Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anparter i IVS når man sælger en del af firmaet

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Kosheluk
Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 40
Fra  NOVAS Commercial Solutions Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Vi er lidt stødt på en udfordring.

Hvordan opgører man den samlede kapital i kroner og pris pr. anparter i kroner - når man skal sælger en del af en IVS-virksomhed?

- I vedtægterne står der nu: Selskabets kapital er kr. 1,00, fordelt på en eller flere kapitalandele á kr. 1,00.
- Hvis en eneejer og vil sælge 10% af firmaet for 200.000 kr.

Så vidt jeg forstår, i overdragelsesprocessen / mens investoren er i gang med at overføre pengene, skal den nuværende ejer lave en kapitalforhøjelse på 200.000 på generalforsamling, så at den samlede kapital bliver 200.001 kr.

Eller skal den nuværende nominelle selskabskapital på 1 kr. deles op til to ejendele, som repræsenterer 90% og 10%?

På forhånd tak.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Edward,

Først vil jeg lige undskylde at jeg måske lyder kritiserende men netop den situation du står i med oprettelse af et selskab til 1 kr. for derefter at lave noget så avanceret som en kapitaludvidelse til ny aktionær er noget af det mindst professionelle man kan gøre.

Som jeg læser det så består selskabet af én anpart på den ene kr. Da du vil udvide selskabet med en ny anpartshaver som skal eje 10% mod indskud af 200.000 så er du udfordret ved at du ikke har lavet flere anparter for den ene du har er ikke umiddelbar delelig eller udvide-bar. Det du i praktik skal have lavet er en kapitaludvidelse på på 11,1% som så udstedes til en overkurs så det svarer til 200.000 i kapital. 

Dette ville f.eks. være at du havde stiftet selskabet for 9 kr. fordelt på 9 anparter og derefter udvidet med 1 kr. til en overkurs på 200.000 kr.

Derfor er teknikken nu at du først skal have udvidet anpartskapitalen med 8/9 antal anparter tilhørende dig til kurs 100 og derefter skal der ske en udvidelse med endnu en anpart til overkurs og den nye ejer af denne anpart. Tror ikke du kan gøre det i én og samme manøvre da værdien af anparter er meget forskellig. 

Ydermere er jeg i tvivl om du evt. skal bruge en revisor eller lign til at assistere dig i processen.

Som John H. ville skrive så husk anpartshaveroverenskomst (meget vigtig) og få registreret reelle og legale ejere korrekt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Pilde:
Som John H. ville skrive så husk anpartshaveroverenskomst (meget vigtig) og få registreret reelle og legale ejere korrekt
Ja det skulle ligne mig nemligStick out tongue Man kunne også forestille sig, at de nye 200.000 kr godt ville have en hel del indflydelse - og der kan sågar være overvejelser om flere aktieklasser så

Og så vil det jo udløse aktieskat af de 200.000 kr minus 10 øre opr. værdi af den anpart . Jeg TROR at se du har PWC til at lave dit regnskab - og de kan givet også råde dig her. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Skulle man tænke lidt længere frem i tiden så ville jeg personligt selv udvide anparterne med 5-10.000 stk. først. Så er det nemmere at dele op alt efter om man udvider eller sælger noget af virksomheden fra. Tænk lidt længere frem end blot denne situation men tænk frem. også således at den kommende ejer får en mulighed for at udvide kapitalen uden at stå i den situation du selv står i nu.

Fra Kosheluk
Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 40
Fra  NOVAS Commercial Solutions Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels og John

Tusind tak for jeres gode indspark.

Vi bliver nødt til at lave en investeringsaftale.

Jeg har lavet et OK udkast til en ejeraftale på LegalDesk.dk i samråd med et par rådgivere. Men jeg har misforstået, at vi kan bruge en overdragelsesaftale fra LegalDesk.dk. Det kan vi ikke når den nuværende selskabskapital er 1 kr.

Ed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)