Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Julekort - copyright af kendt design

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Sep 16
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tænkt eksempel - omkring copyright i et julekort.

Hvis en virksomhed kontakter mig, om jeg kan lave et julekort der ligner et kendt plakat-design. Måske i kender dialægt plakaterne? Virksomheden vil gerne have lavet en version der specifikt omhandler udsagn fra deres virksomhed. Julekortene skal udleveres til kunder og samarbejdspartnere.

Designet tager altså udgangspunkt i en kendt plakat - men hvor der bliver lavet en version der omhandler en specifik virksomhed. Ingen profit eller salg.

Kan det skabe copyright problemer? Eller er det ligesom, hvis jeg hænger et Google-billede op på væggen?

Jeg leger lidt her https://dybsøvn.dk

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6572
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:58

Jeg er ikke velbefaren i juraen så jeg svarer ud fra hvad jeg har af erfaring og hørt...

Du kommer selv med et svar. "der ligner et kendt plakat-design" og så allerede dér er vi ude på et skråplan. Man må godt blive inspireret af andres arbejde men at lave noget der ligner er no-go.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46792
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37

Nicklas:
Kan det skabe copyright problemer? Eller er det ligesom, hvis jeg hænger et Google-billede op på væggen?
kender ikke dialægt plakater men forestiller mig det er en helt anden tekst - og måske skrift type

Det med "hænger et google billede op på vægen", det må du ikke kommercielt  i en butik, bar osv - der er copyright på billeder, så den går ikke. Om din plakat er samme tekst og skrift som andre - så lyder som kopi, men kender dem ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 15:53

Hej Nicklas

Julekortene vil blive brugt som en slags reklame, hvis de udleveres til kunder og samarbejdspartnere. Jeg ville derfor ikke lave noget, der ligner plakaterne alt for meget. For at være på den sikre side kunne man ændre:

1) Skrifttype 

2) Afstanden mellem elementerne eller størrelsen af dem.

3) Selvfølgelig bruge sin egen tekst 

4) Ikke bruge samme slags talebobbel 

5) Ikke have dialægt stående på den 

6) Bruge en anden baggrundsfarve

https://imgur.com/a/H544okb

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 01:02

Naturligvis må du lave en version der ligger helt tæt op af Dialægt.

Du må ikke bruge Dialægt-ordet, da der er copyright ( https://www.tmdn.org/tmview/bookmark?s=125vpjpn78v4fj82gufk0ffakn ) på det, tænker nu heller ikke du lige ville gøre det :)

Du skal kunne påvise en forskel imellem dit værk og Dialægt-værket.

Det handler ikke om en personlig vurdering af ensartethed. Der skal altså en del kolde facts på bordet i tilfælde af et søgsmål.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:02

Hej Nicklas

Det er i sidste ende en helt konkret afgørelse om det du er i færd med,

vil blive bedømt som en  krænkelse af en bestående eneret og der foreligger

et hav af domme og afgørelser fra Patentstyrelsen, som du formentlig kan finde på nettet

eller ved at henvende dig hos styrelsen i Taastrup.

Jeg deltog for mange år siden i en række kurser hos Patentstyrelsen og

kan huske hvor langt fx en stor dansk virksomhed kan komme ved at indlede plagiatsager

world wide, så det handler også om hvor engageret rettighedshaveren er i at forfølge

krænkelser af eneretten.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)