Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jura spørgsmål

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde, der har anmodet om et tilbud på renovering. Totalsum er på xxx.xxx,00 kr. Tilbud blev accepteret og ordrebekræftelse afsendt.

Bygherren anmoder, via email,  "om at alle materialer leveres på een gang, så der ikke mangler noget og betaler for materialerne når de ankommer".

Men for ikke at skal kravle rundt i disse, er de bestilt ved grossisten til successiv levering. Da der er andre projekter ved samme kunde, bliver disse gjort færdige først. 

10 dage efter tilbud er godkendt og ordrebekræftelse er afsendt, modtages en email om: "der er valgt en anden til at løse opgaven". Kan man det?

Og hvis ja, godt jeg ikke fik leveret materialer til opgaven.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært at give et kort og klart svar på, for det kommer helt an på, hvad der konkret er aftalt, og med hvilken begrundelse bygherre ser sig berettiget til at annullere aftalen.

Når der er afgivet tilbud og dette er accepteret, er der indgået en bindende aftale. Den kan man ikke bare komme ud af.

Hvis der er aftalt fortrydelsesret eller lignende, kan man jo komme ud af aftalen på den vis, men det er ikke sædvanligt ved byggeprojekter.

Hvis bygherre er af den opfattelse, at du har misligholdt kontrakten, så vil bygherre skulle bevise, at du har væsentligt misligholdt aftalen. Det er muligt, at bygherre mener, at du har misligholdt aftalen ved at bestille materialerne til successiv levering. Det kan efter omstændighederne godt være misligholdelse, men det kommer selvfølgelig an på forudsætningerne for aftale - det må trods alt anses for helt sædvanligt, at byggemateriale leveres successivt. Under alle omstændigheder vil jeg dog ikke mene, at der er tale om en væsentlig misligholdelse - medmindre bygherrer i forbindelse med aftalens indgåelse har gjort det klart, at det var en væsentlig forudsætning for ham, at materialerne blev leveret på én gang.

Hvis bygherrer har ophævet kontrakten med urette, vil du kunne rejse et erstatningskrav mod vedkommende. Du kan enten kræve at blive stillet som om, at aftalen aldrig var blevet indgået (dvs. at du får dækket alle dine omkostninger), eller du kan vælge at blive stillet som om, at aftalen blev behørigt gennemført (dvs. at du får dækket dine omkostninger og din fortjeneste ved udførelse af opgaven). Du har i begge tilfælde pligt til at begrænse dit tab, så du er forpligtet til at forsøge at få andre opgaver i det tidsrum, som du havde sast af til udførelse af opgaven og om muligt anvende materialerne på et andet projekt.

En mere eksakt vurdering kræver nærmere kendskab til hændelsesforløbet.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har en undertegnet aftale med kunden, så kan kunden ikke hæve aftalen.

Jeg ville ikke under nogen omstændigheder acceptere at en kunde skrev til mig, at de havde valgt en anden til opgaven. Kunder tror somme tider at de kan bestemme alting og det må stoppe. Hvis du bare accepterer aftalebruddet, så vil kunden igen og igen rende rundt og opsige/ændre aftaler efter forgodtbefindende. 

Det ville ikke ske hos mig, medmindre at der lå et dødsfald bag og kunden gerne ville helt ud af projektet (og det ikke ville blive realiseret). I det tilfælde ville jeg ikke forfølge sagen. Men at de render rundt og vil have dig til at danse efter deres pibe med dels at forlange EN samlet levering (det ville du kun kunne, hvis alt blev leveret til lagerhotel og derefter leveret til kunden - med betragtelige ekstra omkostninger til følge) og dels lige pludselig og uden varsel bare opsiger indgået aftale.

Ring og sig til dem, at du betragter aftalen som bindende og du vil forfølge det juridisk. Hvis de skal ud af aftalen, skal du kompenseres herfor. Hvis de ikke vil acceptere det, så tag den videre.

Er det også dig, der har andre igangværende arbejder hos kunden? I så fald kan du måske allerede nu se, at accepterer du dette, så vil de også komme med flere problemer i forhold til dine andre arbejder, hvis du ikke passer på. Kunder, der har hang til kontraktbrud, er også dem der stiller sindssyge krav og tilbageholder betalinger etc.

De har forhåbentligt fået et eksemplar af dine salgs- og leveringsbetingelser med hjem også?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

enig med Flemming - eneste kedelige, som kunden nok vil sige er kontraktbrud fra din side er, at det klart (om jeg forstår ret) var aftalt at alle materiale skulle være på pladsen fra start-og at kunden ville betale disse, men at du valgte kun at lade nogle af dem være klar, for at I ikke skulle gå og falde over dem

Det vil kunden bruge mod dig forventer jeg, men ellers enig, man kan ikke lave en aftale og så pludseligt bruge en anden, og her skulle kunden også have givet dig en frist til at bringe det med materialer i orden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pythonrap

Du har ikke protesteret over samtidig materialelevering, men du vælger at tilsidesætte aftalen.

Den reelle baggrund for bygherres krav - som du har accepteret - er at bygherre ikke ønsker

at byggeprocessen trækker i langdrag på grund af manglende materialeelementer.

Efter min vurdering er bygherren berettiget til at hæve aftalen som misligholdt af dig.

Bygherren burde have meddelt dig ophævelsen, men det berøver ikke ophævelsens gyldighed.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
Hvis du har en undertegnet aftale med kunden, så kan kunden ikke hæve aftalen.

Beklager den sene respons. Har ikke fået mail om besked.

Kunden har via email accepteret tilbud, da der skrives:

"Jeg takker ja til det fremsendte tilbud og alle materialer skal leveres på een gang, så der ikke mangler noget".

Da det er standard varer, ved jeg at de er på lager ved grossisten, derfor er de ikke bestilt.

Et eller andet sted, så vidste kunden dette, jeg skulle betale for materialer og en anden skulle bruge disse!.

Der er henvist til S&L, der ligger på hjemmeside.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart er “accepten” af dit tilbud, tilføjet nye krav, ikke en accept, men en opfordring til at gøre tilbud.

Undtagelse er, hvis den samlede levering betragtes som ubetydelig ift. tilbuddet.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)