Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugt moms

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Nov 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

I nystartet enkeltmandsvirksomhed som vil handle med brugt, har jeg tænkt mig at gøre brug af samleordningen. D.v.s. betale 20% af overskuddet i brugtmoms.

Så er spørgsmålet, når jeg køber driftsmidler, skal jeg så føre en konto med købsmoms for disse, og skal denne moms særskilt anføres til momsafregningen??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46670
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:54

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Nov 18
Skrevet kl. 00:21

Det besvarede ikke helt mit spørgsmål. Jeg køber ind i brugt kg og sælger brugt pr. stk. Derfor vil jeg vælge samlemetoden.

Spørgsmålet gik så på om der skal føres en købsmomskonto for driftsmidler, eller om dette indgår i udregningen ovenfor? Så man helt slipper for at føre et momsregnskab , blot udregner 20% af det samlede overskud ved salg i EU?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33

Betingelsen for at brug brugtmomsordningen er at varen skal være købt hos en privat, hos en momsfri virksomhed eller hos en virksomhed, der selv har anvendt brugtmomsordningen. Her ud over skal varen være købt med henblik på videresalg.

De betingelser opfylder køb af driftsmidler ikke. Derfor kan du ikke bruge brugtmomsordningen på disse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20

Læser det som handel med varer og ikke som du kalder det driftsmidler - købt uden moms fra privat eller ikke momsregistreret og videre salg til andre kunder - og som du så i linket kan du ikke blot køre efter overskud x 20%  Fra linket:

Virksomheder kan anvende samleordningen ved handel med brugte varer. Se ML § 70, stk. 5. Virksomheder, der anvender denne metode, skal føre en konto for virksomhedens samlede indkøb og en konto for det samlede salg inkl. moms af brugte varer. Kontiene afsluttes ved hver momsperiodes udløb.

Hvis beløbet på salgskontoen overstiger beløbet på købskontoen, overføres 20 pct. af det overskydende beløb til kontoen for salgsmoms for den pågældende periode.
Overstiger beløbet på købskontoen beløbet på salgskontoen, overføres forskelsbeløbet til købskontoen for den følgende periode. Det er altså her muligt at få overskudende køb overført til næste periode.

Husk du må ikke blande samlemetoden med andre køb og salg (du kommer vel at have visse andre køb osv) og heller ikke med den individuelle metode - så særkonto for køb og særkonto for salg og du ser også der er lidt besvær hvis ex køb overstiger salg i en periode

vh John Hannover 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:37

TGS:
Så er spørgsmålet, når jeg køber driftsmidler, skal jeg så føre en konto med købsmoms for disse, og skal denne moms særskilt anføres til momsafregningen??

John, spørgsmålet gik netop på driftsmidler......

Ved varearehandel anvendes brugtmomsordningen men ved indkøb af driftsmidler kan brugtmomsordningen ikke anvendes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15

Lier:

TGS:

John, spørgsmålet gik netop på driftsmidler......

Ved varearehandel anvendes brugtmomsordningen men ved indkøb af driftsmidler kan brugtmomsordningen ikke anvendes.

enig - men jeg tror trådstarter er lidt forvirret om termen "driftsmidler" når han skriver han skal købe i kg og sælge i stk
TGS:
Jeg køber ind i brugt kg og sælger brugt pr. stk. Derfor vil jeg vælge samlemetoden
- så tror jeg det er handel med varer og ordningen kan bruges, hvis det er køb fra ikke momsreg/private og alm salg - men vi er enige hvis det er driftsmidler kan den ikke bruges, men dem køber man vel ikke i kg og sælger i stk :) 

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24

Cookie - John Hannover:
men jeg tror trådstarter er lidt forvirret om termen "driftsmidler" når han skriver han skal købe i kg og sælge i stk

Sådan opfatter jeg det ikke. Jeg ser det som en beskrivelse af forretningen. Også en tvivl om hvordan momsen skal behandles når der købes driftsmidler til  at drive forretningen.

Tilmeldt 14. Nov 18
Skrevet kl. 13:06

Jeg har forstået jeres budskab.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)