæssigt, så er der regler om salg til 3part. 
Så du kan som udgangspunkt ikke selv købe bilen efter endt leasing, den skal sælges til en part der ikke indgår i leasingaftalen. (Det kan du dog aftale dig ud af).

Lad os sige bilen koster 300.000 uden registreringsafgift og med en årlig afskrivning på 25% (din afskrivning matcher ca. det førstegangsbeløb du betaler til selsskabet).

Forløbet:
Du leaser bilen af xxleasing og betaler en straksoverførsel på 75.000 + kontraktoprettelse o.l. lad os bare sige 80.000,-

Så betaler du en månedlig løbende udgift som svarer til 1% af afgiften inkl. rente af det "lånte" beløb (En leasing aftale er egentlig bare et kreativt lån). Lad os sige 3.500,-

Når aftalen er færdig efter 1 år og bilen enten skal releases eller købes fri fungere det således at bilen har en restværdi på 225.000 uden afgift.

Det optimale er så at du finder en 3part som vil købe bilen fri og sælge den til dig privat - du skal selvfølgelig have så tæt på 225.000 som muligt.

Efter endt salg og køb til dig privat, har du "sparet 75.000".

Nu kommer halen så, for i perioden du har kørt i bilen og haft den privat, skal du betale beskatning af fri bil.

Beskatning af fri bil fungere således at bilens værdi skal beskattes med din skatteprocent.

Du kan finde en beregner på google bare søg på "Beskatningsværdi beregner".

Ved en beskatningsværdi på 600.000 koster bilen netto ca. 3500 pr. måned.

Så i det tilfælde vil der være en lille besparelse, men generelt skal vi op i biler på over 400.000 i handelspris (bilens pris inkl. afgift og moms) før end at du får noget ud af det - ellers er kørselsgodtgørelse faktisk bedre med privat bil såfremt den kører økonomisk.

Håber det er til at forstå, for der er mange aspekter i det - skriv endelig en besked hvis du ønsker uddybelse eller hjælp :-)

Vh Glenn - Apino.

Arr.. Det er vist ikke helt så simpelt som det. Fordelen ved flexleasing eksisterer ved dyre luksusbiler med en høj registreringsafgift, da man ved flexleasing kun betaler en forholdsmæssig registreringsafgift på mellem 0,5 - 2,0 % pr. måned. Det forudsætter naturligvis så, at bilen sendes ud af landet efter brug (= du skal finde en sælger udenfor DK), ellers skal der betales fuld reg. afgift for at beholde den. Der skal stadig betales fri bil for den private råderet fra dag 1. Flexleasing anbefales normalt kun ved dyre luksusbiler, ejet i en kortere tid. Fx. hvis man vil have en cabriolet til sommerhalvåret og en SUV til vinterhalvåret, som så løbende udskiftes. 

Hvis vi tager eksemplet på 600.000 vil det udgøre et månedligt løntillæg på 11.250 DKK som svarer til mellem 4.500 - 5.625 DKK pr. måned i betalbar skat afhængig af om der betales top- eller alene bundskat. 

Alternativt har du splitleasing. Her kører du en alm. leasing - men hhv. dig som privatperson OG virksomheden skal indgå en kontrakt med leasingselskabet. Der skal så føres kørebog, så der holdes styr på hhv. private og erhvervsmæssige kilometer (oftes varetages det via en boks i bilen, som der trykkes på ved kørsel så man registrerer hhv. privat og erhverv). Så udsteder leasingfirmaet en regning fordelt efter km - fordelingen til hhv. privat og erhverv, ligesom leasingselskabet varetager alle regninger for den løbende drift, hvilket ligeledes medtages ifb. løbende fakturering. Dette kan meget vel betale sig når der er tale om markant mere erhverv end privat. Man skal blot huske, at leasingselskabet tager sig betalt for denne administration, så det er yderligere omkostning for dig, men stadig en en del administration med kørebog mv. Derudover skal man også huske at 60 dages reglen er gældende. Hvis man kører mere end 60 dage til samme adresse så er det = privat kørsel. Der er set sager med splitleasing, hvor brugeren er idømt fri bil beskatning af privat kørsel, registreret som erhvervsmæssig !

