Har endelig fået taget mig sammen og grebet om de nedre dele, således at jeg kan gang I min iværksætterkarriere.
Dertil kommer der så et par spørgsmål, som jeg håber at panelet herinde kan svare på og dermed give mig en bedre ide om hvordan det hele hænger sammen.
Ideen jeg har fået, er som udgangspunkt helt fin og vil på sigt også give et pænt overskud. Det er derfor at jeg har valgt at tænke på at oprette både holding og driftselskab i samme dur, da jeg på sigt også gerne vil lave andre former for virksomheder end det første driftselskab, så tænker at det er den bedste løsning.
Jeg har kigget på ideen med at oprette ApS med apportindskud (grunden til dette er ikke relevant) men har stadigvæk lidt spørgsmål, selvom jeg har søgt google igennem og er blevet mere forvirret end oplyst.
Aktivet, som jeg ønsker at bruge er min nuværende bil, som er vurderet til omkring 170.000 kr.
Har læst mig frem til at en revisor skal vurdere aktivet og dermed skrive under på værdien, men skal revisoren se bilen eller er det nok at personen får en vurdering fra forhandleren?
Hvis bilen bliver godkendt, hvordan hænger det så sammen med brug af denne? Skal der nye plader på, da den jo så tilhører firmaet eller kan jeg leje den direkte af firmaet og bruge den til privatbil? Eller er vi ovre I at det er nemmere, at firmaet lader den stå til rådighed for mig?
Der er sikkert en masse flere spørgsmål, men kan ikke komme på dem lige nu.
Revisor vil formentlig indhente et par vurderinger, tjekke for lån og pantsætninger mv. Bilen skal så omregistreret til selskabet. Det skal vel så ske af et par gange, hvis du både vil stifte holdingselskab og driftsselskab
Det virker som en "dyr" måde at etablere selskab(er) på. Du ender samtidig ud i beskatning af fri bil, hvilket ikke virker attraktivt i forhold til skattefri kørselsgodtgørelse. Med det som det koster at få lavet vurderingsberetninger, lovpligtige forsikringer, evt bankkonti mv er det en dyr løsning....
Jeg har kigget på ideen med at oprette ApS med apportindskud (grunden til dette er ikke relevant) men har stadigvæk lidt spørgsmål, selvom jeg har søgt google igennem og er blevet mere forvirret end oplyst.
Det kræver en revisorvurdering af det som skydes ind - (ret enkelt men koster lidt i alle fald) Han vil i alle fald se papirer på bilen og ja formentlig måske også selv bilen + checke evt hæftelser -
Aktivet, som jeg ønsker at bruge er min nuværende bil, som er vurderet til omkring 170.000 kr.
Hvis bilen bliver godkendt, hvordan hænger det så sammen med brug af denne? Skal der nye plader på, da den jo så tilhører firmaet eller kan jeg leje den direkte af firmaet og bruge den til privatbil? Eller er vi ovre I at det er nemmere, at firmaet lader den stå til rådighed for mig?
Det lyder dyrt. Du får skat af fri bil og det er hundedyrt når du jo stadigt selv betaler bilen i dit ApS med penge du jo ellers selv ville have i overskud eller ud som løn.
Det er formentlig langt billigere at låne 50.000 kr (eller have dem) og stifte kontant og så få statens takst efter kørebog ved brug af bilen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER