Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføre jeg finansiel leasing/leasingydelser?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja man er naiv. Jeg har valgt at lease en computer på en rammeaftale, da biksen skal udbygges og der kommer mere på senere. Det er en finansiel leasingaftale. Jeg har læst følgende på min leverandørs side:

Leasing
Fordelen ved leasing er:
* Leasingomkostninger er 100% fradragsberettigede
* Investeringen betales i takt med at udstyret anvendes
* Mulighed for at opgradere dele af systemet i leasingperioden
* Du ejer udstyret efter endt leasingperiode
* Ved at lease belaster man ikke likviditeten / balancen i regnskabet
* Restværdien giver en lavere månedlig afgift
* Mulighed for at vælge fast rente i hele perioden
* Periode / restværdi kan skræddersys efter virksomhedens ønsker


Priseksempel*
(ca. priser!)
Leasing af udstyr for et beløb på 150.000,-
Løbetid: 36 måneders leasing med 5% i restværdi.
Afvikling: 36 måneder a` ca. 4.560,-
Restværdi efter 36 måneder: 7.650,-
Fradragsberettiget totalomkostning i alt:  171.810,-
Totalt set betaler man i eksemplet 21.810 kr for at financiere sit udstyr over 3 år, og straksafskrive med det samme. Samtidig betaler du faktisk med “fremtidspenge” der typisk er mindre værd p.g.a inflation. Totalt set, er det altså ret billigt at leasing-financiere sit udstyr.

Betyder dette ikke, at jeg “bare” kan bogføre de månedlige (betales kvartalsvis), uden at tænke på renter, gæld, afskrivning osv. Men hvordan skal det bogføres?

Nogen mener at jeg skal bogføre det, som at jeg ejer udstyret, men det gør jeg jo ikke endnu. Det er vel først når jeg køber det for en restværdi, at det skal bogføres som et køb.

Indtil da, er det vel bare en slags abonnement….

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen der vil hjælpe? :-(

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville bare udgiftsføre ydelsen i driften....og så i årsregnskaber oplyse forpligtelsen i en note

med oplysninger om længden og oplysninger restløbetid

Fratrække momsenfakturaen

Det er ikke helt rigtig men fuld lovlig

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Oct 18
Indlæg ialt: 21
Fra  Stoisk Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Klart det nemmeste, vil jeg også mene.

Der er vist flere måder at gøre det på, alternativt (eller måske mere korrekt) skal man indskrive både aktivet og passivet (forpligtelsen/lånet) og så nedskrive hver måned, og regulere.

Der bliver mange flere posteringer involveret.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)