Du kan overveje om fri bil eller privat bil giver mest mening ved at bruge denne beregner: https://www.pwc.dk/da/services/skat/firmabil.html

Noget helt andet - @Jerry: Har du flere kunder på samme tid, eller er du kun hos den samme? I og med du nævner 60 dages reglen, vil jeg blot gøre dig opmærksom på, at SKAT godt kan have en vurdering af, at du er lønmodtager ifht. dine jobs og derfor ikke kan udnytte fradragsmuligheder mv. ved at være selvstændig i en enkeltmandsvirksomhed. Tag evt. et kig på de eksempler SKAT selv giver: https://skat.dk/skat.aspx?oId=2242294&vId=0

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234852

Statsautoriseret revisor - København

Fra Esbjerg V
Tilmeldt 9. Jan 19
Indlæg ialt: 19
Fra  Apino ApS Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er bestemt ikke så simpelt som beskrevet, hvis jeg skal detaljeret beskrive hvordan og hvorfor så vil det blive til en bog :-)

Dog er jeg nødt til at påpege at en leasingbil efter endt leasing ikke skal eksporteres, det er en misforståelse.

Den skal blot sælges til en part der ikke har været en del af leasingaftalen - herunder hvilken som helst forhandler i Danmark.

Registreringsafgiften skal først betales i det øjeblik bilen indregistreres på almindelige plader med eller uden lån.

Den kan leases lige så mange gange der ønskes, den kan selvfølgelig bare ikke køre, såfremt den ikke har aktive plader.

Ligeledes er forholdsmæssigt afgift 1% ved nye biler under 3 år og 0,5% ved biler ældre end 3 år.

Fordelene er mangfoldig, men de 3 kendte er selvfølgelig:

1. Hvis regeringen vælger at pille ved afgifterne, så er du ikke berørt på samme måde som hvis bilen havde betalt fuld registreringsafgift.
2. Når leasingaftalen er endt eller bilen ønskes udskiftet er det meget nemmere at sælge en bil uden registreringsafgift da samtlige forhandlere i Danmark hellere vil have en bil uden afgift stående (dyr kapital i varelager) end uden.
3. Du betaler kun den registreringsafgift som du køre for og du betaler IKKE for et eventuelt tab på afgiften.

Et hurtig eksempel fra sidste år:

Passat nyværdi 510.000 før afgiftnedsættelse.

Person 1 køber bilen - regeringen nedsætter afgiften, bilen koster nu 450.000. Person 1 har et direkte tab på 60.000 pga. nesættelsen.

Person 2 leaser bilen - regeringen nedsætter afgiften, bilen koster nu 450.000. Person 2 har et indirekte tab på 7.200 pga. nedsættelsen.

Ligeledes pga. afskrivningen i virksomhedsregi så laver man en "genberegning af afgiften" når en leasingaftale er færdig - her vil værdien på bilen være ændret og derfor får man en besparelse i form af fald i afgift, som sædvanligvis ikke finder sted ved almindelig indregistrering.

Besparelsen skal jo bare være større end omkostningerne ved at tegne en leasingaftale, ellers ryger det sjove (derfor desto dyrre, desto sjovere).

Og generelt set anbefales flexleasing ikke til biler under 400.000 i handelspris.


Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig - og så er vi jobinde på der hvor det bliver spændende med flex leasing ordning netop ifb et evt køb. Man skal bare huske at lave en konkret beregning på den ene og anden metode først for at vurdere evt besparelse og huske at medtage det man betaler i fri bil også, da det jo er en ekstra omkostning kontra privat anskaffelse. Ligeledes huske at en evt efterfølgende overtagelse her i DK vil medføre en registreringsafgift på min 150-200.000 på den type biler man min. Vil anvende flex leasing på.

Herudover kan vi spekulere i afgiftsnedsættelser herfra og til næste valg, personligt tvivler jeg på vi ser flere før der har været valg (og vi har en blå regering igen).

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)