Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke erhvervsmæssig virksomhed (hobbyvirksomhed) & import udenfor EU

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg er enig i at skat ikke vil finansiere hobbyer i skattemæssig forstand - men hvad angår moms er der slet ikke samme skøn i forhold til hvornår man kan/må registrere sig

Jeg mener ikke man kan momsregistre ren hobby

Underligt så mange siger det samme - omkring at man ikke må momsregistrere sin hobby . jeg ville også finde det vildt mystisk hvis jeg kunne momsregistrere mig for at købe dyr banemotorcykel eller baneracer med momsfradrag - for så godt nok at skulle lægge moms på de 1000 kr jeg fik i reklamepenge - Forstår ikke at ikke langt flere financierer dyrt hobbyudstyr med moms? Den skal kunne anses for at være en økonomisk virksomhed i momslovens forstand - så det er ikke

Det er jo noget man kan læse masser af steder:

SKAT selv sondrer - som du og jeg - efter Økonomisk virksomhed - men jeg mener også de er klare med, at man ikke bare kan momsregistrere en ren hobby - hvis ikke den netop kan anses som økonomisk virksomhed fra https://skat.dk/skat.aspx?oid=1977974 

Citat:

Afgørelsen af, om der på det momsretlige område er tale om økonomisk virksomhed, træffes på grundlag af en samlet, konkret vurdering af virksomheden, hvor alle relevante forhold må inddrages.

De relevante forhold, der har været lagt vægt på i praksis, er bl.a.:

• om virksomhedens omfang er af en vis størrelse
  • om virksomheden drives tilstrækkeligt intensivt/seriøst
  • om driftsformen er sædvanlig for virksomheder af den pågældende art
  • om der er andre end erhvervsmæssige formål med virksomheden
  • om ejeren er afskåret fra at anvende virksomhedens aktiver til privat brug
  • om ejeren har særlige faglige forudsætninger (fx relevant uddannelse) for at drive den pågældende virksomhed
  • om virksomheden har en naturlig sammenhæng med ejerens evt. øvrige indtægtsgivende erhverv
  • om virksomheden lever op til den erhvervsmæssige standard, der er gældende for det pågældende erhverv
  • om virksomheden i givet fald vil kunne sælges til tredjemand, dvs. om den trods evt. hidtidigt underskud i tredjemands øjne har en potentiel indtjeningsevne, eller om den slet ikke kan drives løsrevet fra den ejendom, person eller det regi, hvor den hidtil har været drevet.

Ingen af disse kriterier er i sig selv afgørende for vurderingen af, om der er tale om økonomisk virksomhed i momslovens forstand.

--------------------

ELLER

https://www.startupsvar.dk/registrering-af-virksomhed normalt ganske korrekte som også siger

En hobbyvirksomhed skal ikke opkræve moms og kan heller ikke trække moms fra

--------------

og som tidl. nævnt

https://ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/2/skal-min-virksomhed-momsregistreres   citat

"Erhverv eller hobby?

Det er op til SKAT at vurdere, om den virksomhed, du driver, er erhvervsmæssig eller en hobby.

Hvis dit formål med at drive virksomhed alene er at dyrke en privat interesse (hobby), som f.eks. udlejning af sommerhus, musik, kunst, mini-landbrug, opdræt af hunde og heste mv., kan det være svært at få SKAT til at anse dig for erhvervsdrivende.

Hobbyvirksomheder kører med underskud, og deres købsmoms er som regel større end salgsmomsen, hvorfor de hele tiden skal have udbetalt overskydende moms.

SKAT vil ikke finansiere private hobbyer, og hvis din virksomhed ikke er erhvervsmæssig, vil du blive nægtet momsregistrering."   citat slut

OG

https://www.nemadvokat.dk/blog/skal-du-bruge-momsregistrering/ 

Hobbyvirksomheder kan ikke momsregistreres

Hvis SKAT vurderer, din virksomhed er en såkaldt ”hobbyvirksomhed”, har du ikke mulighed for at lade dig momsregistrere.

--------------------------------

Jeg ville være glad hvis f.eks Henrik Koudahl var med og kunne sige: Er det helt galt, at re hobby/hobbyvirksomhed ikke kan lade sig momsregistrere

Jeg er helt med på, at den kan være økonomisk virksomhed og der må være mange grænsetilfælde-  men taler vi ren hobby hvor der ikke kan forventes overskud på en eller anden sigt, så kan den ikke korrekt momsregistreres MENER jeg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg mener ikke man kan momsregistre ren hobby

Underligt så mange siger det samme - omkring at man ikke må momsregistrere sin hobby . jeg ville også finde det vildt mystisk hvis jeg kunne momsregistrere mig for at købe dyr banemotorcykel eller baneracer med momsfradrag - for så godt nok at skulle lægge moms på de 1000 kr jeg fik i reklamepenge - Forstår ikke at ikke langt flere financierer dyrt hobbyudstyr med moms? Den skal kunne anses for at være en økonomisk virksomhed i momslovens forstand - så det er ikke

Det er jo noget man kan læse masser af steder:

SKAT selv sondrer - som du og jeg - efter Økonomisk virksomhed - men jeg mener også de er klare med, at man ikke bare kan momsregistrere en ren hobby - hvis ikke den netop kan anses som økonomisk virksomhed fra https://skat.dk/skat.aspx?oid=1977974 

Citat:

Afgørelsen af, om der på det momsretlige område er tale om økonomisk virksomhed, træffes på grundlag af en samlet, konkret vurdering af virksomheden, hvor alle relevante forhold må inddrages.

