Vi er tre firmaer (en ansat pr firma) der samarbejder om større opgaver / projekter. Vi vil gerne gøre dette samarbejde mere formelt i forhold til kunder ved at alt foregår fra et fælles firma (cvr nummer). Vi har indtil nu løst fælles opgaver hvor et af vores firmaer har faktureret kunden og de andre firmaer har så faktureret dette firma. Vi har flere forskellige løsninger i spil. Vi overvejer at oprette et fælles selskab og så lukke aktiviteten ned i vores nuværende firmaer, en all-in løsning! Det giver selvfølgelig anledning til alle de bekymringer og opgaver der kan være i at skulle blive enige om alt i forhold til drift, løn, udbytte, biler, goder, fordele osv., En anden løsning kunne være at oprette et selskab (ejet i fællesskab) som stod for al aktivitet i forhold til projekterne men ikke havde nogen ansatte. Vores nuværende firmaer skulle så fakturere dette "projekt" selskab. Jeg ved ikke om dette er en lovlig løsning? -Vi kan selvfølgelig også bare fortsætte som vi kører nu med hver sin ok lille forretning, men vi kunne godt tænke os at se om synergien ved at gå sammen måske kunne skubbe det hele lidt videre. Af de tre selskaber er de to af dem ApS med overliggende Holding selskaber. Det tredje er en enkeltmandsvirksomhed. Ville det ville være smart at få lavet en skattefri omdannelse af enkeltmandsvirksomheden inden nogen af de andre ting blev søsat? Vh. sng |
sng:En anden løsning kunne være at oprette et selskab (ejet i fællesskab) som stod for al aktivitet i forhold til projekterne men ikke havde nogen ansatte. Vores nuværende firmaer skulle så fakturere dette "projekt" selskab.Jeg ved ikke om dette er en lovlig løsning?
Det vil jeg mene kan være problematisk - men ikke umuligt - Det vil vel kræve, at det er de enkelte virksomheder bag - som fakturerer det fælles, som hver og en har risikoen og indtjeningen og udgifterne - men så bør det jo kunne gøres. Jeg kunne forestille mig der vil kunne opstå diskussioner om det fælles selskab bruges til at flytte skatteresultat i de individuelle som faktisk står for arbejdet.
det ville i alle fald gøre, at enkeltmands stod lige med de andre i forhold til personlig risiko - og hvis der skal noget fælles holding ind over, så er det nødvendigt, men det er vel klogt for håndværkerfirma i alle faldsng:Af de tre selskaber er de to af dem ApS med overliggende Holding selskaber. Det tredje er en enkeltmandsvirksomhed.
Ville det ville være smart at få lavet en skattefri omdannelse af enkeltmandsvirksomheden inden nogen af de andre ting blev søsat?
Jeg ville nok beholde de individuelle ret langt, til at have til opgaver der ikke passede i det fælles
Jeg ville vente på flere svar her, men så ville jeg nok gå til en dygtig jurist eller revisor eller selskab med kombi af det og se om ikke det var gode penge, at få det her gennemgået ordentligt
vh John Hannover