Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rejsefradrag

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Jun 16
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Venner

Jeg er selvstændig erhvervsdrivende. 

1)Kan man få rejsefradrag hvis man fakturerer en anden arbejdsgiver , for både løn og udlæg? I dette tilfælde har arbejdsgiveren kun betalt for (udover lønnen ved udførte arbejde) morgenmaden, som er inkluderet i logi (dvs hotelopholdet, som jeg lagde ud for, men fik refunderet). Der er tale om 2 overnatninger, men 4 dage. Skal dette dokumenteres?

Hvad skriver man konkret i rubrik 53 pr dag? 

I mit tilfælde var der behov for, at jeg holdte kurser i udlandet for et andet firma. 

2)Kan man få rejsefradrag som selvstændig erhvervsdrivende, efter at man har trukket de faktiske udgifter for en rejse fra? Fx hvis man tager et kursus i udlandet, som man selv betaler for. Eller er det sådan, at man skal  vælge statens takster ELLER de faktiske udgifter? 

Bedste hilsner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Først er forudsætningen at du er faktisk selvstændig men ja så kan du få rejsefradrag. Du fakturer kunden og det giver jo en indtægt skattemæssigt i dit firma, men du har så rejsefradrag - ved at dit firma betaler omk. efter rejse - eller via diæter/statens takst som fradrag i indkomsten i personlig virksomhed -  og som udbetalte skattefrit i selskab, hvor det dog forudsætter du også modtager en helt normal reel løn fra selskabet - Det er ikke rubrik 53 men jo noget der ligger i firmaets regnskab

Ja du skal føre regnskab og dokumentation

2

Enten eller - dog kan du godt vælge at lade dit firma betale f.eks overnatning efter regning og tage resten som diæt - se billedet for mere. Der er et max på 27.400 per år for diæterne

Der er også min bog FRADRAG 2018 som link e-bog eller paperback -  Den har fradrag generelt gennemgået og mere end 70 meget aktuelle firmafradrag 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 16
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John

Som altid er du på pletten med nogle yderst fyldestgørende svar! Tusind tusind tusind Tak! 

ad 1)

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det der står. Er jeg berettiget til rejsefradraget, trods jeg lægger ud for hotellets ophold samt morgenmaden og får pengene retur efterfølgende? 

Jeg modtager en timeløn fra det selskab jeg fakturerer; resten af tiden hvor jeg er på hotellet, får jeg ingen løn. 

Hvad er det helt præcis jeg skal dokumentere i dette tilfælde? 

ad 2)

Dvs hvis jeg dokumenterer at have betalt for hotelopholdet og kurserne (og trukket dem fra i regnskabet), skal jeg så også dokumentere hvad jeg har spist for, mens jeg var i udlandet? Jeg har faktisk slet ikke kvitteringerne herfor.

Gælder dit skema for lønmodtagere som 1) eller for selvstændige som 2) ?

Bedste hilsner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

 1 nej så betaler firmaet jo alle udgifter som udlæg og så har du ikke fradrag - dog mulighed for det lille 25% fradrag du så i skemaet. 

Betaler du selv rejsen i dit firma, så giver det jo en udgift som fradrag - uanset du fakturerer og dermed får en indtægt samtidigt. Laver du udlæg bare, så betaler den anden jo hele rejsen

2 - ved diæter skal du dokumenterer rejsens firmamæssige nødvendighed og gennemførelse - flybiletter - email med aftalen osv -  Ved bogføring af faktiske omk. skal du have bilagene hver i sær sammen med forklaring

Skemaet er for begge i princip- - diæter udbetales i selskaber sammen med reel løn til ansatte eller ansat ejer og indberettes til skat (uden reel løn kan de ikke bruges og man skal bruge faktiske omk) og i personlig virksomhed trækkes de fra fra resultatet i en skatteregulering

vh John Hannover



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 16
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John

Endnu engang skal du have tusind tak for din tid! 

1: Er det i givet fald korrekt forstået, at du man får svt (498+214)*0,25 i fradrag? Det er mig der betaler som udlæg. De betaler mig tilbage for hotelophold + morgenmad. De betaler ikke for frokost/aftensmad mm. Jeg forstod det som om, at man kun skulle trække 15% fra udgifterne. 

2: Jeg har i denne forbindelse kvitteringen fra konferencen hvor der står hotellets navn, pris og konferencens navn. Jeg har ingen e-mail korrespondance eller kvitteringer for maden jeg har spist de dage jeg var dernede. 

Du skrev følgende, som forvirrer mig en smule:

" Dog kan du godt vælge at lade dit firma betale f.eks. overnatning efter regning og tage reste som diæt - se billedet for mere" 

Jeg har som nævnt kvitteringen for hotelopholdet, betalt af egen lomme, og dersom trukket dem fra almindeligt som en udgift. Mad/drikke (diæt) skal jeg således dokumentere med kvitteringer? Hvis jeg ikke har disse så er det ikke et muligt træk? 

Jeg beklager at belemre dig sådan. Som så mange gange før vil jeg gerne understrege, at jeg påskønner din store ekspertise!

Bedste hilsner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du selv betaler frokost og middag - så er det jo ikke udlæg - udlæg er kun hvis din kunde betaler når du sender dem regningerne som udlæg
Frokost og middag fradraget er 498 kr minus 15% fordi du ikke betaler morgenmad

Du skal dokumentere dine udgifter ved kvitteringer hvis du skal være sikker på fradrag, ellers kunne man jo selv digte ting og priser

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 16
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah, det giver selvfølgelig god mening! 

I mit tilfælde med kost og logi hedder det sig så kun, at jeg kan bruge de 498 kr fratrukket 15% pr dag UDEN kvitteringer herfra, når jeg arbejder for anden virksomhed? Logien gælder ikke, da det er et udlæg , som jeg får tilbagebetalt, ikke sandt? 

Ifht egen virksomhed kan jeg godt se det med kvitteringerne. Må bare gemme dem næste gang det er jeg skal afsted

Tror jeg er helt med nu! 

Bedste hilsner :D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

strangers:
Logien gælder ikke, da det er et udlæg , som jeg får tilbagebetalt, ikke sandt? 
du har  fradrag for kost når det er udlæg og din kunde betaler på den måde jo - så har du jo heller ikke en udgift

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jun 16
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bruger 498 fratrukket 15% pr dag i forskudsopgørelsen, de dage hvor jeg var ude og forelæse for anden virksomhed.

Tusind tak, John! Hvor er det bare stort af dig :D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

strangers:

Jeg bruger 498 fratrukket 15% pr dag i forskudsopgørelsen, de dage hvor jeg var ude og forelæse for anden virksomhed.

Tusind tak, John! Hvor er det bare stort af dig :D

yes men kun hvis du ikke har fået pengene tilbage som udlæg ikke

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)