De relevante forhold, der har været lagt vægt på i praksis, er bl.a.:

• om virksomhedens omfang er af en vis størrelse
  • om virksomheden drives tilstrækkeligt intensivt/seriøst
  • om driftsformen er sædvanlig for virksomheder af den pågældende art
  • om der er andre end erhvervsmæssige formål med virksomheden
  • om ejeren er afskåret fra at anvende virksomhedens aktiver til privat brug
  • om ejeren har særlige faglige forudsætninger (fx relevant uddannelse) for at drive den pågældende virksomhed
  • om virksomheden har en naturlig sammenhæng med ejerens evt. øvrige indtægtsgivende erhverv
  • om virksomheden lever op til den erhvervsmæssige standard, der er gældende for det pågældende erhverv
  • om virksomheden i givet fald vil kunne sælges til tredjemand, dvs. om den trods evt. hidtidigt underskud i tredjemands øjne har en potentiel indtjeningsevne, eller om den slet ikke kan drives løsrevet fra den ejendom, person eller det regi, hvor den hidtil har været drevet.

Ingen af disse kriterier er i sig selv afgørende for vurderingen af, om der er tale om økonomisk virksomhed i momslovens forstand.

--------------------

Hvis man driver økonomisk virksomhed kan man altid blive momsregistreret. Begrebet hobby eksisterer som sådan slet ikke - i hvert fald ikke i momslovgivningen. Så hvis man med sin hobby derhjemme opfylder "økonomisk virksomhed" kan man blive momsregistreret.

Jeg siger ikke at din overskudsyngel fra akvariet opfylder "økonomisk virksomhed", men jeg siger, at det er ikke fordi det er din hobby det ikke kan blive momsregistreret.

I øvrigt en af overskrifterne i linket fra Skat siger; Hobbyvirksomhed kan være økonomisk virksomhed.

Cookie - John Hannover:

ELLER

https://www.startupsvar.dk/registrering-af-virksomhed normalt ganske korrekte som også siger

En hobbyvirksomhed skal ikke opkræve moms og kan heller ikke trække moms fra

--------------

og som tidl. nævnt

https://ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/2/skal-min-virksomhed-momsregistreres   citat

"Erhverv eller hobby?

Det er op til SKAT at vurdere, om den virksomhed, du driver, er erhvervsmæssig eller en hobby.

Hvis dit formål med at drive virksomhed alene er at dyrke en privat interesse (hobby), som f.eks. udlejning af sommerhus, musik, kunst, mini-landbrug, opdræt af hunde og heste mv., kan det være svært at få SKAT til at anse dig for erhvervsdrivende.

Hobbyvirksomheder kører med underskud, og deres købsmoms er som regel større end salgsmomsen, hvorfor de hele tiden skal have udbetalt overskydende moms.

SKAT vil ikke finansiere private hobbyer, og hvis din virksomhed ikke er erhvervsmæssig, vil du blive nægtet momsregistrering."   citat slut

OG

https://www.nemadvokat.dk/blog/skal-du-bruge-momsregistrering/ 

Hobbyvirksomheder kan ikke momsregistreres

Hvis SKAT vurderer, din virksomhed er en såkaldt ”hobbyvirksomhed”, har du ikke mulighed for at lade dig momsregistrere.

--------------------------------

Jeg ville være glad hvis f.eks Henrik Koudahl var med og kunne sige: Er det helt galt, at re hobby/hobbyvirksomhed ikke kan lade sig momsregistrere

Jeg er helt med på, at den kan være økonomisk virksomhed og der må være mange grænsetilfælde-  men taler vi ren hobby hvor der ikke kan forventes overskud på en eller anden sigt, så kan den ikke korrekt momsregistreres MENER jeg

vh John Hannover

Hvad der gør sig gældende for samtlige links du henviser til er, at de blander skat og moms sammen!

Så jeg ligger gerne hovedet på blokken og siger de er fejl på den.

Nu er en ting de juridiske rettigheder og noget andet er fornuftig rådgivning, ofte går tingene hånd i hånd. Men at rådgive folk med en hobby til at blive momsregistreret bare fordi de kan er da efter min opfattelse heller ikke god rådgivning, så i mange tilfælde vil jeg da heller aldrig anbefale en momsregistrering. 

Men hvis man har en dyr hobby med underskud og kan den opfylde "økonomisk virksomhed", så er der ingen hindringer fra Skat på momsregistreringen. 

Som en personlig note kan da sige jeg har haft en til flere klienter/kunder, alle "hobby"virksomheder og aldrig har givet andet end underskud og samtidig været momsregistreret. Langt de fleste er skattemæssigt kategoriseret som hobby og dermed ingen fradrag i skatten, men den negative moms kommer ind på kontoen hvert halve år.

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)