Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig erhvervsdrivende når man har et selskab - hvornår er man det? (i forbindelse med skattefri rejsegodtgørelse)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Aug 15
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

jeg er forvirret i forbindelse med definition af "selvstændig erhvervsdrivende" hvis man har et selskab da alle artikler jeg synes at kunne finde går på privat kontra virksomhed, men der nævnes ikke noget om hvad man anses som hvis man har et selskab.

Jeg har fundet følgende pjece fra skat https://skat.dk/skat.aspx?oId=1970921&chk=205257

Allerførste kriterie er om man risikere at tabe penge - og da et selskab er en selvstændig entitet som vel netop går på at afgrænse den private risiko så giver det måske sig selv - at man ikke anses som selvstændig erhvervsdrivende?

Da et selskab er en selvstændig entitet som man blot ejer anparter i så kan man privat ikke være andet end enten lønmodtager eller honorar modtager da det er eneste aflønnings mulighed man har?


Grunden til jeg spørger er fordi jeg prøver at forstå reglerne omkring skattefri rejsegodtgørelse og her kan jeg læse at det gør en forskel om man anses som selvstændig erhvervsdrivende eller ej. 

Jeg har ikke nogen ansættelseskontrakt med selskabet og jeg får heller ikke løn da alt bliver opsparet i selskabet, men jeg har i forbindelse med arbejde for selskabet været på rejse langt væk hjemmefra hvorfor jeg prøver at finde ud af om jeg er berettiget skattefri rejsegodtgørelse.


Tillægsspørgsmål: Kan man anses som ansat og lønmodtager selvom man ikke får en fast månedlig løn? (evt. lave en ansættelsesaftale hvor lønnen aftales løbende så man kan nøjes med f.eks kun at udbetale løn en gang om året og dermed undgå det administrative bøvl)

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Diæter og skattefri godtgørelse-  kørepenge osv i selskaber er betinget af at man er lønmodtager = at man får en helt reel løn samtidigt helt enkelt - den skal afspejle tidsforbruget rimeligt for at være - reel - men selskabet må jo betale rejseomk. efter regning, så længe du kan dokumentere rejsen alene er for firmaets formål 

Hakema:

Hej Amino,

jeg er forvirret i forbindelse med definition af "selvstændig erhvervsdrivende" hvis man har et selskab da alle artikler jeg synes at kunne finde går på privat kontra virksomhed, men der nævnes ikke noget om hvad man anses som hvis man har et selskab.

Jeg har fundet følgende pjece fra skat https://skat.dk/skat.aspx?oId=1970921&chk=205257

Allerførste kriterie er om man risikere at tabe penge - og da et selskab er en selvstændig entitet som vel netop går på at afgrænse den private risiko så giver det måske sig selv - at man ikke anses som selvstændig erhvervsdrivende?

Da et selskab er en selvstændig entitet som man blot ejer anparter i så kan man privat ikke være andet end enten lønmodtager eller honorar modtager da det er eneste aflønnings mulighed man har?


Grunden til jeg spørger er fordi jeg prøver at forstå reglerne omkring skattefri rejsegodtgørelse og her kan jeg læse at det gør en forskel om man anses som selvstændig erhvervsdrivende eller ej. 

Jeg har ikke nogen ansættelseskontrakt med selskabet og jeg får heller ikke løn da alt bliver opsparet i selskabet, men jeg har i forbindelse med arbejde for selskabet været på rejse langt væk hjemmefra hvorfor jeg prøver at finde ud af om jeg er berettiget skattefri rejsegodtgørelse.


Tillægsspørgsmål: Kan man anses som ansat og lønmodtager selvom man ikke får en fast månedlig løn? (evt. lave en ansættelsesaftale hvor lønnen aftales løbende så man kan nøjes med f.eks kun at udbetale løn en gang om året og dermed undgå det administrative bøvl)

Mvh

hvis det er spørgsmål om du er reelt selvstændig eller ikke skattemæssigt - om du faktisk fakturerer en arbejdsgiver fra et selskab frem for at være lønmodtager så læs https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Aug 15
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Diæter og skattefri godtgørelse-  kørepenge osv i selskaber er betinget af at man er lønmodtager = at man får en helt reel løn samtidigt helt enkelt - den skal afspejle tidsforbruget rimeligt for at være - reel - men selskabet må jo betale rejseomk. efter regning, så længe du kan dokumentere rejsen alene er for firmaets formål

Mange tak for svaret.

Det er også hvad jeg kan læse mig frem til og derfor første spørgsmål går på om jeg kan blive anset som selvstændig erhversdrivende da man dermed ikke er berettiget - så skal svaret forståes sådan at jeg ikke anses som selvstændig erhvervsdrivende når der er tale om et selskab?


Ud fra pjecen skal der så besluttes om man er enten lønmodtager eller honorarmodtager - men umiddelbart er jeg ingen af delene lige nu - så hvad er jeg så?


Er der noget krav om at løn skal udbetales månedligt eller kan det ske efter aftale eller årligt f.eks?

Tilmeldt 30. Aug 15
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Angående mit sidste spørgsmål kan jeg læse at man tilmelde sig sporadisk lønudbetaling og dermed slippe for nulindberetninger og blot indberette når der udbetales løn. Dermed skulle er heller ikke være noget i vejen for blot at udbetale løn f.eks 1 gang årligt eller løbende. Så det virker nemt nok.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

fra 2019 skal man nulindberette alle lønninger - sporadisk udgår - men det er jo ikke noget problem - det er let via alle lønsystemer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)