Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af ikke-EU borger som er medejer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et lidt teknisk spørgsmål, som jeg ikke rigtig har kunnet finde svar på.

Som ikke-EU borger kan man være medejer af en dansk-registreret virksomhed. Hvordan er reglerne og kravene hvis man på sigt ønsker at søge opholds- og arbejdstilladelse gennem den virksomhed? Jeg går ud fra der skal noget minimum kapital i virksomheden og minimum løn?

På forhånd tak

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis vedkommende er medejer af virksomheden, kan der ikke ansøges om opholdstilladelse efter Beløbsordningen. I stedet skal I anvende iværksætterordningen "Start-up Denmark", hvilket kræver at du kan dokumentere at du har en helt særlig idé, som skal evalueres af et ekspert panel, osv. Det er ikke nemt at få opholdstilladelse på denne måde.

Hvis vedkommende i stedet ønsker opholdstilladelse efter Beløbsordningen, hvilket er betydeligt nemmere, bliver han nødt til at trække sig som ejer, og blive ansat i virksomheden på almindelige vilkår. Lønnen skal være på minimum 417.793,60 kr. Til gengæld er der ikke nogen krav til selskabskapital som sådan. Jeg har selv været med til at få godkendt en opholdstilladelse efter Beløbsordningen i et nystartet IVS med en selskabskapital på 2 kr.

Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 03:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Adam

Tak for det detaljerede svar!

Bare så det er korrekt forstået: Man kan ikke både være medejer og ansat?

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Du kan godt være både medarbejder og ansat, men så kan du ikke søge opholdstilladelse efter Beløbsordningen. Det svar jeg har fået fra Udlændingestyrelsen er at den ansatte, som søger opholdstilladelse, ikke må have indflydelse over selskabet, hverken som ejer eller direktør/bestyrelsesmedlem. Hvis han har det, så er han iværksætter og skal søge efter Start-up ordningen.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)