Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvem betaler fragt når en butik skal returnere en vare - slutkunden eller butikken?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jul 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

når en virksomhed har købt en vare i en fysisk butik og det viser sig at varen ikke passer - det drejer sig om en rottefælde der skal sættes ned i kloakrør men den passer ikke så jeg skal have tilsendt en anden model. Butikken skal derfor sende varen tilbage til leverandøren og have fremsendt en ny. Butikken kræver nu at jeg betaler fragten retur til leverandøren da de bestilte den hjem til mig. Jeg mener jo ikke jeg skal betale for at den her butik har meget få varer på lager og derfor bestiller mange varer hjem. Hvad siger juraen. Det er et genuskøb. Jeg er interesseret i lovgivning/retspraksis og ikke synsninger. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 12. Aug 16
Indlæg ialt: 75
Fra  MPD v/Jens Petersen Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Leverandøren afgør selv hvem der skal betale og det vil/skal stå i betingelserne.

Fra Vejle
Tilmeldt 20. Nov 13
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er normalt ingen fortrydelses-/returret for erhvervsdrivende, medmindre dette er skrevet i vilkårene eller aftalt mellem parterne. Det lyder ikke til at der er tale om mangel eller reklamation, da varen lyder til at være i den aftalte stand, så der er ikke meget lovmæssigt til din hjælp i denne sag. https://www2.danskerhverv.dk/Raadgivning/Erhvervsjura/Koebeloven/Sider/BtB.aspx 
Så hvis der ikke står andet under deres vilkår, kan de kræve en betaling for fragten ved returnering.

Webmaster for Pladesmeden.com, Kantlister.dk & Bibus-sindby.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Svaret på dit spørgsmål afhænger af svaret på, om der foreligger mangelfuld levering:

Har din virksomhed sendt en skriftlig bestilling med angivelse af bestemte specifikationer på rottefælden?

Har din virksomhed opstillet øvrige vilkår for transaktionen i form af leveringsvilkår ??

Hvilke leveringsbetingelser nævner butikken på hjemmeside, følgeskrivelse, faktura ???

Købeloven giver ikke svaret alene.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ingen tvivl for mig:

Hvis du har angivet EKSAKT hvilket formål du skulle bruge rottefælden til og oplyst alle relevante info, men firmaet har bestilt en forkert, så skal de selv dække omkostningen.

Hvis du kun har afgivet delvise informationer, således at firmaet ikke kan afgøre præcist hvilken model, du skal bruge, så må du selv betale for fragten.

Vi, der er mellemhandlere, kan jo ikke være ansvarlige for dine forhold og vi prøver at hjælpe så godt vi kan, men vi er ikke specialister på absolut alt. Så hvis det ikke er hævet over enhver tvivl, så kan man jo ikke vide sig sikker på, at det er rigtig genstand, der kommer frem.

Du skal bare være glad for, at du får lov at ombytte den, da du i BTB-handel ikke har ret til at returnere genstanden.

Om du vil handle der en anden gang, er fuldstændigt ligegyldigt. Du spurgte om ret/pligt og du har fået svar.

Glæd dig dog over, at firmaet hjælper dig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Bedre end en masse "hvisser" er det at Peteraaaaaaa

aabenbarer hvordan det praktisk gik til...:_)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)