Kære Venner Jeg er selvstændig erhvervsdrivende. 1)Kan man få rejsefradrag hvis man fakturerer en anden arbejdsgiver , for både løn og udlæg? I dette tilfælde har arbejdsgiveren kun betalt for (udover lønnen ved udførte arbejde) morgenmaden, som er inkluderet i logi (dvs hotelopholdet, som jeg lagde ud for, men fik refunderet). Der er tale om 2 overnatninger, men 4 dage. Skal dette dokumenteres? Hvad skriver man konkret i rubrik 53 pr dag? I mit tilfælde var der behov for, at jeg holdte kurser i udlandet for et andet firma. 2)Kan man få rejsefradrag som selvstændig erhvervsdrivende, efter at man har trukket de faktiske udgifter for en rejse fra? Fx hvis man tager et kursus i udlandet, som man selv betaler for. Eller er det sådan, at man skal vælge statens takster ELLER de faktiske udgifter? Bedste hilsner |
Først er forudsætningen at du er faktisk selvstændig men ja så kan du få rejsefradrag. Du fakturer kunden og det giver jo en indtægt skattemæssigt i dit firma, men du har så rejsefradrag - ved at dit firma betaler omk. efter rejse - eller via diæter/statens takst som fradrag i indkomsten i personlig virksomhed - og som udbetalte skattefrit i selskab, hvor det dog forudsætter du også modtager en helt normal reel løn fra selskabet - Det er ikke rubrik 53 men jo noget der ligger i firmaets regnskab
Ja du skal føre regnskab og dokumentation
2
Enten eller - dog kan du godt vælge at lade dit firma betale f.eks overnatning efter regning og tage resten som diæt - se billedet for mere. Der er et max på 27.400 per år for diæterne
Der er også min bog FRADRAG 2018 som link e-bog eller paperback - Den har fradrag generelt gennemgået og mere end 70 meget aktuelle firmafradrag
vh John Hannover